Site icon מקומונט גבעת שמואל

כל מה שחשוב לדעת על טיפול בהשמנה אצל ילדים

כהורים אתם יכולים לעשות הרבה כדי לסייע לילדכם להגיע למשקל בריא ולשמור עליו. פעילות גופנית, הקפדה על מאכלים ומשקאות בריאים הם כמובן חשובים לאורח חיים בריא ובאופן זה אתם יכולים לקחת חלק פעיל בסיוע לילדיכם ללמוד הרגלים חדשים שישפרו את בריאותם. אולם יש מצבים בהם חשוב להגיע לייעוץ אצל אנשי מקצוע בתחום של טיפול בהשמנה אצל ילדים, מפני שעודף משקל והשמנת יתר יכולים להוביל לבעיות בריאותיות רציניות כבר בילדות או בהמשך החיים. כל הפרטים על הטיפול המקצועי בהשמנה של ילדים במאמר שלפניכם.

השמנת יתר בילדים – מדוע זה צריך להדאיג?

אם לילדיכם יש עודף משקל, חשוב להתייחס לכך מקצועית בגלל הסיכונים הבריאותיים הנובעים מכך. בטווח הקצר, הילדים יכולים לפתח בעיות נשימה או כאבי מפרקים, מה שעלול להקשות על פעילויות משותפות עם עוד ילדים. חלק מהילדים יכולים לפתח בעיות בריאותיות כרוניות כגון סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם וכולסטרול גבוה. גם במישור החברתי הדברים אינם פשוטים ופעמים רבות ילדים עם משקל עודף חווים הצקות ובריונות שעלולים להוביל לדימוי עצמי נמוך ולדיכאון.  סיבה נוספת להתחיל טיפול בהשמנה אצל ילדים, היא מניעת הכניסה לגיל הבגרות עם עודף משקל, משום שהסיכון לפתח מחלות לב וסוגים שונים של סרטן עולה בקרב מבוגרים הסובלים מהשמנה.

כיצד אדע אם לילד/ה יש עודף משקל הדורש טיפול מקצועי?

זו שאלה שלא תמיד קל לענות עליה, משום שילדים גדלים בקצב שונה ובזמנים שונים. מלבד זאת, כמות שומן הגוף משתנה עם הגיל והיא שונה בין בנים ובנות. דרך אחת להעריך עודף משקל והשמנת יתר היא על ידי חישוב מדד מסת הגוף (BMI) – על בסיס משקל הגוף ביחס לגובה. ה- BMI של ילדים הוא ספציפי לגיל ולמגדר, ומשתמשים בטבלאות גדילה המותאמות לבנים ולבנות, על פי אחוזוני גדילה, שבעזרתם משווים את מדד מסת הגוף של הילד לזה של ילדים אחרים באותה קבוצת גיל ומגדר.

הקטגוריות העיקריות של BMI לילדים ומתבגרים הן:

היכן ניתן לקבל סיוע מקצועי הכולל הערכה ו/או טיפול בהשמנה אצל ילדים?

אם ניסיתם לשנות את ההרגלים המשפחתיים בענייני תזונה, שתייה, פעילות גופנית והשינה וילדיכם לא הגיע למשקל תקין, כדאי להתחיל טיפול בהשמנה אצל אנשי מקצוע המתמחים בטיפול ילדים. כיום יש מרכזים המתמקצעים בטיפול רב-תחומי בילדים ובני נוער הסובלים מהשמנה, וזה כולל אבחון, ייעוץ ומעקב על ידי רופא מומחה, בניית תוכנית תזונתית ע\”י דיאטנים קליניים עם התמחות בילדים וכן ייעוץ של אנשי טיפול מתחום הספורט והתחום הרגשי. מחקרים מלמדים כי ככל שמסגרת הטיפול הרב-תחומי מכילה ליווי מקצועי צמוד ועוטף לאורך כל התהליך, מושגות התוצאות הטובות ביותר בטווח הקצר והארוך.

מה חשוב שתכלול תוכנית טיפול בהשמנה אצל ילדים?

כשבוחרים תוכנית טיפול בהשמנה עבור הילד או הילדה, בחרו בתוכנית:

מאמר זה נכתב על ידי ד”ר רז הגואל – הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 9637*