Site icon מקומונט גבעת שמואל

ידע במקום פחד: סרטן השד

יש בנו, בבני האדם, את הכול. שמחה, עצב, כעס, חמלה, אהבה, ופחד. יש פיתרונות שונים לכל מצב אנושי, ואחד הדברים שעוזרים לנו מאוד עם פחד זה ידע. אנו פוחדים מהבלתי נודע, ועוד יותר כאשר מדובר במחלות. סרטן השד, מחלה נפוצה, נפוצה מדי, ומפחידה, מפחידה מדי. אך גם כאן, כמו במקרים רבים, הרי שככל שיש לך יותר ידע, יש לך פחות פחד, והתחושה הכללית של הבנה של מה מתרחש בגוף עוזרת ומקילה.

סרטן השד הוא לא פחות מהשכיח ביותר בקרב האוכלוסייה הנשית בעולם. במערב כמו גם במזרח, במדינות מפותחות כמו גם במתפתחות, נשים סובלות מסרטן השד יותר מכל סרטן אחר. מסיבה זו מוטב שתעמיקי בידע שלך על המחלה הזו, כך שתוכלי גם לנסות להימנע ממנה, וגם, במקרה הצורך, לזהותה בזמן, שכן זיהוי מוקדם מציל חיים בלמעלה מתשעים אחוז מהמקרים, וזה הרבה.

סימנים מחשידים בסרטן השד

ישנם כל מיני סימנים שעלולים לעורר חשד לסרטן השד בקרב נשים. חשוב לדעת שסימנים אלו אינם מעידים בהכרח על סרטן, ובטח שאצל נשים צעירות. מרבית הנשים החולות בסרטן השד הינן נשים מבוגרות יותר, מעל לגיל 50, כאשר אלו הסימנים הראשוניים שמתגלים לרוב:

  1. גילוי גוש בשד – אם את בודקת, וכדאי לבדוק מעת לעת, וממששת את השד שלך כדי לבדוק האם הכול תקין, וגילית גוש שלא היה שם מעולם ולא נבדק מעולם, כדאי לבדוק אותו.
  2. כאב ממושך – אם את סובלת מכאבים בבית השחי או כאבים בשד עצמו זה עלול לעורר חשד. לא להיבהל, כמעט כל הנשים חוות כאבים בשד בשלב זה או אחר בחיים, לעיתים אפילו כל חודש, אבל במידה והכאב כרוני וממושך, בטח אם הוא הולך ומתגבר, ובמידה ויש תסמינים נוספים, כדאי להיבדק.
  3. שינויים במראה השד – אודם ונפיחות בשד, או שינויים שונים במרקם העור, גירוי, קשקשים וקילופים, שינויים בצורת גומות ושקעים, אפילו הופעה ספונטנית של וורידים או פצעים על השד, כל אלו מעוררים חשד ויש להיבדק.

אז מה עושים?

דבר ראשון, טוב שכעת יש לך מודעות מוגברת לנושא, ואת יודעת מה לחפש. חשוב לא להיכנס לחיפוש אובססיבי של בעיות, שכן הסטרס הנוצר סביב הנושא רק מוסיף עוד שמן למדורה. מה שכן חשוב לעשות זה לשמור על המודעות שלך, ולבדוק מעת לעת מה מצב השדיים. למשש, לחוש, להתבונן, ולוודא שהכול כשורה.

תמונה: freepik

במידה ואכן זיהית שילוב של אחד או יותר מהמצבים הנ”ל, הרי שההמלצה עומדת בהינה, ללכת להיבדק בכדי לשלול את היווצרותו של סרטן השד. כעת, כשאת מודעת, חשוב שתזכרי כי גילוי מוקדם של הסרטן יכול להציל חיים, ואף סביר להניח שיציל חיים, לכן אם גילית בעיה, אל תילחצי, אלא תתעודדי שגילית משהו כל כך מוקדם שאפילו אם זה סרטן – מרבית הסיכויים שלא יקרה לך דבר.