Site icon מקומונט גבעת שמואל

טיפול התנהגותי קוגניטיבי – עקרונות השיטה

עיבוד המידע עובר הטיה סלקטיבית אצל אנשים שונים ועשוי להוביל למצבים פסיכולוגיים כמו חרדה, דיכאון, פוביות, התנהגות כפייתית. במקרים אלה CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי – יכול לסייע.

קרדיט PIXABAY

מה חשוב לדעת על CBT?

זוהי שיטה שחותרת לסייע למטופל לשנות את דפוסי המחשבה השליליים, שמובילים להתנהגות לא רצויה מתוך נקודת ההנחה שכאשר משנים את אופן החשיבה ניתן גם לשנות את דרך ההתנהגות. CBT היא שיטת טיפול בתחום הפסיכותרפיה, שיטה וותיקה יחסית המעוגנת במחקרים, שההיסטוריה שלה נעוצה בתחילת המאה ה-20 והיא היוותה אלטרנטיבה לפסיכואנליזה ששלטה בתחום.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי שונה ממה שהיה נפוץ ורווח מכמה סיבות: ראשית, הוא טיפול קצר משמעותית שיכול להסתיים כעבור X מפגשים ושנית, הוא אינו נובר בעבר של המטופל אלא מתמקד בדרכים לשנות את ההווה תוך ראייה של העתיד.
מי שנחשב כמוביל שיטת ה-CBT והאב המייסד שלה הוא אהרון באק אשר עסק בדרך בה ניתן ליישם טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאמצע המאה ה-20 ופרסם ספרים בנושא ותרם רבות לפיתוח של שיטת טיפול זו. באק החל בעולם הפסיכואנליזה, אך במקום להתמקד בלא מודע של אדם הוא רצה להתמודד עם מחשבות שליליות בקרב המטופלים שלו וכך ביסס את שיטת הטיפול שהפכה לטכניקה פופולארית בכל העולם ויעילה לניהול חרדה, התמודדות עם בעיות נפשיות שונות כמו הפרעות דחק פוסט טראומטיות ועוד.

העקרונות הבולטים בשיטת ה-CBT

הייחוד של CBT הוא שמדובר בטיפול מובנה ממוקד מטרה, כך שיש התחלה ויש סיום לטיפול בניגוד לטיפולים מסוגים אחרים שלא תמיד המטופל או המטפל יודעים מתי יסתיימו ולא בהכרח גם קובעים נקודת סיום. ב-CBT ברור לשני הצדדים שמדובר בטיפול תחום בזמן. מעבר לזמן התחום, הרי שמדובר בטיפול קצר מועד יחסית לטיפולים מסוג אחר ויכול להתאים למי שמחפש טיפול קצר טווח עם אפקט לטווח הארוך. כאמור, הטיפול מתמקד ב”כאן” ואינו מתמקד בעבר של המטופל למעט הכרות עם הרקע שלו.
ה-CBT מתמקד בשינוי הקוגניציות של אדם מתוך רצון לשנות את ההתנהגויות שלו ובעיקר עיוותים של המציאות ופרשנות שגויה של מידע.
אנשים רבים חווים מחשבות שליליות בלתי רצוניות שמסבות להם בדרך אוטומטית רגשות שליליים ועל ידי שינוי המחשבה ניתן לעצב גם ההתנהגות אחרת וכך גם את המציאות במיוחד אתגרים, מצוקות, הפרעות בחיי היום יום בעקבות המחשבות שנוצרו סביב הפרשנות המוטעית.
באק למעשה דיבר על מודל של מקור המצוקה שמוביל למחשבות שליליות שגורמות למצוקה ומובילות להתנהגות שלילית כמו חרדה, דיכאון, פוביות, הפרעות אכילה ועוד.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב לטיפול פרקטי בגלל שהוא מובנה וממוקד מטרה וגם מקנה למטופלים כלים ומיומנויות כיצד להתמודד עם מחשבות הרסניות והתנהגות לא רצויה.
במסגרת הטיפול, המטפל אוסף מידע על המטופל כולל חוויות חיים ובונה מולו יחסי אמון כאשר שיתוף הפעולה ביניהם הוא קריטי להצלחה.
המטפל מגבש מטרות ברורות כדי לחתור לממש אותן במסגרת הטיפול. בנוסף, הטיפול מעניק אסטרטגיות שונות למטופלים כדי ללמוד כיצד להשתמש בטכניקות המבוססות הללו גם מחוץ ולאחר הטיפול והם למעשה יוצאים מהטיפול עם \”צידה לדרך\”.
המטופלים יכולים בעקבות הטיפול לפתח השקפה בריאה יותר ולהבין כיצד להתגבר על תגובותיהם בעתיד ממחשבות טורדניות ועד התנהגויות לא רצויות ומתוך ההבנה המעמיקה שהם פיתחו בטיפול למנוע הישנות גם של מצבי חרדה ודיכאון.
המטופלים למעשה לומדים כיצד לשנות כיוון ובכוונה את הלך המחשבות, התגובות וההתנהגויות שלהם.
אל תתפשרו על מטפלי CBT אמינים ומנוסים עם חוות דעת חיוביות. כאשר אתם מתחילים טיפול קוגניטיבי התנהגותי אתם רוצים לעשות זאת אצל מטפלים מיומנים ומקצועיים.