Site icon מקומונט גבעת שמואל

כאן רבים בכיף!!!

יאוו כמה הם רבים…. מריבות בין ילדים זה דבר שכיח, השאלה מה עושים איתם? דפנה איתן- מדריכת הורים ויועצת שינה בטיפים מעשיים מה עושים עם המריבות ואיך יוצאים מחוזקים מהן.

יום שישי בערב, ארוחה משפחתית כל המשפחה מתאספת ליד השולחן מדברים, משתפים , נפגשים – השקט שלפני הסערה…

לפתע רעש חזק מגיע מחדר הילדים וצעקה שבאה אחריו: “אמא!!!!!!….” , ושני הילדים מגיעים כשהם צועקים , כועסים , רצים אחד אחרי השני ולעיתים אף מרביצים ושוב הפנטזיה של ארוחה משפחתית שקטה מתנפצת… מוכר?

למה רק אצלינו הם רבים?

אז זהו שלא רק אצלינו ולא רק אצלכם, זה קורה ברוב הבתים,

ילדים רבים. צילום באדיבות pixabay

מריבות הן חלק חשוב במערכות יחסים.

אם נתבונן במערכות היחסים החשובות בחיינו, שם אנחנו רבים הכי הרבה, מלבנים ובודקים את עמדותינו ודעותינו מול האנשים הקרובים לנו.

המשפחה והבית הוא המקום הבטוח להתנסות בדברים שנתמודד איתם בעתיד ולכן חשוב שילדינו יריבו אחד עם השני וגם איתנו, נשמע מוזר אבל חשוב! – הכל שאלה של איך רבים ואת זה תפקידינו ללמד אותם.

המסר ההורי בעניין המריבות הוא חשוב ביותר – אין אשם , אין תוקפן או קורבן, ואנחנו לא שופטים את ילדינו. הרי איננו יודעים איזו מילה נזרקה ע”י הראשון לפני שהשני קימט לו את הציור המושקע וזרק לפח ואלינו הגיעה רק הצעקה של: “הוא הרס לי את הציור…”.

אז מה כן?

  1. שימרו על אובייקטיביות – אל תנקטו עמדה, דברו אל שניהם יחד: ” אני מבקשת ששניכם תתרחקו להרגע או תחפשו פיתרון שמוסכם על שניכם…”

בכך לא נקבע תפקידים של קורבן ותוקפן בבית שלנו ונאפשר לילדינו לשנות תפקידים ולהיות גמישים, וכך גם לא נחזק את המריבות במתן תשומת לב מיותרת לאף אחד מהצדדים.

  1. תיאום ציפיות והעמדת גבולות – חשוב מאוד לקיים שיחת תיאום ציפיות ובה לדבר ב”שפת אני” על הדברים שמפריעים לי כהורה במריבות: ” בזמן האחרון יש הרבה מריבות ביניכם ולי זה לא נעים, אני לא רוצה להמשיך להפריד ביניכם…” , ולשאול מה לדעתם יכול לעזור כדי להפחית את המתח?

לקבוע מה ישתנה החל מהיום כאשר הם יריבו לפי החוקים והגבולות שלכם לדוגמא: “אנחנו לא שופטים ומאמינים בכם שתסתדרו אך במידה ותהיה אלימות אנחנו נרחיק אתכם אחד מהשני כי אצלינו בבית לא מרביצים…”

  1. ועכשיו ליישום: בארוחה המשפחתית הבאה כשתבוא הקריאה: “אמא!!!!!…” נתרגל את מה שהבטחנו לילדים: נדבר אל שניהם יחד בלי לנקוט עמדה ונשלח אותם למצוא פתרון ובמידה והגבול שלנו נחצה נקום ונפריד ביניהם ללא כעס או אכזבה, כמה פעמים שיידרש.

אנחנו מלמדים את ילדינו כיצד להתנהג דרך מעשינו ובדרך זו נלמד אותם מעבר לשמירה על ביטחונם  על הכוחות שלהם, על הגבולות שלהם ועל כך שיש על מי לסמוך.

אז תמשיכו לריב בכיף…

דפנה איתן- מדריכת הורים ויועצת שינה

054-4909758