Site icon מקומונט גבעת שמואל

כל מה שחשוב לדעת על ניתוח גינקומסטיה

גינקומסטיה היא מילה שמקורה בשפה היוונית ופירושה שד נשי (Gynecomastia). הרפואה משתמשת במונח זה כדי לתאר התפתחות רקמת שד שכזו אצל גברים, תופעה שכמובן פוגמת במראה החיצוני וגם בדימוי העצמי של הגבר. ניתוח גינקומסטיה הוא הליך כירורגי שמעצב מחדש את אזור החזה ומקנה לו חזות גברית יותר.

למי מתאים ניתוח גינקומסטיה?

כמו כל הליך במסגרת הרפואה האסתטית, גם ניתוח להקטנת חזה לגבר מיועד קודם כל למי שמרגיש לא בנוח עם המראה החיצוני שלו ורוצה לשפר אותו באמצעות הכלים שיש לרפואה כיום.

תנאי שני הוא משקל בטווח הנורמה. עודף משקל, ובפרט אם הוא משמעותי, מקשה מאוד על השגת היעד ובנוסף מקשה על הגוף להחלים מהניתוח. בהתאם למועמדים שסובלים מהשמנה מומלץ קודם כל לרדת במשקל, להמתין עוד פרק זמן מסוים עד להתייצבות המשקל החדש ואז לעבור את הניתוח.

צילום: חופשי

פרמטר נוסף שנבחן על-מנת לוודא שאכן כדאי לעבור ניתוח גינקומסטיה הוא הגיל. מאחר שהחזה הגברי מסיים להתעצב רק בגיל 18 מומלץ בחום להמתין לגיל זה ורק אז לשנות את החזה בניתוח – אם הניתוח יתבצע בגיל צעיר יותר, התוצאות ישתנו בגלל השינויים הטבעיים בגוף והישגי הניתוח עלולים לרדת לטמיון.

מה כולל הניתוח?

באופן עקרוני ניתוחי גינקומסטיה כוללים שאיבה של שומן מה”שדיים”, כריתת רקמות של בלוטת השד והסרת רקמות שיוצרות את המראה הנשי – כל מה שנדרש כדי להשיג מראה שטוח וכזה שמאפיין גברים.

כל ניתוח מותאם כמובן ספציפית למטופל, בעיקר על סמך דרגת הגינקומסטיה. ישנן 3 דרגות – כפתורית, קלאסית וקשה. הגינקומסטיה הכפתורית היא מצב קל יחסית שבו יש מעט רקמות שד ושומן מיותרות והן מרוכזות מתחת לעטרה ולפטמה. הגינקומסטיה הקלאסית מתאפיינת בריבוי רקמות שומן ושד אבל ללא רקמות עור עודפות ואילו במצב הקשה ישנם גם עודפי עור.

הניתוח אורך בין שעה לשעתיים ומבוצע תחת הרדמה כללית.

החלמה

לאחר השלמת הפעולות הנדרשות במסגרת ניתוח גינקומסטיה מועבר המטופל לחדר ההתאוששות, שם הוא ישהה כשעתיים על-מנת להתעורר בבטחה מההרדמה. השלב הבא הוא אשפוז שנמשך עד יממה אחת.

תופעות הלוואי העיקריות הן רגישות בחזה, נפיחות, שינויים בתחושה בשדיים וכאב מסוים. הכאב מטופל באמצעות משככי כאבים ומתפוגג תוך ימים אחדים, הרגישות והשינויים בתחושה עשויים להישאר גם מספר שבועות אבל המנותחים מסתגלים אליהם והם לא פוגמים בשגרת היומיום. החזרה לעבודה תתבצע לאחר כשבוע, אבל מומלץ לא לבצע פעילות פיזית אינטנסיבית במשך שבועיים נוספים. כמו כן אסור בפרק זמן זה לשכב על הבטן ולהפעיל לחץ על אזור החזה.

סיבוכים אפשריים – אבל נדירים – הם זיהום, דימום, פיגמנטציה באזור הפטמות וא-סימטריה בחזה. גם הצטלקות קשה עלולה להתרחש אם כי ברוב רובם של המקרים הצלקות הופכות עם הזמן לבלתי מורגשות.

חשוב מאוד לעבור ניתוח גינקומסטיה אך ורק אצל כירורג פלסטי מנוסה דוגמת ד”ר וולף.