Site icon מקומונט גבעת שמואל

כך תטפלו בכאבי הבטן שלכם

התעוררתם בבוקר אם כאב בטן? אתם חשים בהתכווצות חוזרת או בבטן נפוחה? אתם לא לבד. כאבי בטן שכיחים במצבים רבים, בתקופות שונות במהלך החיים ועשויים להטריד מאוד.
יש סיבות רבות ומגוונות לכאב בטן והכאב עשוי להצביע על קלקול קיבה, גזים, רגישות למזון ועד תסמונת המעי הרגיז ועוד.
כדאי לנסות לאתר באיזה כאב בטן מדובר: האם זהו כאב מקומי באזור ספציפי בבטן או כאב כללי, האם הוא מלווה בהתכווצויות, הוא מתמשך או מגיע בצורת גלים, האם הוא מלווה בתחושת צריבה, שלשול, ירידה בתיאבון, ירידה במשקל, חום, בחילות.
בכל מקרה, אם הכאב אינו חולף ובמיוחד אם הוא מחריף ופוגע באיכות החיים או מלווה בתסמינים שמעלים סימני אזהרה כמו דם בצואה – חשוב להיבדק ולבחון ממה הוא נובע וכיצד ניתן לטפל.


כיצד להתמודד עם כאבי בטן?

כדאי לדעת שקיים קשר הדוק בין כאבי בטן לתזונה ולעיתים כדאי לנסות לשנות את התפריט על מנת לבחון כיצד מזונות מסוים משפיעים לחיוב או לשלילה על כאב הבטן ובמיוחד מוצרים חלביים או מוצרים המכילים גלוטן, מזון חריף או עתיר סוכר וכן משקאות מוגזים או קטניות, הימנעות מקפאין ואלכוהול למשך תקופה על מנת לבחון את השפעת ההפחתה או ההימנעות.
קיימות תרופות סבתא שונות שניתן לנסות על מנת להפחית ולהקל על כאבי בטן. כמו למשל, שתיית מים חמים עם חליטת ג’ינג’ר שנחשב לרכיב אנטי דלקתי, תה קמומיל או מנטה שיכולים להרגיע את שרירי הבטן ולהפחית התכווצויות או עוויתות.
רסק תפוחים קריר אף הוא יכול להיות יעיל בהתמודדות עם הפרעות במערכת העיכול. במידה ומדובר בכאב בטן שנגרם מעצירות – אפשר לנסות מיץ שזיפים.
מומלץ לנסות גם להשתמש בכרית חימום על האזור הדואב בבטן ולהרבות בשתיית נוזלים ובפעילות גופנית מתונה, זאת על מנת להמריץ את המערכת ולאפשר לגוף לשטוף את עצמו במידה ומדובר בכאב בטן הנובע מאוכל לא טוב או למשל, בתופעה של עצירות. אפשר לנסות גם אוכל פרוביוטי שיכול לסייע או תוספת של סיבים תזונתיים.
לעיתים יש להימנע ממזון מוצק למשך זמן מה על מנת לבחון את האפקט, להפחית אוכל מעובד ואוכל מטוגן או לשנות את ההתנהלות התזונתית – ארוחות קטנות לאורך היום על פני ארוחות גדולות משמעותיות, הימנעות מאכילה לפני שינה, אכלו רק אחרי ששתיתם כוס מים חמימים עם לימון סחוט וכדומה.
זכרו שכאבי בטן עשויים להיות גם תוצאה של לחץ ומתח ולכן, חשוב לנסות להירגע ככל שניתן בין אם באמצעות טכניקות של הרפיה, דמיון מודרך או נשימות עמוקות.
במקרים מסוימים, שפשוף הבטן עם שמנים מקילים יכול לסייע כמו שמן מנטה המאופיין בתכונות אנטי דלקתיות ואנטי מיקרוביאליות ושמן אקליפטוס.
בדיקות שונות – דם, שתן, עשויות לגלות חסכים תזונתיים שעשויים לגרום לכאבי בטן ואת החוסרים ניתן להשלים באמצעות תוספי תזונה שונים לפי המלצת הרופא.

מה ניתן לקחת להקלה על כאב בטן?


ישנן גם תרופות שבהמלצת הרופא יוכלו להתאים לכאב הבטן לפי הגורמים שהובילו להופעת הכאב כמו סותרי חומצה או חוסמי חומצה למיניהם, תרופות נגד עוויתות או בעלות תכונות אנטי דלקתיות.
משפחת קלבטן של חברת התרופות מדיטק https://meditec.co.il/ כוללת טבליות ותרחיף להקלה במקרים של בחילות, גזים, שלשולים, כאבי בטן עוויתיים ויכולה לסייע במקרים של קשיים בעיכול, קלקול קיבה.
יש לקרוא היטב את ההוראות ולהתייעץ עם רופא בנטילת המוצרים אותם ניתן לקנות בבתי המרקחת, בפארמים וכדומה. ניתן להתייעץ גם בנוגע למשככי כאבים מסוימים להפחתת התסמינים של כאבי בטן.