Site icon מקומונט גבעת שמואל

לרכוש או לקנות מלגזה

חדשות בתחום השינוע – לעתים עולה השאלה האם להשקיע את התקציב ברכישת מלגזה אחת או יותר, או לבחור באופציה של השכרה. נקודה חשובה בהקשר הזה היא כי התשומות בהפעלת המלגזה לא מסתכמות רק ברכישת המלגזה עצמה, אלא גם באיש מקצוע (מלגזן) בעל הסמכה ורישיון להפעלתה, כמו גם במינוי של גורם בתוך המפעל או הארגון שאחראי על מפעילי המלגזות ועל ביצוע של הסמכות פנימיות וריענון.

השכרת מלגזה – יתרונות

יש הרבה חדשות שאומרות שכאשר ישנו צורך במלגזה ובמלגזן לפרויקט התחום בזמן או לשירות נקודתי, הרי שבמקרה כזה עדיפה חד משמעית האופציה של השכרה על פני רכישה.

רכישת מלגזה – יתרונות

ואילו כאשר ישנו צורך שוטף במלגזות ובמפעילי מלגזות, הרי שאפשרות ההשכרה תסתכם בסכומים גבוהים מאוד על פני רכישה. עבור מפעל או עסק אשר נדרש בו שימוש שוטף במלגזות בצורה מאסיבית הרי שכדאי לרכוש. זה לא חדשות לומר שכאשר מדובר בצורך שוטף במלגזה אך מדי פעם ולא כל יום עבודה, הרי שכדאי לבצע בדיקה כלכלית פשוטה ולהחליט מה משתלם יותר לטווח ארוך. כאשר רוכשים מלגזה יש להחזיק גם בכל הרישיונות והביטוחים, תשלומי אגרות ועוד. כאשר שוכרים מלגזה הרי שתעריף ההשכרה כבר מגלם את כל ההוצאות הללו.

זה לא חדשות שמפעלים ומקומות ייצור רבים עושים שימוש במלגזות כמו גם באמצעים נוספים כמו למשל עגלות משטחים לשינוע של מסע, וכמו למשל כלי רכב חשמלי וכלי רכב תפעוליים המאפשרים נסיעות קצרות וקלות, בעלויות נמוכות תוך חיבור מחוברים שונים כמו מדרגות או מדפים נעים. ישנו מגוון של פתרונות בהקשר הזה שמתאימים למפעלים, מחסנים, מתחמי ייצור ועוד. כמו קלנועית הוא כלי רכב שימושי בו ניתן לבצע שימוש במקומות עבודה להסעת עובדים כמו גם לשינוע של ציוד וכלי עבודה, עד המשקלים המתאימים לנסיעה בקלנועית.

טיפ

אם כבר טיפים אז עוד חדשות בתחום  – כאשר רוכשים מלגזה או כל אמצעי אחר לצורך העבודה השוטפת, הרי שחשוב מאוד לבצע השוואת מחירים וסקר שוק ולבחור את הדגמים שיתאימו בצורה מדויקת לצרכים שלכם. חשוב כמובן להחזיק בכל הביטוחים הנדרשים ולבצע הדרכות שוטפות לצוות העובדים. הדבר נחוץ לשמירה על הבטיחות ונהלי עבודה מסודרים( צויין ב חדשות חולון).

צילום: pixabay

כך תבחרו מלגזה מתאימה

מפעלים רבים, מחסנים ופסי ייצור נדרשים כמעט תמיד לעבודה שוטפת עם מלגזה. הדבר דרוש למטרת הרמה  ונשיאת משקלים כבדים לצורך שינוע של סחורה, עבודה שוטפת במחסן, לפריקה ועוד. עוד חדשות בתחום השינוע זה שבין אם מדובר על שינוע של סחורה עצמה מהמחסן לחלוקה ללקוח, ובין אם על שינוע של חומרי גלם או ציוד – הרי שללא המלגזה יהיה קשה מאוד לנהל את המחסן או פס הייצור. וכאן עולה השאלה איזה דגם מלגזה כדאי לכם לרכוש.

שטח העבודה

אם כן זה חדשות לומר שבחלק מהפעמים העבודה היא בשטח פתוח תחת כיפת השמיים, ובחלק מהמקרים במקום מקורה וסגור. כאשר מדובר על מקום סגור הרי שמומלץ שלא לבצע שימוש עם מלגזת דיזל משום שהיא פולטת גזים. במקרה כזה עדיפה מלגזה חשמלית.

העמסה וגודל

אין טעם להשקיע ברכישתה של מלגזה עם קיבולת העמסה מאוד גבוהה של כמה טונות, בשעה שדרושה לנו קיבולת העמסה של כמה מאות ק”ג. פעמים רבות קיבולת העמסה הולכת יד ביד עם מידות המלגזה, מה שדורש גם שטח העמדה לאחסון המלגזה(חדשות ראש העין). ולכן כדאי מאוד לעשות מה שנקרא את המתמטיקה הנכונה ולרכוש את הדגם הנכון עבורכם מבחינת צרכי העמסה ומבחינת רוחב המעברים למלגזה והמקום בו היא תעמוד בשעות שאינה בשימוש.

אביזרים ומחוברים

עוד חדשות זה שלדגמים שונים ניתן לחבר מחוברים שונים כמו למשל אפשרות לסגירת זרועות או מלחציים למשל להרמת אובייקטים. כדאי לרכוש את הדגם המתאמים מבחינת המחוברים המתאימים לו. ודבר אחרון הוא לגבי האחריות. חשוב מאוד לוודא שאתם רוכשים מלגזה העומדת בכל התקנים ושמסופקת לכם עם תעודת אחריות שכוללת אחריות רלוונטית לפרק זמן מספק. חשוב גם לוודא שעבור הדגם שאתם רוכשים קיימת זמינות של חלפים בשוק. מלגזה שעבורה קשה למצוא חלפים היא מלגזה שתסב לכם הרבה התעסקות ובזבוז זמן בהמשך.

אז כן זה לא חדשות מוכרות לומר שחשוב מאוד לבדוק היטב את הדברים טרם רכישת מלגזה ובחירת הדגם הספציפי. לרוב מפעל או פס ייצור גם רוכשים יותר ממלגזה אחת, ולכן יש לבחון בכובד ראש את הרכישה. ניתן לשלב גם עגלות משטחים ,קלנועית ורכב חשמלי תפעולי במפעל שלכם.

כמה עולה מלגזה

אם כן נגיד עוד חדשות – מלגזה היא שימושית מאוד עבור מחסנים, רשתות מזון ושיווק, מפעלים ועוד. בכל מקום בו נדרש שינוע, הרמה ותזוזה של סחורה, חומרי גלם ועוד – הרי שמלגזה עושה עבודה מצוינת. מחירה של מלגזה מושפע מגורמים רבים כמו סוג המלגזה, האם פועלת על דיזל או חשמלית, כמה ק”ג מסוגלת לשאת ועוד. יש מלגזות קטנות מאוד ויש גדולות מאוד, ויש באיכויות שונות. ריכזנו לפניכם כמה דברים חשובים שכדאי לדעת בנושא.

מחיר מלגזה חשמלית

חדשות נוספות זה ש בשנים האחרונות מפעלים ומחסנים רבים מחדשים את מלאי המלגזות שלהם – ממלגזת דיזל למלגזה חשמלית. יש לכך משמעויות שונות מבחינת שמירה על הסביבה ומבחינת עלויות, זיהום האוויר ועוד. מלגזה תעלה בממוצע החל מעשרים אלף שקלים, כאשר מלגזות כבדות מאוד המסוגלות לשאת משקלים גבוהים במיוחד גם יעלו כמה מאות אלפי שקלים (הוזכר בחדשות רחובות). יש למשל מלגזה חשמלית עם משקולת נגדית ויש מלגזת הרמה קטנה (מלגזון) שתעלה הרבה פחות.

המחיר בהתאם לטון

( זה לא היה בעידכוני חדשות אבל כדאי להעלות את העניין )לרוב, ככל המלגזה מסוגלת לשאת משקלים גבוהים יותר, הרי שכך מחירה יהיה גבוה יותר משום שתידרש מלגזה איכותית יותר, עם תמיכה ובסיס רחבים יותר ועם חוזק גבוה הרבה יותר. כך למשל עבור מלגזה עם קיבולת העמסה של עד 1.5 טון הרי שתג המחיר עומד בממוצע על כמה עשרות אלפי שקלים, ועשוי להגיע גם לשמונים אלף שקלים (היה בכתבת חדשות באתר החדשות ירושלים).

כמובן שחוץ ממלגזה ישנם מכשירים ואמצעים נוספים לשנע סחורה, ציוד וחומרי גלם במחסנים ואולמות. כך למשל עגלות משטחים הן פופולריות מאוד בשימוש, והן משמשות לנשיאת והרמת סחורה לרוב. בשונה מהמלגזה, הרי שעגלות משטחים אינן מיועדות לרוב להרמה לגבהים של מעל לכמה מטרים בודדים ואין לעגלות משטחים אפשרות להגיע למקומות בלי גישה ישירה, מה שחלק מהמלגזות כן מסוגלות לבצע.

נציין עובדה שהועלתה באתר חדשות כפר סבא פעמים רבות במקומות עבודה מבצעים שימוש הן במלגזה והן בעגלות משטחים, בשילובים שונים בהתאם לצרכים בשטח. נציין כי לצורך נהיגה על  מלגזה נדרש לעבור הכשרה מיוחדת ולהחזיק ברישיון (עבור מרבית סוגי המלגזות). גם קלנועית וגם רכב חשמלי תפעולי שימושיים מאוד עבור מתחמי עבודה, מחסנים ומפעלי ייצור שונים ( הוזכר בחדשות קיבוצים).

מפעיל מלגזה

מלגזה פופולרית מאוד בשימוש במחסנים, מפעלים ומתחמי ייצור כאשר הנהיגה על מלגזה דורשת רשיון מ יוחד. המלגזה קיימת בתעשייה עוד מתחילת המאה הקודמת ועקרון הפעולה שלה הוא הרמה של מטען וסחורה באמצעות זרועות אשר יושבות מתחת לסחורה ולאובייקטים שמעמיסים אותם. המלגזה חיונית מאוד בתעשיות רבות והיא למעשה מהווה חלק משגרת עבודה( הוזכר בחדשות רמת גן). כמובן שישנם סוגים שונים ורבים של מלגזות, בגדלים שונים ובמנגנוני פעולה שונים כמו דיזל או חשמלית. יש מלגזות עם תורן או זרוע שליפה ויש מלגזות אליהן ניתן לחבר מזלג המסוגל להגיע לגובה רב.

דרישות להפעלה – כללי

בנוסף העניין צויין בחדשות קריות , כאמור לנהיגה על מלגזה דרוש רשיון מיוחד (למרבית סוגי המלגזות) כאשר בשפה המקצועית מי שמפעיל את המלגזה נקרא מלגזן. יש להחזיק ברישיון נהיגה תקף מדרגה B או בדרגה 02 כאשר יש גם להחזיק בהיתר 129 המתייחס לנהיגת והפעלת רכב משא עד 20 טון. חשוב כמובן לשים לב לדרישות החוק ולתקנות השונות בהם עשויים מדי פעם לחול שינויים, ולכן חשוב להתעדכן ולעקוב אחר האותיות הקטנות אם כן בחדשות רעננה תוכלו לעיין בכך עוד.

במקום העבודה – פרטני

לא רק שדרוש רישיון מיוחד והסמכה, אלא שגם במקום העבודה עצמו המעסיק מלגזנים יש למנות אדם שתפקידו להסמיך באופן פנימי בארגון את מפעילי המלגזה (נוסף על ההכשרה החיצונית שעברו). חשוב לוודא שהמלגזן מכיר ויודע את תפעול המלגזה בשטח הספציפי ולמטרה הספציפית לשמה נעשה שימוש באותה מלגזה על ידו(זה הועלה באתר חדשות מודיעין).

שימו לב

נהיגה על מלגזה ותפעולה הם לא דבר של מה בכך. יש בעבודת המלגזן לא מעט סיכונים ולכן נדרש ההסמכה, ההיכרות הספציפית והמיומנות בשטח. חשוב מאוד לבצע ריענון במקום העבודה ולהתעדכן בתקנות השוטפות( הוזכר בחדשות נתניה).

לצד המלגזה במקומות עבודה רבים הכרוכים בשינוע סחורה והעמסה עושים גם שימוש עם עגלות משטחים. גם שימוש באמצעות קלנועית ובאמצעות רכב חשמלי תפעולי הם פופולאריים מאוד בקרב מפעלים, בתי אריזה, מתחמי לוגיסטיקה וענפי ייצור שונים. גם בענף השירותים כמו המלונאות והרפואה עושים שימוש תדיר בכלי רכב חשמלי על מנת לשנע ציוד, אספקה ועובדים. מדובר באמצעים שהפעלתם לא גבוהה, היא פשוטה ונוחה( הוזכר בחדשות פתח תקווה).