Site icon מקומונט גבעת שמואל

מבצע דוגו: תלמידי מורשת זבולון אכלו פלאפל “לניצחון על הנאצים”

פלאפל. צילום: אנטון / unsplash

גם הסגר וסגירת בתי הספר, החנויות והרחובות לפעילות לא מנעו מתלמידי בי”ס מורשת זבולון להשתתף ולציין היום את “מבצע דוגו” המרגש – אכילת מנת פלאפל גדושה לכבוד החיים ולציון הניצחון על הנאצים.

ב-18/01/1945 הילד דוד לייטנר (דוגו) בן 14 וחצי מצא עצמו צועד במשך 3 ימים יחד עם כ-60 אלף אנשים במצעד המוות מאושוויץ-בירקנאו. רעב, עייף וקופא מקור וחולם על ה”בולקע” (מין מאפה עגול; א”ט) של אמא שלו, שלבריו נתנו לו כוח להמשיך בדרך.

זמן קצר לאחר עלייתו, טייל דוגו בשוק מחנה יהודה בירושלים, וראה כדורי פלאפל מיטגנים בשמן. באותו רגע נזכר ב’בולקעס’ שנתנו לו תקווה וכוח ברגעים הקשים, בעיני רוחו היו כדורי הפלאפל אותם בולקעס. מאז, הוא החליט כי מדי שנה, בתאריך 18.1, יום יציאתו לצעדת המוות, הוא יאכל פלאפל, כדי לחגוג את העובדה שהוא חי, שהוא אינו רעב יותר, שהגשים את חלומה של אמו והגיע לארץ ישראל. במשך עשרות שנים היה זה המנהג הפרטי של דוגו ובני משפחתו ובשנים האחרונות הפך למבצע ארצי, בו אוכלים פלאפל, מצטלמים עם שלט ומפיצים את הבשורה.

השנה, הסגר אילץ את התלמידים לשנות את המנהג, ובניגוד לשנים קודמות בהן רכשו מנות פלאפל וחילקו לעוברים ושבים ברחוב, הפעם דאגו התלמידים כל אחד בביתו להכין מנת פלאפל לבני המשפחה ולהצטרף לקריאה של דוגו ולחגוג את הניצחון על הנאצים באכילת פלאפל!

מבצע דוגו. תלמידי מורשת זבולון אוכלים פלאפל וחוגגים את הניצחון. צילום: באדיבות המצולמים