Site icon מקומונט גבעת שמואל

טיפולי אורתודנטיה הנפוצים ביותר

במאמר זה, תוכלו לקבל מידע על טיפולים אורתודנטיים נפוצים ויעילים כגון: טבעות מתכת, קשתיות שקופות ועוד.

קצת על טיפולים אורתודנטיים

אורתודנטיה הינה התמחות ברפואת שיניים, העוסקת בטיפול בפגמים בסגירת הפה, שיכולים לנבוע מאי סדר בשיניים, אי התאמה בין הלסת העליונה לתחתונה וכדומה. הטיפולים האורתודנטיים לרוב כוללים הזזה של השיניים למקומן הנכון, עקירות שיניים ושינוי המנח שלהן בתוך עצם הלסת.

הטיפול האורתודנטי המוכר ביותר הינו יישור שיניים, והוא נחשב לאחד מסוגי הרפואה האסתטית הנפוצים ביותר. אנשים רבים נדרשים ליישור שיניים, לרוב בגילאי ההתבגרות אך לעיתים גם בגילאים מבוגרים. טיפול מסוג זה לעיתים נצרך לא רק בגלל סיבות אסתטיות אלא גם רפואיות, כאשר חוסר טיפול בשיניים יכול ליצור השלכות לטווח ארוך על בריאות הפה ומבנהו התקין.
ישנו מגוון רחב של טיפולים בעולם יישור השיניים, חלקם מתקדמים וחלקם מיושנים יותר.

טבעות מתכת

השיטה הידועה ביותר ליישור שיניים כוללת הנחה של התקן אורתודנטי והכנסה של חוטי מתכת לתוכו. ההתקן נקרא “סמכים”, “ברקטים”, ובשפה המדוברת – גשר או קוביות. את החוטים מחזיקות גומיות, אשר שומרות עליהם צמודים לשן. את ההתקן עושים לרוב מפלדת אל חלד או חומר קרמי אחר. ההתקן עובד כך שהסמכים והחוטים מפעילים כוח על השיניים ועל ידי לחץ בזווית הנכונה מחזירים אותן למיקומן הנכון והבריא.

צילום: אנה אבילובה

לאחר התקנת ההתקן על השיניים, יש להישאר איתו למספר חודשים על פי קביעת האורתודונט ובהתאם להתקדמות במצבן של שיני המטופל. אורכו של טיפול כזה יכול להגיע אף לשנה או שנתיים, והוא נחשב יחסית מיושן.
חיסרון נוסף שלו הינו העובדה שהוא בולט מאוד לעין, בעיקר הסמכים העשויים מתכת, ולא ניתן להסיר אותו לפרקים. כמו כן, יש להחליף את הגומיות ואת החוטים לעיתים קרובות יחסית.

קשתיות שקופות

דרך זו הינה פחות נפוצה, אך נחשבת לחדשנית ביותר מבין הדרכים האפשריות ליישור השיניים.
מהלך הטיפול כולל הרכבה של קשתיות על השיניים, המוחלפות כל 7-10 ימים, לפרקי זמן של כ-22 שעות ביממה.
הקשתיות מספקות יישור שיניים שקוף, ואינן נראות למרחק של עד כ-25 סנטימטרים.
הקשתיות מפעילות לחץ ברמה ובכיוון מסוים, כאשר כל קשתית ממשיכה את העבודה שהחלה הקשתית שלפניה, כך שלבסוף מגיעות השיניים לזווית והמקום המבוקשים.
דרך זו אמנם אינה מתאימה לכל המקרים וכל הצרכים הארותודנטיים, אך למי שהיא מתאימה היא יכולה להיות המוצלחת ביותר, שכן היא בעלת המראה האסתטי והנקי ביותר, היא מאוד נוחה להרכבה וניתנת להסרה לזמן מועט בעת הצורך, מה שמאפשר גם ניקוי נוח ומיטבי.

סמכים פנימיים

דרך נוספת הינה הרכבה של סמכים על החלק הפנימי של השיניים, אשר מפעילים לחץ אחורי. גם באופציה זו הרמה האסתטית הנראית לעין הינה גבוהה, שכן הסמכים נמצאים מאחורי השיניים ולפיכך בלתי נראים כלפי חוץ, אך יש לה מספר חסרונות בולטים. האחד הוא חוסר הנוחות שנגרם למטופל, הן מבחינת פעילות הלשון אשר מוגבלת משמעותית, והן מבחינת הקושי הרב לנקות את הפה ולסלק שאריות מזון אשר מרבות להיתקע בסמכים.
בנוסף, ההרכבה מאחורי השיניים מקשה לעיתים על יישור מיטבי של השיניים על ידי האורתודנט.