Site icon מקומונט גבעת שמואל

מאגר מח עצם: בזכות ההקרבה של עוז מגבעת שמואל, ניצלו חייה של נוגה

כמו לאירוע משפחתי הגיעה בשבוע שעבר בני משפחת כהן מכפר תבור, על ארבעת ילדיהם, חגיגיים ונרגשים, למפגש שהתקיים ב”בית אורנית” של “עזר מציון”. מגבעת שמואל הגיעו בני משפחת ניראון. המשותף בין שתי המשפחות – חייה של נוגה כהן בת ה-12 ניצלו הודות להשתלת מח עצם שבוצעה על ידי תרומתו של עוז ניראון. עין לא נשארה יבשה כאשר השניים נפגשו. “הצלת לי את החיים”, אמרה נוגה לעוז. “מהיום אנחנו משפחה אחת”, אמרה אמה הנרגשת.

נגה כהן הצעירה חלתה בסרטן לפני כשנתיים. לאחר בדיקות ראשונית ומספר ניסיונות טיפול למשפחתה נאמר כי הסיכוי היחיד להחלמתה הוא תרומת מח עצם. אך איתור תורם מתאים כלל אינו פשוט.

בעזרת המאגר הלאומי לתורמי מח עצם של עזר מציון, “שודכה” נוגה לעוז ניראון, תושב גבעת שמואל שהצטרף למאגר בתור חייל בבקו”ם.

עוז ניראון ונוגה כהן. צילום: גדעון שרון

כאן המקום לציין כי עלות בדיקת כל דגימת מח עצם בבקו”ם היא 180 והדרך למימון ואחזקת הבדיקות היא על ידי כך שהדגימות מואגדות במאגרים, שחלקם נתרמו על ידי גופים, תורמים פרטיים, וקהילות שונות. הדגימה של עוז היא חלק ממאגר שהקימו שתי קהילות בית כנסת ברחובות בתוך המאגר הלאומי של עזר מציון וזו ההשתלה הרביעית היוצאת לפועל ממאגר זה.

יקי פרידמן, נציג קהילת “אהבת ישראל “ו”בית זלצר” ברחובות נכח גם הוא במפגש המרגש. הוא היה מהיוזמים להקמת מאגר על שם הקהילות הרחובותיות. “אני מתנדב בארגון עזר מציון, וכך גם אשתי, בני ובתי. כששמעתי שבקהילה של הבן שלי בגבעת שמואל הקימו מאגר, חשבתי שגם לנו מגיע מאגר כזה שיציל חיים. בכיתי כאן במפגש, זו הרגשה מדהימה. בהשקעה מינמלית של כל חבר בקהילה הצלחנו להרים את המאגר ולהציל חיים”.

מי שעוד נכחו במפגש הם אל”מ (מיל) ד”ר אורי ונורית כהן, יוזמי הרעיון של “קהילות מצילות חיים”. השניים נחשפו לפעילות של “עזר מציון כאשר נורית חלתה בסרטן. הם וילדיהם השתתפו במחנה הנופש של “עזר מציון” למשפחות חולי סרטן, ובמגוון פעילויות תמיכה וסיוע שמגישה העמותה לחולים ולבני משפחותיהם, דבר אשר הקל עליהם בצורה ניכרת את ההתמודדות עם המחלה.

את סעודת ההודיה של נורית שהחלימה ממחלתה, בחרו נורית ואורי להקדיש באופן משולב הן לטובת הקהילה שכה תמכה בהם בשעותיהם הקשות והן לטובת מאמציה של “עזר מציון” להצלת חיים באמצעות המאגר הלאומי לתורמי מח עצם.

כהודיה על החלמתה, כזכות לכל חברי הקהילה החליטו נורית ואורי לרתום את חברי הקהילה שלהם להקמת מאגר מח עצם על שם הקהילה. מאגר שמאגד 550 דגימות. מאז שוכפל הרעיון לקהילות נוספות, שהתאגדו כדי להציל חיים, וכיום ישנן מעל 30 מאגרים של “קהילות מצילות חיים”.

בני משפחות כהן וניראון, השבוע. צילום: גדעון שרון

אורי: “אנחנו יודעים מניסיון אישי מה קורה למשפחה שיש בה מישהו חולה, ואנחנו מבינים את המשמעות של להציל משפחה, ולא רק את החולה עצמו. לראות בעיניים מפגש כזה גורם ללב להתרחב”. נורית רעייתו הוסיפה. “היופי במיזם הזה הוא שכל אחד תורם תרומה קטנה וביחד זה מצטרף למשהו ענק, אין תחושה שתדמה לזכות להציל חיים”.

עוז ניראון: “אין ספק שזה נתן תחושת שליחות אדירה . התגייסתי להציל חיים וזה ללא ספק ענה לי על המטרה. תהליך התרומה וההחלמה של הילדה לקח זמן. מאד רציתי לפגוש אותה ובסופו של דבר לראות את הילדה היה סגירת מעגל לכל התקופה הזאת. אושר גדול. חיכיתי מאוד לראות אותה ואני מגדיר את יום הפגישה כאחד הימים המאושרים בחיי”.

“אני גאה ומתרגשת לראות את עוז ונוגה”. זו זכות גדולה עבורנו להיות שותפים להצלת חיי אדם”, סיכמה מנהלת המאגר ד”ר ברכה זיסר, “ההתגייסות של הקהילות ברחובות, כמו עוד קהילות רבות ברחבי הארץ, להיות שותפים של “עזר מציון” בהצלת חיים, מחממת את הלב. מיזם קהילות מצילות חיים’ מבטא את ערך הערבות ההדדית, שהוא ערך יסוד של ‘עזר מציון'”.