Site icon מקומונט גבעת שמואל

כל מה שצריך לדעת על נשירת שיני חלב אצל ילדים

בריאות השיניים קריטית והיא מתחילה בגיל צעיר עם שיני חלב. שיניים אלה הן השיניים הראשונות של הילד לפני שהן נושרות ומתחלפות בשיני בשר. לשיני החלב השפעה משמעותית על התפתחות הילד והן מסייעות בלעיסה ובדיבור וגם מהוות תשתית ראשונית לשיניים הקבועות, שיצמחו בהמשך.


שמירה על שיני חלב חשובה לשיניים הבוגרות וכדאי לבצע בדיקה אצל רופא השיניים גם לשיני החלב למציאת חורים או בעיות, מעקב אחר התפתחות השיניים ולימוד של ניקיון השיניים, כדי ששיני החלב ימלאו את התפקיד שלהן ביכולת לדבר, לחייך ולתפקד כבסיס לשיניים הבוגרות.


תינוק נולד עם שיניים ראשוניות אבל אלה בוקעות החוצה רק בהמשך ולרוב החל מגיל 5-6 שיני החלב מתחילות לנשור ומוחלפות בהדרגה בשיניים בוגרות.

מתי מתרחשת נשירת שיני חלב?
לרוב בהתחלה נשירת שיני חלב מתחילה בשיניים הקדמיות החותכות ואילו השיניים האחוריות כמו השיניים הטוחנות נושרות מאוחר יותר.


נתונים מצביעים על כך שהחותכות המרכזיות התחתונות מתחלפות בדרך כלל בגילאי 6-7 כמו גם החותכות המרכזיות העליונות בעוד החותכות הצדדיות העליונות יותר לקראת גילאי 7-8 והטוחנות הראשונות העליונות בטווח הגילאים 9-11 והטוחנות השניות התחתונות והטוחנות השניות העליונות בגילאי 10-12 שנה. בהמשך הניבים הקבועים יחליפו את הניבים הנשירים. 

מדוע כדאי להתכונן לנשירת השיניים?
מלבד העובדה ששיני חלב מתחלפות, הרי שהן נבדלות גם במבנה משיניים בשריות כי האמייל שמגינה עליהן דקה יותר ביחס לשיניים הבוגרות ולכן הן גם רגישות יותר לדלקות ולחורים.

קרדיט תמונות: pixabay


רופא שיניים יסייע מאוד בליווי של שיני החלב במעקב אחר השיניים, ספירת השיניים עד בקיעתן המלאה וכן עזרה ביצירת הרגלי היגיינה טובים. למשל, המלצה להוסיף פלואוריד במניעת עששת כבר בגיל צעיר, עיסוי חניכיים דואבות ודרכים להגן על השיניים.
נשירת שיני חלב היא תהליך שכדאי להתכונן לקראתו עם הילד, כדי שלא ייבהל מכך שלפתע השן מתנדנדת ונושרת.
כאמור מדובר בתהליך טבעי של התחלפות שיני החלב הצעירות בשיני בשר קבועות בוגרות.


ברוב המקרים יהיה שלב חופף בו לילד יהיו גם שיניים ראשוניות וגם שיניים קבועות ובמקרה זה, יתכן שהמראה יהיה א-סימטרי. אך אין מה לדאוג, כי צריך לחכות שהנשירה תסתיים או לפחות תגיע לשלבי סיום כדי לבדוק אם אכן השיניים הקבועות צמחו כמו שצריך בלי רווחים מיותרים או לא בצפיפות יתרה.


כאשר השיניים מתחלפות כדאי לגשת שוב לרופא שיניים כדי לבדוק שהן אכן התחלפו כמו שצריך ולרוב גם תתבצע בדיקת נשיכה ובמקרים מסוימים אפילו צילום רנטגן אם קיים חשש שהייתה צמיחה לקויה ויש צורך בהתערבות של פעולת אורתודנטיה. 

למה לצפות בעת הנשירה?
מלבד מראה אסימטרי ולעיתים לא פרופורציונאלי, יתכן שהילד יתלונן על כאבים בתהליך הנדנוד.  תהליך זה יכול להתמשך לעיתים וגם לגרום לאי נוחות כאשר התחושה היא שהשן תלויה ומפריעה בלעיסה ואפילו בחיוך בדיבור.


לאחר שמתרחשת הנשירה, אפשר לשטוף את הפה בתמיסת מי מלח לצורך ניקוי החניכיים ולהניח מטלית קרה אם האזור דואב.
ילדים רבים שמחים מכך ששיניהם מתחיל לנשור מהסיבה שהם מצפים בכיליון עיניים לפיית השיניים שתביא להם מתנה לכבוד המאורע המרגש.


אך בכל מקרה, כדאי להכין אותם לקראת הנשירה, להסביר להם מדוע היא מתרחשת ומה יכול לקרות כולל תחושת אי הנוחות ויש כמובן לדעת ששיניים אינן נושרות תמיד בצורה סדירה ויש מאחרים ויש מקדימים.
ליתר ביטחון ובשביל השקט הנפשי שלכם ההורים, כדאי לחפש רופא שיניים לילדים מומלץ שיבצע בדיקה ויסביר לכם עוד על מה שצפוי לקרות לעת הנשירה.