Site icon מקומונט גבעת שמואל

כיצד גופך ישתנה בזמן ההיריון?

אחת המטרות של תקופת ההיריון היא להכין אותך להתפתחות העובר ולאחר מכן ללידה. בפועל, זה אומר שגופך עומד להשתנות מכף רגל ועד ראש – אז הגיע הזמן שתדעי מה זה אומר

שינויים גופניים ונפשיים הם חלק בלתי נפרד מתקופת ההיריון. חוקרים טוענים שאחת המטרות הביולוגיות והאבולוציוניות של תקופת הריון של 9 חודשים היא להכין את העובר ואותך לרגע הלידה, מה גם שבפועל מדובר בהמון שינויים שנובעים מהורמונים המופרשים על ידי השיליה. למעשה, כאשר העובר והשיליה מפרישים הורמונים – נוצרים שינויים גם בסביבה וגם בגוף שלך.

השלבים הראשונים של ההיריון מתאפיינים אצל נשים רבות בהופעת דימומים. בעוד היעלמות הווסת היא תופעה מבורכת אצל נשים שמנסות להיכנס להיריון, הדימומים עלולים להרתיע ולהלחיץ. בפועל, דימומים בתחילת היריון לרוב משקפים מצב פיזיולוגי תקין, אך בכל מקרה מומלץ לפנות לרופא כדי לוודא שהם לא נגרמים בגלל הפלה, הריון חוץ רחמי או מחלה בצוואר הרחם.

מה הקשר בין היריון ועצבים?

הגוף שלך עומד להשתנות מקצה לקצה במהלך ההיריון וכדאי שתדעי שיש לזה השלכות על האנרגיות, על העצבים ועל הרגשות. קודם כל, מומלץ להיערך לתקופה מאתגרת של עייפות מצטברת וכבר עכשיו את צריכה למצוא נימוקים לשינה ארוכה. במקביל, קחי בחשבון בחילות, הקאות  ושינויים במצבי רוח ונסי להתייחס בפרופורציות הנכונות גם לדיכאון.

צילום: Pixabay

הסיבה לשינויים הרגשיים היא העלייה ברמת הורמוני המין כמו הפרוגסטרון והאסטרוגן. אחרי שתתרגלי לזה, סביר להניח שתרגישי שקצב הלב וכמות הדם שמוזרמת לגופך עולה גם היא. החדשות הטובות הן שהעלייה בתפוקה חיונית לך ולעובר, אך החיסרון הוא דפיקות לב מהירות ומלחיצות ורשרושים שלעיתים נשמעים על ידי הרופא בזמן האזנה ללב.

את לא היחידה שסובלת

המון נשים מתעודדות בעובדה שהשינויים הפיזיולוגיים והרגשיים משותפים לכולן. כיום למשל הרבה יותר שכיח לדבר על בריחת שתן בהריון, שנגרמת בגלל לחץ של הרחם הגדל על שלפוחית השתן ועקב השפעת הורמונים על רפיון השרירים. על אף שהתופעה חולפת במרבית המקרים מיד לאחר הלידה, את יכולה להתמודד איתה כבר במהלך ההיריון בעזרת מוצרי ספיגה ובהם תחתונים חד פעמיים או תחבושות.

עוד כדאי להזכיר שינויים גורפים שמתרחשים במערכות חיוניות של הגוף ובהן מערכת העיכול ומערכת השתן. במהלך ההיריון את כמובן תרגישי רעבה יותר אך זה יגיע עם בחילות והקאות, בעוד במקביל תהיי בסיכון גבוה לזיהומים בדרכי השתן שנובעים גם הם מאותן סיבות שגרמו לדליפת שתן.

לבסוף, ממדי הגוף ישתנו בגלל העלייה במשקל והגדילה של השדיים ובמהלך ההיריון יש נשים שמרגישים שינוי ביציבה. מבחינת משקל גופך, ההמלצה היא לעלייה של 7-15 ק”ג כאשר בתוך זה נכללים כ-3.5 ק”ג של העובר, 1 ק”ג של מי השפיר, 1 ק”ג של השליה ו-0.5 ק”ג לחזה.