Site icon מקומונט גבעת שמואל

טיפים להורים גרושים לימי חופשת הקיץ

רוב ההורים הגרושים/פרודים המנהלים הורות בשני בתים נפרדים מתחילים את חופשת הקיץ עם תוכנית עבודה מסודרת לפי ימים, שעות וחלוקת פעילויות לילדים ביניכם ובין ההורה השני וזו בדיוק הדרך הנכונה לפעול. אין ספק שתכנון נכון ומקדים של חופשת הקיץ יחסוך חילוקי דעות וריבים מיותרים, כך שיהיה ניתן להקדיש את המשאבים ואת הכוחות להנאה ובילוי עם ילדיכם.

אם עדיין לא עליתם על הנוסחה המנצחת לחופש גדול בלי מריבות עם ההורה האחר, הנה מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור אותו בהנאה ובקלות:

לו”ז – “הכל אני יכול בחופש הגדול…” בעיקר להחליט על שינוי בתוכניות מעכשיו לעכשיו. לכן, חשוב להסדיר כמה שיותר מוקדם את זמני השהות עם ההורה האחר בחופשת הקיץ, לרבות שעת איסוף ושעת החזרה. הלו”ז שתקבעו יעזור לכם לתכנן את הפעילויות עם ילדיכם באופן מיטבי, מבלי שהתאריכים או הפעילויות שקבעתם יתנגשו עם ההורה האחר. א-ב-ל וזה אבל חשוב מאוד, זו תקופה מלאת פעילויות ושינויים ודברים שצצים מהרגע להרגע לכן אפשרו להורה השני לקחת את הילדים אם יש פעילות רלוונטית והילדים רוצים ואל תעמדו מולו עם סטופר ותתקזזו על הזמנים.

עו”ד לורית גורן גלבוע. צילום: פרטי

פעילויות מגוונות – חשוב שתתאמו את הפעילויות עם ההורה האחר, הרי לא תרצו שהילדים יתבכיינו שאתם לוקחים אותם לסרט שהם כבר ראו בשבוע שעבר עם ההורה האחר. אם יש פעילויות מתוכננות כמו ים, בריכה, קמפינג, קיר טיפוס וכל דבר שתכננתם- וודאו מתי כל הורה לוקח ולאן הוא לוקח כדי שהילדים יוכלו ליהנות ממגוון פעילויות.

תקציב – ההמלצה היא לתכנן את התקציב בהתאם לתקופה הספציפית הזו ולראות מה עומד לרשותכם. לבזבז הרבה ולבכות לאחר מכן שאין לא יעזור לא לילדים ולא לכם. בדקו עם ההורה השני את הזמינות שלו ואולי תנסו להגיע להסדר על תשלום אם הילדים נמצאים אצלכם יותר. נסו לקבוע תקציב “בזבוזים” ושאף הורה לא יחרוג ממנו כדי להימנע ממצבים בהם הילד בוכה שאצל ההורה האחר הרשו לו יותר.

חופשות בחו”ל – לפני שאתם מזמינים חופשה בחו”ל, פתחו את הסכם הגירושין, ברובם יש סעיפים המסדירים את אופן יציאת הקטינים לחו”ל. אם אתם נמצאים בעיצומו של תהליך הגירושין, מומלץ שתפנו בהקדם לעורך דינכם לשם הסדרת הוצאת הקטינים לחו”ל מול ההורה האחר ולקבל את הסכמתו\ה בכתב. חשוב שתדעו, כי נדרשת הסכמת שני ההורים להוצאת דרכון ראשון לקטינים. בד”כ חופשה עם הקטינים בחו”ל לא תעלה על 7 ימים רצופים, שכן במהלך החופשה למעשה נוצר נתק פיזי בין הקטינים להורה שנותר\ת בארץ. כמו כן, יש לעדכן את ההורה שנותר בארץ במקום שהיית הקטינים, המסלול, שעות המראה ונחיתה ולאפשר קשר טלפוני יומי בין הקטינים להורה האחר.

ילדים בחופש. צילום: קרן פדידה

השאירו את הילדים מחוץ למריבות – גם אם תכננתם לפרטי פרטים וירדתם לדקויות ואתם חושבים שחודשי יולי אוגוסט סגורים מבחינת פעילות ולו”ז – תחשבו שוב. תמיד, אבל תמיד יהיו שינויים ובלתמים, לכן מומלץ לטפל בחילוקי הדעות ובאי הסכמות עם ההורה האחר מבלי לערב את הילדים ולהפעיל עליהם לחץ מיותר.

קניות לשנת הלימודים הבאה – ככל שחודש אוגוסט מתקרב אל קיצו, כך מתחילות ההכנות לשנת הלימודים הבאה עם הרכישות הנדרשות לקראת החזרה למסגרות הלימודיות. במהלך חודש זה משלם הביטוח הלאומי לחשבון ההורה אשר מקבל את קצבת הילדים (לרוב מדובר בחשבון של האם), מענק לימודים חד פעמי ע”ס של כ – 1,000 ₪ לכל ילד מכיתה א’ ועד כיתה ח’, אשר מיועד לרכישה והצטיידות למסגרת החינוך. חשוב לדעת כי מענק זה שייך לשני ההורים ובמידה ויהיה צורך ברכישות נוספות מעבר לסכום זה, יצטרכו ההורים לחלוק בנטל ההוצאות.

לורית גורן-גלבוע עו”ד המתמחה בדיני משפחה וירושה ומתמחה במאבקי משמורת וניכור הורי