Site icon מקומונט גבעת שמואל

למה יש לי נימול ומה אפשר לעשות?

נדמה שאין אדם בעולם הזה שלא חווה נימול לפחות פעם בחיים. אפילו ילדים חווים נימול, והתופעה יכולה להתעורר מהרבה מאוד גורמים. לא משנה מה הגורם המעורר את הנימול, מדובר תמיד בתופעה עצבית, תופעה של עצבי החישה שלנו. מערכת העצבים מחולקת בכמה דרכים ובכמה קטגוריות. בכל מדובר בנימולים ותחושות אחרות הרי שמדובר בתופעות של מערכת החישה, אותם עצבים שאחראים על תקשורת בין המוח לבין חלקי הגוף השונים.

כל התחושות הפיסיות שלנו, חום וקור, עקצוץ ונמלים, שריפה, רטיבות, יובש, וכל תחושה פיסית אחרת, מועברת למוח על ידי אותות חשמליים שנובעים מגירוי עצבי של עצבי החישה. נימול היא תופעה עצבית שכזו, שמתעוררת לרוב עקב בעיה מסוימת, רגעית או כרונית, בעצב עצמו או במבנים הסמוכים לו, שיוצרים עליו לחץ.

סוגים של נימול ואפילו טיפול

כפי שכבר ציינו, ישנם סוגים שונים של נימול, על רקע בעיות שונות:

  1. נימול אקוטי – במידה ונרדמתם על הזרוע שלכם, הזווית של הזרוע לצד משקל הגוף על הזרוע יצרו ביחד לחץ שמנע מהגעת דם לזרוע ולכף היד. במקרה שכזה היד רדומה ומנומלת, ולעיתים אף רדומה עד כדי כך שעצבי התנועה גם הם לוקים בחסר, ונדמה שהיד משותקת לגמרי. מקרים אלו של נימול אקוטי ורגעי הינם ברי חלוף, ואין לחשוש מהם במיוחד. הם לא נעימים, אך הם לרוב חולפים מאליהם בתום מספר רגעים עד דקות ספורות.
  2. נימול כרוני – מצבים אלו של נימול מתמשך שאינו עוצר, או שמגיע לפרקים באופן קבוע ולא עקב מקרה כמו הרדמות על הזרוע, הינם מצבים המצריכים בדיקה, אבחון וטיפול. מצבי נימול כרוני מתחלקים לשני מצבים עיקריים –
    א. מחלה עצבית – מחלה כלשהי מתחילה לייצר נזקים בעצבים עצמם, ואלו מתחילים לאותת אותות משובשים של נימול למוח.
    ב. בעיה משנית – הנימול עלול להופיע כתופעת לוואי לבלט או פריצת דיסק למשל, או לשריר “תפוס”, תופעות שמייצרות לחץ מכאני על עצבי החישה ומעוררים את תחושת הנמלים בגפיים.

    תמונה: pixabay

אז איך מאבחנים ומטפלים?

כל כירופרקט מומחה יוכל לאבחן את מרבית הנימולים הנפוצים, בעוד שאיש מקצוע מהימן ימליץ לכם כמובן ללכת להיבדק אצל רופא. הסיבה לבדיקה הרפואית מעבר לטיפול המכאני-מנואלי היא לצורך שלילת מחלות שונות שמובילות לנימול. מחלות כגון טרשת העורקים או מחלת הסוכרת עלולות להוביל לתופעת לוואי של נימולים בקצוות הגפיים, לכן חובה לאבחן את הבעיה לעומקה.

במקרים רבים כירופרקט יוכל לפתור את בעיית הנימול. מקרים אלו הם הנפוצים, למזלנו, שכן נראה כי מרבית מקרי הנימול מקורם בבעיות במערכת השריר-שלד, נימול שהגיע כתולדה מלחצים מכאניים על העצבים, ובעצם נימול על רקע בעיה אורטופדית. התופעה הנפוצה ביותר היא נימול מלחץ על חוליות הצוואר ו\או חוליות הגב התחתון, ובתופעה זו לרוב ניתן לתת מענה בטיפול כירופרקטי.