Site icon מקומונט גבעת שמואל

ילדים משחקים בקבוצה – מדריך להורה מהצד

קשרים חברתיים מציבים בפני ילדים אתגר משמעותי וחלקם לא ממש יודעים כיצד להתמודד איתו. מה התפקיד שלנו כהורים ועל מה חשוב לשים דגש? הנה כמה טיפים חשובים

ילדים זקוקים לקשרים חברתיים כדי להתפתח. קשרים מן הסוג הזה מפתחים את היכולת הקוגניטיבית, המוטורית והנפשית של הילד ובסופו של דבר גם מסייעים לו לצאת לעצמאות. עם זאת, אותם קשיים חברתיים גם מציבים בפני הילדים אתגר משמעותי ולא כולם מצליחים להתמודד איתם כהלכה.

התפקיד שלנו כהורים הוא לחשוף את הילדים לכמה שיותר סוגים שונים של קשרים חברתיים. קל יחסית לעשות את זה בשלבים מוקדמים ובעיקר בגילאי הגן, אך זה הופך להיות יותר קשה כאשר הילדים גדלים ואנחנו אלו שאמורים ליזום את המפגשים החברתיים. בנוסף, הורים שמתבוננים בילדים מהצד צריכים לדעת במה להתמקד ולמה לשים לב.

מעורבות, ביטחון עצמי וסמכות

ילדים משחקים בקבוצה. pixabay

מידת המעורבות של הילד רומזת על הבגרות הרגשית שלו. ילד שלא מפחד לגלות מעורבות יהיה בדרך כלל בעל ביטחון עצמי, בעוד ילדים מופנמים יעדיפו להמתין לתורם בפינה. עם זאת, אין שום דבר רע במופנמות וגם הורים שמתבוננים מהצד בילד שלהם לא צריכים להיבהל.

מנגד, יש הורים שבוחרים לנצל את ההזדמנות של מפגשים חברתיים כדי לחזק את הביטחון העצמי אצל הילד. זה רלוונטי בעיקר לילדים מעל גיל 4-5 וממשיך גם לבתי הספר היסודיים. הביטחון העצמי מתחיל במערכת היחסים של הילד עם ההורה, כולל את האופן שבו מתייחסים אליו בבית ומחייב מתן תשומת לב לצרכים והעדפות אישיות.

כדאי להורים לבחון איך הילדים שלהם משחקים בקבוצה כאשר מסביב ישנה סמכות ברורה. בין אם מדובר בסמכות של הורה אחר, בגננת או במורה, המטרה היא לבחון את הקשר בין הילדים לבין אותה סמכות ולבדוק כיצד הם מגיבים אליה. ילדים שלא נשמעים לסמכות עלולים לסבול מבעיות התנהגות בהמשך הדרך, לכן האחריות של ההורים היא למצוא עבורם טיפול ולהציע אוזן קשבת.

החשיבות של דוגמא אישית

ילדים לומדים כיצד להתנהג מתוך דוגמא אישית שהם מקבלים מההורים. הורים שרוצים ללמד את הילד שלהם לקבל סמכות, להישמע להוראות ולגלות מעורבות חברתית חייבים לעשות זאת בעצמם. במקביל, כדאי להורים לבדוק כיצד הם מגיבים להפסדים ומה הם עושים כאשר הציפיות שלהם מתנגשות עם המציאות. האופן שבו נתנהג בסיטואציות אלו ישפיע על תגובות הילדים ועל הקשרים החברתיים שלהם בעתיד.

הורים שרוצים לקחת את הנושא לשלב הבא יכולים להתעניין בקורסים של מדעי ההתנהגות ולהרחיב את ההכשרה התיאורטית שלהם. מלבד העובדה שמדובר בתחום מרתק ומגוון, הוא פותח דלתות חדשות מבחינת אפשרויות קריירה. בכל מקרה, הכי חשוב לגלות סבלנות, אמפתיה ואהבה כלפי הילדים ולעמוד לצדם גם ברגעים המאתגרים של התהוות קשרים חברתיים חדשים.