Site icon מקומונט גבעת שמואל

כיצד מחלקים את הירושה באופן ההוגן ביותר?

התמודדות עם אובדן של אדם אהוב ויקר לליבנו אינה פשוטה כלל. הקושי טמון בקושי להתמודד בראש ובראשונה עם פרידה מהורים אהובים או אדם קרוב אחר. במקביל, בשיא תקופת האבל, אנשים נדרשים גם לפעול על מנת לדאוג לחלוקת העיזבון, גם במקרים בהם עולות מחלוקות עד כדי סכסוכי ירושה של ממש. מאמר זה נועד לעשות סדר בכל הקשור לחלוקת ירושה בקלות ובאופן הוגן, תוך שמירה על רצונו של הנפטר. 

מהי ירושה?

המונח “ירושה” מתייחס בדרך כלל לחובות וליתרות הזכות שהאדם הנפטר מותיר אחריו, במונחים של רכוש וכסף. מטרת הירושה היא כפולה. היא מספקת הגנה על רצונו של הנפטר, באמצעות העברת רכושו וכספו לאנשים הקרובים לו. כמו כן, היא מגנה על הנותרים בחיים, אשר זכאים לקבל את עזבונו של הנפטר. הירושה משמשת גם כמנגנון כוח, המאפשר את שימור מעמדם של קבוצת אנשים מסוימת, המשויכים זה לזה ברמה משפחתית, חברית ואף ברמה של חיבור לערכים דומים. חוק הירושה בישראל קובע כי בעת פטירתו של אדם, עזבונו מועבר ליורשיו החוקיים, ביניהם בני זוג וילדים, מלבד במקרים בהם הנפטר הותיר צוואה בה הוא מצווה את רכושו לגורמים אחרים. 

מה עושים לאחר פטירתו של אדם יקר?

במרבית המקרים, בני המשפחה הקרובים לנפטר יהיו אלה שיצטרכו להתמודד עם חלוקת העיזבון וכל הבירוקרטיה הכרוכה בכך. הם אמורים לברר אילו חסכונות ו/או נכסים עמדו לרשותו של הנפטר, וכמו כן, האם הנפטר הותיר אחריו גם חובות. כמו כן, נדרשת בדיקה מעמיקה על קיומה של צוואה ובדיקת תוקפה באם קיימת. מלבד הכספים שעשויים להימצא בחשבון הבנק של הנפטר, יש לבדוק באם היה לו ביטוח חיים; קופות גמל וקרנות השתלמות, חשבונות בנק נוספים, האם ישנה זכאות לקצבת שאירים עבור בני המשפחה הגרעינית או קצבת ילד יתום; האם קיימים נכסים על שמו של הנפטר ועוד. מדובר בבירוקרטיה שעורכת זמן רב, איתה יש להתמודד בסמוך לפטירה. 

מדוע חלוקת עיזבון של נפטר מעוררת סכסוכים ומחלוקות רבים?

סכסוכי ירושה נוצרים לרוב כתוצאה משילוב של מספר גורמים מרכזיים. האחד, התמודדות עם רגשות קשים שמתעוררים כחלק מתהליך האבל, כמו למשל עצבות, כעס, הלם, פחד, בדידות ועוד. השני, התמודדות עם הצורך והרצון לקבל הכרה שהם אכן היו יקרים ומשמעותיים לאדם הנפטר. כמו כן, מרבית האנשים היו שמחים לגלות שהם זכאים לכסף ולרכוש. להלן דוגמאות למקרים נפוצים לגביהם מתעוררות מחלוקות בין מוטבים:

הפתרון – פנייה לעורך דין המתמחה בסכסוכי ירושה

על מנת ליישב סכסוכי ירושה, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום. מדובר באיש מקצוע, בעל ידע רב ומומחיות בתחום דיני הירושה ופתרון סכסוכי ירושה, אשר מרוחק ברמה הרגשית מהסכסוך. עורך הדין משתמש בכלים מקצועיים שונים על מנת לנסות ולבצע גישור ובוררות משפחתית לעיתים, במטרה ליישב את סכסוכי הירושה לפני הגעתם לבית משפט. כמו כן, עורך הדין יכול לסייע בביצוע כל הבירוקרטיות המייגעות הכרוכות באיתור כספים, נכסים, קצבאות והטבות נוספות. עורך דין האמון על יישוב סכסוכי ירושה, יכול להציל קשרים משפחתיים שעלולים להיאבד לחלוטין כתוצאה מסכסוך חריף.