Site icon מקומונט גבעת שמואל

כסא או אידיאולוגיה: מה הוביל לקריסתה של המפלגה החילונית בגבעת שמואל

בשבועיים האחרונים ממלאים את שלטי החוצות הגדולים והיקרים ביותר בגבעת שמואל מודעות הבחירות של חברי רשימה חדשה שהוקמה משברי שלוש סיעות במועצת העיר היוצאת. שלושת המועמדים הם משה מרר, שהוביל במשך 15 השנים האחרונות את המפלגה החילונית “חופש” בגבעת שמואל, עדי גרוס – שמאז שהתפרקה הבית היהודי נותר ללא בית פוליטי ורונית לב שנבחרה לפני 5 שנים כשהתמודדה מול ראש העיר המכהן, אך מאז חברה אליו מיד לאחר הבחירות ובמשך כל הקדנציה תמכה בו ב-100% מההצבעות במועצת העיר.

יחד, מנו סיעותיהם של השלושה 8 קולות במועצת העיר היוצאת, אך בשל המשך מגמת הצטמצמות האוכלוסייה החילונית-מסורתית בגבעת שמואל ב-5 השנים האחרונות והירידה בתמיכה בהם קיוו השלושה להצליח ולאסוף 3 או 4 מנדטים, על מנת להשאיר אותם במועצה – ולהבטיח להם את תפקיד סגן ראש העיר בתשלום גם בקדנציה הבאה, כפי שקיבלו בשנים האחרונות.

בית הספר החילוני המרכזי צפוי להיסגר בשנה הבאה. צילום. בי”ס ממלכתי יגאל אלון גבעת שמואל. צילום: ארכיון

אלא שמבדיקת מקומונט עולה שגם בקרב קהל המצביעים הצפוי שלהם נשמעים קולות מאוכזבים רבים שטוענים שעל אף התמיכה במרכיבי הסיעה בפעם הקודמת הפעם הם אינם מתכוונים להמשיך ולתמוך ברשימה.

אחת התושבות איתן שוחחנו, אשר ביקשה להישאר בעילום שם מאחר והיא נמצאת בקשר קרוב עם חברי הרשימה, סיפרה לנו: “הגעתי לגבעת שמאל לפני 7 שנים ובאמת שבאותו הזמן חשבתי שהעיר היא מקום מושלם. כשנה אחרי שעברנו לפה היה לי עניין עם ראש העיר בנושא בית הספר שבו הבת שלי רצתה ללמוד ולא איפשרו לה ובעקבות הסיפור הזה, כמו משפחות נוספות שהיו בעניין, החלטנו לבחור ברונית לב שכביכול תציב אלטרנטיבה ליוסי ברודני. אומנם אותו נושא נפתר לבסוף אך הכאב על מה שעברנו לא נפתר ואילו רונית שבחרנו בה אז תחת ההבטחה ‘להחליף את הראיס’ – שיתפה איתו פעולה במשך 5 שנים ‘על מלא’. הבנו שהיא אישה נחמדה מאוד וחביבה מאוד – אבל אופוזציונרית היא לא. היא כנראה מעדיפה להיות בטוב עם כולם – ולנו זה פחות מתאים”.

גם עידית, תושבת שכונת השחר שילדיה כבר גדלו ועזבו את מערכת החינוך בגבעת שמואל מאוכזבת: “לפני 15 שנה בחרתי בפעם הראשונה ברשימת חופש של משה מרר, רשימה שהבטיחה לשמור על הציבור החילוני ולדאוג לו. אלא שמאז הציבור החילוני בעיר פשוט נמחק ונשארנו פה מעטים. תחת המשמרת של מרר ושותפיו ירד אחוז התושבים החילונים בעיר מרוב של 65% לכ-20% היום. אומנם פתחו פה בית ספר ממלכתי לפני כמה שנים שהילדים שלי לא הספיקו ללמוד בו, אבל אני כבר שומעת שבבי”ס יגאל אלון נותרו מעט מאוד תלמידים וההערכה היא שבשנה הבאה הוא כבר יסגר לגמרי וחברים אומרים לי שגם התיכון עצמו מתוכנן לעבור מקום ושתיכון דתי ייקח את המקום. אני כרגע באמת לא יודעת למי אני אצביע ואין לי אלטרנטיבה, אבל לא אתן את הקול שלי למי שהיה שותף לשקיעה של הציבור החילוני בעיר ולהפיכת גבעת שמואל לעיר דתית-חרדית.”

ואם חשבתם שהביקורת מגיעה רק מהצד החילוני של העיר, הרי שגם מצביעיו הפוטנציאליים של עדי גרוס מתנערים מהחברים החדשים שלו: “עדי עשה טעות גדולה שהוא הצטרף לרונית ולמשה. הוא תמיד היה ליברלי ופתוח מאוד בדעותיו וזה בסדר גמור, אבל מצד שני הוא היה זה שהסביר לי ולחץ עלי בבחירות הקודמות להצביע לבית היהודי כי צריך רשימה דתית חזקה שתשב על ראש העיר כדי להעביר תקציבים לבתי כנסת ולבתי הספר הדתיים. אחת הפעילויות היפות שעדי יזם וארגן, ושמומנו בזכותו במאות אלפי שקלים מתקציב העירייה, היו האירועים לרווקים ורווקות דתיים מכל הארץ שהגיעו לגבעת שמואל כדי להכיר ולהתחתן. אז עכשיו, איך הוא יוכל להמשיך את הפעילות הזו כשאיתו ברשימה חבר’ה חילונים שנלחמים בכל מה שנוטף ממנו ריח דת?”.