Site icon מקומונט גבעת שמואל

יום העצמאות בגבעת שמואל: אלפי חוגגים וכמעט אסון שנמנע

יום העצמאות ה-75 למדינת ישראל ייזכר כ”חגיגי למרות הכל”. האווירה בישראל של מחאות והפגנות מתמשכות הביאו את עם ישראל לחגוג את יום העצמאות כשברקע גם תחושה אחרת מכל שנה רגילה, מעט מסויגת ומודאגת מעתידה של המדינה ובמיוחד מעתיד החיים המשותפים של העם, משני צידי הקשת הפוליטית.

צפיפות גדולה שחוזרת על עצמה מדי שנה.
השערים נסגרו ומאות נותרו בחוץ.

גם חגיגות יום העצמאות בגבעת שמואל יזכרו כ”חגיגיות למרות הכל”. במתנ”ס למרחב דאגו להביא אומנים מוכרים שהופיעו בזה אחר זה ובהם רביד פלוטניק, להקת אתניקס, עדן בן זקן ורמי קלינשטיין בהופעה טובה במיוחד, אך מצד שני בניגוד לעבר הורים רבים התלוננו שבתכנון האירוע לא הייתה שום התייחסות לילדים ולבני הנוער הצעירים המהווים כ-40% מתושבי גבעת שמואל אך לא זכו לפעילות בהתאם.

דבר נוסף שהעיב על החגיגות היו תכנון לקוי וצפיפות נוראית בשתי הבמות המרכזיות – הן בגינת האירועים ברחוב הזיתים והן בבמה הדתית ברמת הדר, שם נאלצה המשטרה, בדיוק כמו בשנה שעברה, לקחת אחריות ולהפסיק את האירוע בשיאו מאחר שלמתחם הקטן המיועד לארח עד אלף איש נדחסו לדברי המשטרה פי ארבעה – כ-4,000 מתפללים וחוגגים.

תושבים שהיו במקום העידו על צפיפות גדולה “שאם לא פעולות המשטרה עלולה הייתה להסתיים באסון כמו במירון”. רק לאחר דקות ארוכות בהן הוצאו מהמקום אלפי משתתפים הורשו אחרים להיכנס והאירוע נמשך, תחת חששם של המשתתפים ושל המארגנים.

המשטרה נאלצה להפסיק את הארוע למשך דקות ארוכות.

“לא ברור מדוע בעיר עם אוכלוסייה דתית גדולה כל כך מקצה העירייה מקום קטן ושאינו מספיק לטובת חגיגות העצמאות” אמרה תושבת גבעת שמואל שביקשה לדבר שלא לייחוס. “70% מהתושבים בגבעת שמואל דתיים ואלפים מהם, כמו גם אורחים מחוץ לעיר, מגיעים מדי שנה לבמה הדתית אבל השטח שמוקצה לכך נשאר קטן בדיוק כמו שהיה לפני 15 שנה לפני שהעיר גדלה והאוכלוסייה הדתית התרחבה. גם בשנה שעברה היה צפוף והמשטרה עצרה את האירוע באמצע, והשנה זה היה חמור אפילו יותר. אולי למארגנים נח להשתמש כל שנה באותן תוכניות עבודה במקום לחשוב ולייצר פתרונות מחדש, אבל השנה זה כמעט נגמר באסון” היא הוסיפה.

גם בגינת האירועים המרכזית לא היה שקט. במהלך הערב נסגרו השערים לפחות פעמיים לכניסת אורחים נוספים כשבאותו הזמן מאות רבות של צעירים ומשפחות מנסים לפלס דרכם פנימה, דבר שיצר עומס ודוחק רב סביב הכניסה לפארק, ואף גרר עימותים בין המאבטחים ותושבים.

“היו הופעות טובות אבל התכנון והארגון היו לוקים בחסר ולקח לי הרבה זמן עד שיכולתי להיכנס פנימה ולהצטרף לחברים שלי”, סיפר דניאל בלוי (16) על החוויה בבמה המרכזית. “אני לא ראיתי אבל שמעתי שאנשים ממש הלכו מכות ואחד אפילו פתח את הראש ממכה שקיבל. וואלה, זה לא נראה לי שווה את זה. אולי שנה הבאה נלך פשוט לפתח תקווה או רמת גן.”