Site icon מקומונט גבעת שמואל

כל מה שצריך לדעת על תביעה ייצוגית נגד המעסיק

תביעה או תובענה ייצוגית הינה הליך משפטי מתחום המשפט האזרחי, בעזרתו יכול האדם הפרטי לתבוע בשם קבוצה של אנשים שלהם אינטרס זהה או אף דומה לשלו. השיקולים המובילים לרוב לבחירה בכלי זה הם עלות ההליך, ויעילותו.

רוב התובענות הייצוגיות עוסקות במקרים שלו היה על אדם בודד להגישן בעצמו, הוא היה נמנע מכך. עקב סעד נמוך מדי, לעיתים אף נמוך מעלות הייעוץ המשפטי הנדרש להגשת תביעה, או עקב הבדלים בכדאיות שיש לאדם שיודע שיתמודד מול 100 אנשם בעלי טענה זהה בזה אחר זה, ולכן ישקיע משאבים רבים הרבה יותר מאשר התובע לו עומדת תביעה אחת בלבד.

כיצד מאפייני התביעה הייצוגית באים לידי ביטוי בדיני עבודה?

לצד בנקאות, ניירות ערך והגנת הצרכן, תביעה ייצוגית בדיני עבודה היא דבר קיים ואפשרי, אולם בניגוד לתחומים לעיל, בדיני עבודה תביעות ייצוגיות הינן פרקטיקה יחסית חדשה עקב שינויים בחוק שמאפשרים כיום להשתמש בהן בקלות יתרה וללא חובה לפנות ולקבל את אישור התאגדות העובדים.

עקב העובדה שמעסיקים רבים משתמשים באותה פרקטיקה אסורה אל מול כל עובדיהם, הרלוונטיות של מאפייני התביעה הייצוגית קיימת גם בתחום דיני העבודה:

החיקוק המדובר הינו חוק תובענות ייצוגיות, המפרט בתוספת השנייה שלו את העילות בגינן ניתן לתבוע, בתוכן: תביעה הגין הפליה בעבודה, תביעה שלבית הדין לענייני העבודה הסמכות לדון בה, תביעה העוסקת בשכר המינימום ועוד. עקב העובדה שהליך תביעה ייצוגית חייב להיות מאושר בתחילתו על ידי בית משפט, הרחבת העילות השפיעה רבות על רלוונטיות התביעה הייצוגית לדיני העבודה.

מה חשוב לדעת אם ברצוני לפנות לתביעה ייצוגית כנגד מעסיק?

ראשית, חשוב לדעת שתביעה ייצוגית היא הליך הנלקח בשיא הרצינות על ידי המעסיקים השונים, וזאת עקב הפיצויים העצומים שנפסקים כאשר הם נמצאים אשמים. לכן כל מעסיק מבקש לשים את ידו על עורכי הדין הטובים ביותר שהוא מוצא, ומשם כך חשוב שגם הצד התובע יפעל לגיוס אנשי מקצוע מומחים ובעלי ניסיון, שכן אחרת ככל הנראה יהיה צפוי לו הפסד.

שנית, יש לזכור שההליך כרוך לעיתים בהרס היחסים האישיים עם המעסיק, אך שאין זה אומר שהוא יגרור פיטורים, ולעיתים ניתן להבטיח גם זאת בעזרת סעדים משפטיים. זכרו שמטרת התביעה הייצוגית היא לגשר על פערי הכוחות בין המעסיק החזק לעובד שלרוב מוצא עצמו בעמדה מוחלשת יותר, ולכן כאשר מדובר בעובדים רבים שנפגעו מאותו מעסיק התביעה הינה כלי לגיטימי ומוצלח.

לבסוף, חשוב לזכור שלמרבה הצער למעסיקים רבים יהיה נח להתעלם מהזכויות שלכם כעובדים ואף לרמוס אותן תחת רצונם להגדיל את הרווחיות, ולהקטין ראש איפה שמתאים להם כדי לייצר שולי רווח גבוהים יותר לעסק ולעצמם על חשבון העובד הקטן.

במיוחד בחברות קבלן ותיווך, אם חוויתם לדעתכם התנהגות לא חוקית המקימה לכם עילה לתביעה כנגד המעסיק, פנו אלינו ל-052-860-3226, ונשמח לייעץ לכם האם אכן קיימת לכם עילה, ואף לעזור ולהדריך אתכם כיצד לנהוג ולברר יחד עם חבריכם למקום העבודה האם הם חוו התנהגות דומה – מהניסיון שלנו, כשיש התנהגות פסולה כלפי עובד אחד, היא לרוב מיושמת כלפי עובדים נוספים.