Site icon מקומונט גבעת שמואל

מדד השקיפות בעיריות: ירידה נוספת לגבעת שמואל אל המקום ה-58 מתוך 76

עמותת שקיפות בינלאומית ישראל מקיימת מזה 13 שנה את מדד השקיפות באתרי הרשויות המקומיות. בדו”ח שמתפרסם היום נמצאת עיריית גבעת שמואל במקום ה-58 הלא מחמיא, עם ירידה נוספת, שנה שלישית ברצף, בציון המדד.

מדד השקיפות באתרי הרשויות המקומיות לשנת 2021 התפרסם היום וממנו עולה כי 12 ערים נמצאות בראש מדד שקיפות האתרים ברשויות המקומיות לשנת 2021 עם ציון 100. עיריית גבעת שמואל משתרכת מאחור, במקום ה-58 עם ציון מדד של 74% בלבד.

עמותת שקיפות בינלאומית ישראל – שבי”ל מקיימת מזה 13 שנה את מדד השקיפות באתרי הרשויות המקומיות. ניתוח הממצאים במדד וכתיבת הדו”ח השנתי נעשים על ידי ד”ר גלית אבידר.

מדד 2021 בוחן את שקיפות המידע המתפרסם באתרים הדיגיטליים של 76 ערים בישראל. המדד כולל 109 קריטריונים במסגרתם נבחנת שקיפות המידע לציבור, בין היתר, בתחומים של תכנון ובנייה, רישוי עסקים, מכרזים, תקציב, רכש, סביבה וחירום. כמו כן, נדרשת שקיפות המידע בפרוטוקולים של ישיבות המועצה, בפרוטוקולים של ועדות תכנון ובנייה ומידע בתחומי פעילותן של חברות ועמותות עירוניות.

לקריאת דו”ח השקיפות המלא ולנתוני גבעת שמואל – לחצו כאן

בדו”ח מוצגים גם פילוחים שונים של הערים ומהם עולה כי בין 31 הערים שנכללו בדו”ח מגוש דן ואזור המרכז נמצאת גבעת שמואל במקום ה-29, כשאחריה נמצאות רק עיריית טירה ועיריית קלנסוואה. בין הסיבות לציון הנמוך שלו זוכה עיריית גבעת שמואל אפשר למצוא את העובדה שישיבות המועצה אינן מצולמות, ובודאי אינן משודרות בלייב לציבור התושבים כמו בערים אחרות, ובעירייה מסתפקים בפרסום הפרוטוקלים הכתובים של ישיבות מועצת העיר.

עיריית גבעת שמואל. צילום: אביחי טבק

בתגובה שפרסם יו”ר האופוזיציה, רו”ח גל לנצ’נר לנתונים הלא מחמיאים הוא כתב כי “ראש העיריה צריך לחשוב מחדש על ההתנהלות הציבורית שלו. הוא מפמפם לתושבים פרסומים כמו גבעת שמואל פינת הרווארד אבל בפועל הדו”ח מציין שראש העירייה מביא אותנו לגבעת שמואל פינת קלנסאווה.”

עוד מוסיף חבר מועצת העיר – “זה פשוט לא להאמין איך ההתנהלות של ראש העירייה מתנהלת במחשכים. איך אמרו לי פעם בלשכתו, אנחנו לא מפרסמים כדי שהציבור לא יתלונן. אז הנה זה מתפוצץ לנו בפנים. היעדר שקיפות ציבורית מובילה לאובדן אמון הציבור.”

בראש המדד – רעננה, מודיעין ואור יהודה; בתחתית – הרשויות הערביות

12 הערים שהגיעו למקום הראשון במדד 2021 וקיבלו ציון 100% הן: אור יהודה, אשדוד, הרצליה, חולון, כפר סבא, מגדל העמק, עכו, עפולה, קריית ביאליק, ראשון לציון, רעננה, מודיעין.

שיפור משמעותי במיוחד נמצא בציוני הערים לעומת מדד 2017: נהריה בציון 98% לעומת 55%, קריית שמונה בציון 96% לעומת 52% ; אלעד בציון 88% לעומת 50% ; כרמיאל בציון 85% לעומת 58%.

בחיפה ובירושלים נמצאה ירידה בציון במדד 2021 לעומת הציון במדד 2019: חיפה ירידה מציון 95% לציון 89% ; ירושלים ירידה מציון 93% לציון 81% . ב-17 ערים נוספות נמצאה ירידה בציון במדד 2021 לעומת מדד 2019 ומדד 2017. 11 ערים קיבלו ציון נמוך מ-55%.

יוסי ברודני. צילום: מקומונט גבעת שמואל

במקומות האחרונים במדד 2021 – שפרעם עם ציון 25% המשתתפת בפעם הראשונה במדד; באקה אל גרבייה עם ציון 33% וביתר עילית עם ציון 39%. הערים קלאנסווה עם ציון 27% וטירה עם ציון 40% – מראות מגמת שיפור לעומת מדד 2017.

השופטת (בדימוס) נילי ארד, יו”ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל – שבי”ל: “דרישות המדד נועדו להגביר את מוּדָעות הרשות המקומית לחשיבות שיתוף המידע הנוגע למכלול תחומי התנהלותם של נבחריה והבאים בשמה ומטעמה, מתוקף היותם משרתי הציבור הפועלים בשמו ולמענו. שיתוף המידע, מאפשר קשר ישיר וענייני בין תושבי ותושבות המקום לבין הרשות המקומית. בה במידה, מידע שקוף, ענייני ומשתף תורם להגברת אמון הציבור ברשות ולהשתתפותו הפעילה בקידום האינטרס הציבורי.”