Site icon מקומונט גבעת שמואל

כאבים בכף הרגל זו לא גזירת גורל

צילום: freepik

לנוכח העומסים האדירים המוטלים עליהם כפות הרגליים נושאות אותנו באופן מעורר השתאות. אלא שכדרכו של עולם המחשבה ההערכה הזאת לא עולה לפני שמשהו משתבש והן מתחילות לכאוב. כפות הרגליים שלנו מתמודדות מידי יום עם מגוון עומסים כגון קפיצות, ריצות וריקודים. יש לעתים שעומסים אלו חורגים מיכולתן והתוצאה היא נזקים וכאבים. כאבים בכף הרגל מהווים עניין שכיח יחסית. חשוב לאבחן ולטפל בכאבים הללו מיד בראשיתם וזאת כדי למנוע התפתחות כאבי כרוניים וקושי בריפוי.

גורמים לכאבים בכף הרגל

רוב הפציעות והכאבים בכף הרגל נגרמים בגלל הסיבות הבאות:

גורמי סיכון להתפתחות כאבים בכף הרגל כוללים:

הפרעות בריאותיות שכיחות בכפות הרגליים

נקיעת קרסול

מתיחה או קריעה של הרצועות האוחזות במפרק הקרסול יגרום נקע בקרסול (Ankle Sprain). המתיחה או הקרע של הרצועות תגרום לכאב מקומי, נפיחות, שטפי דם ומגבלות תנועה. סיבוכים אפשריים של נקע בקרסול כוללים חוסר יציבות של המפרק, שבר נלווה ועוד.

דלקת פרקים

דלקת פרקים מהווה גורם שכיח לכאבים בכף הרגל. דלקת פרקים ניוונית (Osteoarthritis) היא מחלת הפרקים השכיחה ביותר. המאפיינים של מחלה זאת כוללים שחיקת סחוסים ופגיעה ביכולת התפקודית של המפרק. סימנים ותסמינים של דלקת פרקים ניוונית בכף הרגל עלולים לכלול כאב במפרק, נפיחות, נוקשות, מגבלות תנועה, עיוות כף הרגל והאצבעות ועוד.

מתיחה או קרע גידים בכף הרגל

מתיחה או קרע גידים בכף הרגל מהווים סיבה נוספת לכאבים בכף הרגל. גיד האכילס הוא הגיד הפגיע ביותר בכף הרגל. סימנים ותסמינים של מתיחה או קרע בגיד אכילס כוללים כאב מקומי היכול להשליך אל השוק. קרע מלא של גיד אכילס לא יאפשר תנועה.

בורסיטיס בכף הרגל

שתי בורסות בכף הרגל שתפקידן לבודד ולהפריד רקמות חשופות להתפתחות בורסיטיס (Bursitis) וכאבים. הבורסה העמוקה יותר שמפרידה בין עצם העקב לבין גיד אכילס (Retrocalcaneal bursa) והבורסה הרדודה יותר שמפרידה בין גיד אכילס לעור (Subcutaneous bursa). סימנים ותסמינים אפשריים כוללים כאב, אדמומיות ונפיחות באזור העקב. פעילות נושאת משקל תחמיר את הכאבים וכך גם נעליים לוחצות.

שבר מאמץ בכף הרגל

עלייה חדה מידי בעומסים המוטלים על כפות הרגלים עלולה לגרום גם לשבר מאמץ בכף הרגל (Stress fracture). שבר מאמץ הוא למעשה שבר ברוחב שערה שיכול להתפתח לרוב בעצם השוק או באחת מעצמות כף הרגל. סימנים ותסמינים כוללים כאבים מקומיים ומגבלות תנועה שעלולות להגיע עד כדי חוסר יכולת להנחי משקל על הרגל המעורבת.

כאבים בעקב

מבין האזורים השונים בכף הרגל העקב הוא אחד האזורים המועדים ביותר לפציעה. לרוב הגורם לכך היא הפרעה בריאותית עקשנית הקרויה פלנטר פשיאיטיס. הפרעה זאת נגרמת כאשר רקמת החיבור המחברת את העקב אל האצבעות הקרויה פלנטר פשיה נפצעת. יש לעתים תופעה זאת כרוכה גם בהיווצרות זיז גרמי בעצם העקב (דורבן). סימנים ותסמינים כוללים כאבים בעקב או לאורך קשת כף הרגל, מגבלות תנועה בשל הכאב

כאבים בכרית כף הרגל

אזור נוסף שנוטה להיפגע הוא אזור כרית כף הרגל. תופעה זאת הקרויה בלעז מטטרסלגיה נגרמת כמו רוב הבעיות בכף הרגל בגלל עומסי יתר, נעליים לא מתאימות ועוד. סימנים ותסמינים כוללים כאבים בכרית כף הרגל, מגבלות תנועה הנגרמות בשל כאב.

נזק טראומטי

כאבים בכף הרגל עלולים להיות תוצאה של נזק טראומטי לאחת או יותר מהרקמות בכף הרגל. נזקים טראומטיים שכיחים כוללים שברים (Ankle Fracture), פריקות מפרקים (Ankle Dislocation), קריעה של רצועות ו/או גידים בקרסול ובכפות הרגליים ועוד.

מורטון נוירומה

לחץ חוזרני על עצב הנמצא בין האצבעות בכף הרגל עלול לגרום לתופעה הקרויה דלקת עצב על שם מורטון (Morton’s neuroma). סימנים ותסמינים כוללים כאב “שורף” בין האצבעות, מגבלות תנועה הנובעות מכאב, תחושת שריפה, נימול והירדמות של חלק מכף הרגל הקדמית.

תסמונת התעלה הטרסלית

לחץ על סעיף של עצב השוק במהלכו בתוך תעלת הטרסל בחלק הפנימי של הקרסול תוביל להתפתחות תסמונת התעלה הטרסלית (Tarsal tunnel syndrome). סימנים ותסמינים אפשריים כוללים כאבים בקרסול, השלכות כאב אל כף הרגל, נימול, חוסר תחושה, תחושת שריפה וחולשה של שרירי כף הרגל הפנימיים.

כאב בכף הרגל שנגרם בגלל נזק לרקמה מרוחקת

במהלך המסלול של סיבי העצב השונים מחוט השדרה בגב התחתון עד לאצבעות כף הרגל הם חשופים לפציעות וללחצים פיזיים. סימנים ותסמינים אפשריים כתוצאה מכך כוללים גם כאבים בכף הרגל. דוגמאות לכך כוללות:

כאב בכף הרגל שנגרם בגלל הפרעות בריאותיות מערכתיות

אבחון וטיפול בכאב בכף הרגל

האבחון הגורם לכאב בכף הרגל מתבצע אצלנו במרפאה לכירופרקטיקה. האבחון התבסס על הממצאים שהופקו מההיסטוריה הרפואית, מהבדיקות הגופניות ובמידת הצורך מבדיקות מעבדה והדמיה. לאחר הליך של אבחנה מבדלת שבה ניקח בחשבון את כלל האפשרויות לכאבים הללו בכף הרגל נאבחן את מקור הבעיה בכף הרגל. במידת הצורך נטפל במקור לכאבים הללו באמצעות מיטב המכשור המודרני ובכלל זה לייזר מקצועי ומכשיר גלי הלם. העבודה לא תושלם לפני שהחולה עובר הליך מסודר של שיקום שיחזיר לו את היכולת התפקודית.