Site icon מקומונט גבעת שמואל

מדור חדש: “הסבא המבשל” והפעם מתכון לחריימה

"הסבא המבשל", צבי אייל. צילום: באדיבות המצולם

“הסבא המבשל” הוא מדור חדש ומקורי, פרי יצירתו של תושב גבעת שמואל צבי אייל, שמדי שבוע ייתן לכם מתכון מיוחד לשבת, לאמצע השבוע או סתם לפינוק לכם או לבני המשפחה. אתם מוזמנים לנסות את המתכונים בעצמכם ולספר לנו איך יצא. יאללה, בתיאבון!

לכל מקום שנלך, עיר, ישוב, מועצה אזורית ,אם נעלה צפונה או דווקא נרד דרומה, בכל בית שמכינים בו חריימה יגידו שזה החריימה האמיתי, הכי אותנטי, הכי טעים הכי של הבית.

יש שיגידו שרק עדות המזרח יודעים להכין את החריימה המקורי, יש בכלל שיגידו שאת החריימה האמיתי אי אפשר לשחזר כי רק הסבתא של הסבתא של הסבתא הייתה מכינה אותו לפי מתכון סודי ואתם יודעים משהו – לאחרונה יצא לי לחשוב מה זה “שלנו” אם אתה עושה את מה שאתה אוהב, קם עם חיוך כל בוקר ומבשל מהלב אז זה הדבר האמיתי.

היום אספר לכם מה זה החריימה שלי, של צבי אייל.

נולדתי בשנת 56′ בצור משה שבשרון (קרוב לנתניה). סיפור חיי הוא סיפור מורכב, אמיתי ומרגש והיום אני רוצה לשתף אתכם. גדלתי ללא דמות אב,  אמי הייתה אישה מאוד עצמאית וחזקה, וממש לא היה מקובל באותן השנים שאישה עוזבת את בעלה, לכן בשבילי אמי תמיד הייתה דמות נערצת.

“הסבא המבשל”, צבי אייל. צילום: באדיבות המצולם

למדתי בבית ספר יסודי ״יובלים״ בפתח תקווה. אמי הייתה אחות בבית חולים ״בלינסון״, על כן עבדה שעות רבות כך שכבר מהיסודי למדתי לדאוג לעצמי ולהיות לבד. בגלל שאמי הייתה חוזרת כל יום בתשע מהעבודה, הייתי צריך ללכת בכל יום אחרי הבית ספר לשכנה שלנו כינרת, כדי לאכול אצלה צהריים. לא אהבתי בכלל את האוכל שלה (בכללי בילדות הייתי ילד מאוד לא אכלן). כינרת השכנה הכינה הכי הרבה מרק עוף עם גרונות. היא הייתה מביאה לי קערת מרק עם גרון והייתה מכריחה אותי לסיים ולאכול את הבשר מהגרון. בגלל שכל פעם שהייתי מגיע אליה הייתי אוכל מרק גרונות עלה במוחי רעיון “אולי לא אגיע לכינרת ואבשל לבד בבית”?

להצטרפות לרשימת התפוצה של מקומונט גבעת שמואל, וקבלת מבזקים בווטסאפ: https://goo.gl/o4BHQs<<

אני זוכר את זה כאילו זה היה אתמול, סיימתי ללמוד מוקדם וישר הלכתי לשוק, הייתי נוהג להסתכל על הפירות והירקות ,הבשר והדגים וכמובן על המוכרים שצעקו “רק היום ,רק היום”.

באותו היום ידעתי שלכינרת אני לא הולך. בדרכי חזרה פגשתי את יהודה מוכר הדגים בשוק ושאלתי אותו אילו מתכוני דגים הוא מכיר, איזה מאכל הוא הכי אוהב…יהודה חייך אלי ואמר לי חריימה!!!

לא היה לי מושג מה זה חריימה, אך שאלתי אותו והוא התחיל לספר לי וכשיהודה היה פותח את הפה רק קליינט נוסף היה מצליח להשתיק אותו…כן ניחשתם נכון לא היו הרבה קליינטים באותו היום

כעבור כחצי שעה הייתה לי שקית עם 4 פילה דג בורי וחתיכת עיתון עם כתב מסורבל ולא ברור, מה זה שאלתי? זה המתכון של החריימה הכי טעים בעולם הוא לחש… תחזור הביתה תן לאימא היא כבר תדע מה לעשות.

כמובן שחזרתי הביתה, אך למי אתן את השקית? לאימא שחוזרת מאוחר או לכינרת?? אני זוכר שפתחתי את השקית ..ממש כמו שפותחים משלוח מנות, למזלי הכתב היה די ברור, לא חשבתי הרבה, אני זוכר שהתחלתי לחתוך, לקצוץ ולטגן כעבור שעה כל הבית היה בניחוח של אוכל …ניחוח שהייתי מריח רק בבתים של אחרים.

באותו יום אמי חזרה כרגיל מאוחר מהעבודה, אך הייתה מעט עצבנית מהרגיל, ככל הנראה משהו בעבודה שהטריד אותה. במטבח שרר בלגן מניסיונות הבישול שלי והיא התעצבנה. היא צעקה עלי מילים שפגעו בי. אני זוכר חלקי מילים ודי בטוח שהיא אמרה שאני כפוי טובה.

רצתי לחדרי וסגרתי את הדלת. כעבור 10 דקות אני שומע קול של בכי מהמטבח. אני מתגנב בשקט ורואה את אמי בוכה על הרצפה. מה קרה אימא ? סליחה!!

היא נעמדה, התקרבה אלי חיבקה אותי חזק ואמרה לי לעולם אל תגיד סליחה.. אז למה את בוכה אימא?? היא הורידה את הראש חייכה אלי ואימא לי – “כי זה החריימה הכי טעים שאכלתי בחיי”

החריימה של צבי אייל – “הסבא המבשל”

מצרכים ל 4 מנות:

4 פילה בורי או כל דג לבן אחר שאוהבים

חופן שיני שום

צרור כוסברה

6 עגבניות גדולות בשלות

חצי כוס מים

1 פלפל ירוק חריף

1 פלפל אדום

חצי כוס גרגירי חומוס מבושל

חצי כוס שמן זית

3 כפות פפריקה מתוקה

1 כף כורכום

מלח אטלנטי

פלפל שחור גרוס

להצטרפות לרשימת התפוצה של מקומונט גבעת שמואל, וקבלת מבזקים בווטסאפ: https://goo.gl/o4BHQs<<

אופן הכנה:

חותכים את העגבניות , הפלפל האדום והירוק החריף לפרוסות ומעבירים לסיר. נותנים למים להגיר נוזלים ולאחר מכן מעבירים את השום ואת הכוסברה ומערבבים היטב, מכסים ומחכים 2 דקות.

בינתיים מטפלים בדג. מוציאים את העצמות מהפילטים במידה ויש או שמקבלים אותם נקיים כמו אז שיהודה מוכר הדגים הביא לי אותם כבר נקיים .מעבירים למסננת ומפזרים מלח על הדגים ולאחר 5 דקות שוטפים אותם היטב מהמלח.

שופכים את המים ומתבלים במלח ובפלפל שחור גרוס.

מפזרים את גרגירי החומוס המבושל ומערבבים.

לאחר כ 10 דקות ועד שכל העגבניות רכות, מניחים את הדג עם העור כלפי מעלה.

בקערה קטנה מערבבים, 3 כפות פפריקה בשמן, 1 כף כורכום וחצי כוס שמן זית כתית מעולה ושופכים על כל הדגים. מבשלים בין 8-10 דקות . דקה לקראת הסוף מפזרים את חצי צרור הכוסברה שנותר ומגישים.

 

בתיאבון