Site icon מקומונט גבעת שמואל

לימודי איכות הסביבה – להבנת השפעת שינויי האקלים על הבריאות

משבר האקלים הוא האיום הבריאותי הגדול ביותר הניצב היום בפני האנושות. מסיבה זו, אנשי מקצוע בתחום הבריאות ברחבי העולם החלו להתייחס לנזקים הבריאותיים הנגרמים ממשבר מתגלגל זה.

בחירה בלימודי איכות הסביבה מציעה לכם קריירה מרשימה שבמהלכה תוכלו להשתמש בכלים ובידע שרכשתם כדי למצוא פתרונות או לפעול בדרכים שיאפשרו למנוע את המשך ההתחממות של כדור הארץ שלנו.

שינויי האקלים והאיום הבריאותי

ב-2021, התכנס פאנל בין-ממשלתי לשינויי אקלים – ה-IPCC (The Intergovernmental Panel on Climate Change) והגיע למסקנה שעל מנת למנוע השפעות בריאות קטסטרופליות ולמנוע מיליוני מקרי מוות הקשורים לשינויי אקלים, חייבת האנושות להגביל את עליית הטמפרטורות ל-1.5 מעלות צלזיוס. נראה שהתחממות גלובלית של אפילו 1.5 מעלות צלזיוס, לא נחשבת כבטוחה, וכל עשירית דרגה של התחממות נוספת תגבה מחיר חמור מהחיים ומהבריאות של בני האדם.

למרות שאף אחד לא בטוח מפני הסיכונים של משבר האקלים, אלה שייפגעו מהם בראש ובראשונה יהיו האנשים שתורמים הכי פחות לגורמים היוצרים את המשבר הזה ושהכי פחות מסוגלים להגן על עצמם ועל משפחותיהם מפניו – והם בעלי ההכנסה הנמוכה ביותר והמדינות והקהילות המוחלשות ביותר.

צילום: pexels

משבר האקלים מאיים לבטל את כל ההתקדמות והפיתוח שהתחוללו בחמישים השנים האחרונות בתחום הבריאות העולמית וצמצום העוני, ומסוגל להרחיב עוד יותר את אי השוויון הבריאותי המאפיין  אוכלוסיות שונות.

מצב זה מסכן בדרכים שונות את היכולת לממש את הרעיון של ׳כיסוי בריאות אוניברסלי׳ – ה-UHC (Universal Health Coverage). זאת משום שבמצב שבו רוב האנשים העניים ביותר אינם מבוטחים, הזעזועים והלחצים הבריאותיים דוחפים יותר מ-100 מיליון אנשים לעוני מדי שנה. ונראה שההשפעות של שינויי האקלים רק יחמירו את המגמה הזאת.

סיכוני בריאות שרגישים לאקלים

שינויי האקלים משפיעים על הבריאות כבר עכשיו בדרכים רבות, לדוגמה:

סיכוני בריאות אלה, הרגישים לאקלים, מורגשים באופן לא פרופורציונלי בקרב הפגיעים והמקופחים ביותר בעולם, כולל אנשים במצבי בריאות בסיסיים, נשים, ילדים, קהילות עניות, מהגרים או עקורים, מיעוטים אתניים ואוכלוסיות מבוגרות.

מדידת רמת ההשפעה

למרות שידוע באופן חד משמעי ששינויי האקלים משפיעים על בריאות האדם, עדיין יש צורך להעריך במדויק את קנה המידה ורמת ההשפעה של שינויי האקלים על סיכונים בריאותיים הרגישים לשינויים אלה.

בטווח הקצר עד בינוני, ההשפעות הבריאותיות של שינויי האקלים ייקבעו בעיקר על פי רמת הפְּגִיעוּת של האוכלוסיות, העמידות שלהן לקצב שינויי האקלים וקצב והיקף ההסתגלות. בטווח הארוך יותר, השפעות האקלים יהיו תלויות יותר ויותר בפעולות שיצליחו להפחית את הפליטות ולמנוע עליית טמפרטורות מסוכנת ובלתי הפיכה.

*  המאמר נכתב בשיתוף האתר https://sustainabilitystudies.net/