Site icon מקומונט גבעת שמואל

יש לכם בעיות של ריכוז וקשב?  4 דרכי טיפול

עבור מרבית המשפחות, המשמעות של בעיות ריכוז וקשב היא תחילתו של מסע ארוך בעולם התרופות. תרופות, כמו למשל ריטלין, הן הטיפול המוביל בהפרעות קשב וריכוז, והן אפקטיביות עבור שמונים אחוזים מן הילדים שסובלים מהפרעה של ריכוז וקשב.

אך המון הורים מודאגים מתופעות הלוואי של הריטלין ורוצים למצות כל אפשרות אחרת לפני שהם מכניסים את ילדיהם לכדי נטילת תרופות. לא משנה מהי ההחלטה שלכם, אתם יכולים לעזור לילדים שלכם לחיות חיים רגועים ומוצלחים יותר. באם תחליטו להמשיך לקרוא, תגלו יותר על טיפול בהפרעות קשב וריכוז ללא לקיחת ריטלין, וכן נתמקד בנושא – יש לכם בעיות של ריכוז וקשב? 4 דרכי טיפול.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז ללא ריטלין

הורים שואלים לעתים קרובות אם הם יכולים לנסות טיפולים אחרים תחילה לפני שהם פונים לטיפול תרופתי, משמע – האם אפשר לנסות טיפול בהפרעות קשב וריכוז ללא ריטלין? ואכן, יש כמה שיטות שיעילות. אנחנו מעודדים אתכם לנסות דברים אחרים בזמן שאתם בוחנים את הסיכונים והיתרונות של הריטלין. שינויי התנהגות לבדם הם היעילים ביותר עם ילדים שהם רק חסרי תשומת לב ולא ממוקדים, ולא עם אלה שהם גם אימפולסיביים והיפראקטיביים. הטיפול המוצלח ביותר בהפרעות קשב וריכוז משלב גם ריטלין וגם ניהול התנהגות.

שינה מספקת

עצימת עיניים מספיקה יכולה להיות מחליף משחק לילדים עם בעיות של ריכוז וקשב. על פי המון מחקרים שבוצעו בתחום, נמצא כי רק חצי שעה נוספת של שינה עשויה לעזור בחוסר שקט ובאימפולסיביות, וזאת הדרך השניה שלנו מתוך 4 דרכי טיפול בבעיות של ריכוז וקשב. להמון ילדים עם הפרעות ריכוז וקשב יש גם הפרעות שינה, וכל מצב מחמיר את השני. אחת מבעיות השינה הכי שכיחות עבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז היא שהם לא יכולים להתרווח ולהירדם, ואז התשישות שלהם למחרת מחמירה את הסימפטומים שלהם. כאשר רופאים מסוימים ממליצים על עזרי שינה, מומלץ להתחיל בתרגול הרגלי שינה טובים – תקפידו על שעת שינה עקבית, אפילו בסופי השבוע. תשמרו על חדר השינה קריר וחשוך. תצרו טקס הכנה לשינה מרגיע. בעיקרון שעת השינה מחולקת לעשר משימות ספציפיות, כמו לדוגמה – מקלחת, לבישת פיג’מה, קריאה של חצי שעה. יש מי שמתקשה להירדם לפני כן, אך השגרה ממש עוזרת לו להתמסד. זה גם אומר שאין מסכים מכל סוג לפני השינה. תוציאו מחשבים, טלוויזיות, טלפונים ומשחקי וידאו מחדר השינה כדי שדעתם של הילדים שלכם לא תוסח.

קרדיט: canva

אימון גופני

תוודאו שלילד שלכם יש מנעד נרחב של הזדמנויות לרוץ ולשחק. בהתאם להרבה מחקרים שנערכו בנושא, נמצא כי אחרי כחצי שעה של פעילות גופנית, ילדים עם הפרעות ריכוז וקשב מסוגלים להתמקד ולארגן את מחשבותיהם טוב יותר. 

מיינדפולנס ומדיטציה

בהמשך לכמה מחקרים חדשים שנערכו בהיבט זה, נבחן איך מיינדפולנס מלמד כיצד לחדד את המיקוד, להעלות את המודעות ולתרגל שליטה עצמית באמצעות נשימה ומדיטציה – זה יכול לסייע בניהול הסימפטומים של הפרעות ריכוז וקשב.