Site icon מקומונט גבעת שמואל

כל מה שחשוב לדעת על טיפול בנסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים היא בעיה נפוצה למדי שמחייבת טיפול מתאים. הסיבה לכך היא שככל החניכיים נסוגות כך נחשפים יותר שורשי השיניים, דבר שעלול להוביל לשורת בעיות. הפתרון האפקטיבי ביותר הוא הליך כירורגי שבמסגרתו מושתלות רקמות חניכיים בכל מקום שבו הן חסרות.

הבעיות שנגרמות עקב נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים גורמת ל-3 בעיות עיקריות:

  1. אסתטיקה ירודה של הפה. במקרים רבים המראה של השיניים החשופות גורם לירידה של ממש בדימוי העצמי ועל כן לרצון של האדם לתקן את המצב – כאמור בעזרת טיפול בנסיגת חניכיים.
  2. חשש לנשירה של שיניים –הנסיגה של החניכיים, ובפרט כשהיא הופכת לחמורה, עלולה להוביל לחוסר יציבות של שיניים, תזוזה שלהן ואפילו נשירה.
  3. רגישות רבה לחום ולקור בחלל הפה כך שנפגעת איכות חייו של האדם.

כאמור אין סיבה לסבול מכל הבעיות הנ”ל, שכן בעזרת השתלת חניכיים ניתן להשיב את המצב לקדמותו.

מדוע נגרמת הנסיגה של החניכיים?

ישנם מספר גורמים אפשריים לנסיגת חניכיים:

  1. היגיינת פה ירודה וכתוצאה מכך דלקות חניכיים ומחלות של רקמות רגישות אלה. ככל שהדלקות חוזרות על עצמן, כך גדל הסיכון לנסיגת חניכיים.

    צילום: חופשי

  2. יישור שיניים – טיפולים אורתודנטיים משפרים מצד אחד את האסתטיקה של הפה ומונעים בעיות תפקודיות עקב שיניים צפופות יתר על המידה או מרווחות מדי, אבל מצד שני כשהשיניים מתחילות לזוז הן עלולות לצאת אל מחוץ למעטפת שלהן ולגרום לנסיגת חניכיים.
  3. פיריסינג בפה (בשפה או בלשון) – החפץ המתכתי עלול לגרום לגירוי בחניכיים וכתוצאה מכך לנסיגה שלהן ולצורך לעבור טיפול בנסיגת חניכיים שימנע את כל הבעיות שפורטו בפסקה הקודמת.
  4. צחצוח שיניים אגרסיבי – כאמור חשוב מאוד לשמור על היגיינת פה אופטימלית, וצחצוח הוא כמובן חלק בלתי נפרד מכך, אבל במקביל חובה להיזהר מצחצוח אגרסיבי מדי שעלול ליצור טראומה לרקמות הרגישות מטבען.

כיצד מתבצע טיפול בנסיגת חניכיים?

טיפול בנסיגת חניכיים באמצעות השתלת רקמות חדשות הוא הליך כירורגי שמשפר משמעותית את איכות החיים של האדם, מונע מקרים של נשירת שיניים ומחזיר לפה את האסתטיקה הרצויה.

במסגרת ההליך הכירורגי מושתלות כאמור רקמות חניכיים בכל מקום שבו שורשי השן חשופים. כמות הרקמות הנדרשת היא בהתאם למידת החומרה של הנסיגה, וכדאי לדעת שישנם מספר מקורות אפשריים לרקמות אלה – ניתן לקחת אותן מאזור החך של המטופלים עצמם ועוד אופציה היא חומרים מתקדמים שמהווים תחליף מושלם לחומר החי כך שלא נדרש חיתוך של החך.

חשוב להדגיש כי ניתן לעבור טיפול בנסיגת חניכיים בדרך זו רק כשהחניכיים בריאות. בהתאם אצל מטופלים הסובלים מדלקת חניכיים קודם כל ירופא האזור ורק לאחר מכן תבוצע ההשתלה. לאחר השלמת ההשתלה חשוב במיוחד לשמור על היגיינת פה מרבית כך שתוצאות הטיפול לא ייפגעו. המלצה נוספת היא לעבור את ההשתלה אך ורק במקום שמתמחה בכך דוגמת גל מרפאת מומחים.