Site icon מקומונט גבעת שמואל

מדריך: כך תגישו דוח שנתי למס הכנסה בפעם הראשונה

עבור הרבה בעלי עסקים, בין אם הם עוסקים פטורים או עוסקים מורשים, הפעם הראשונה בה צריך להגיש דוח שנתי למס הכנסה היא חוויה מאיימת ומורכבת. אנשים רבים מניחים שהעבודה על הגשת הדוח היא מאוד מסובכת אך למעשה, אין זה כך בהכרח. אם עבדתם באופן מסודר במהלך השנה ויש לכם כעת את כל הטפסים והנתונים הנדרשים אתם תגלו כי תהליך הגשת הדוח השנתי למס הכנסה יכול להיות גם פשוט, מהיר וקל.

חוק פקודת מס הכנסה קובע כי כל חברה וארגון עסקי וכל בעל עסק פרטי חייבים להגיש דוח שנתי למס הכנסה. יש להגיש את הדוח בזמן אחרת מסתכנים בקנס. אם אתם משתמשים במערכת הנהלת חשבונות באינטרנט תוכלו לצרף את האישורים והמסמכים הנדרשים להפקת הדוח באמצעות מערכת להעלאת ולהעברת קבצים ואין צורך להגיע פיזית למשרד של רואה החשבון.

המסמכים שצריך כדי למלא דוח שנתי

סוג המסמכים המדויק וכמות המסמכים המדויקת שכל עסק צריך להגיש תלויה לרוב בסוג העסק ובגודל שלו. עם זאת, יש כמה מסמכים שכל בעל עסק צריך שיהיו ברשותו על מנת להגיש את הדו”ח. מסמכים אלו כוללים, בין היתר, הצהרה על מחזור העסקאות השנתי שלכם כפי שגם דיווחתם עליו למע”מ, הדוחות השנתיים של קרנות ההשתלמות ו/או הגמל ו/או הפנסיה שלכם, קבלות על הוצאות שהוצאתם במסגרת העסק וכיוצא בזה. אם אתם גם עצמאיים וגם שכירים עליכם לאסוף את כל טפסי ה-106 שלכם מכל המעסיקים שלכם. אם אתם נשואים כל מסמך כזה שאתם אוספים עבור עצמכם צריך להופיע גם עבור בן הזוג, קרי טפסי ה-106 של בן או בת הזוג, הדוחות השנתיים וכו’.

אם כל המסמכים הללו הם מסמכי נייר מודפסים אז עומדת בפניכם משימת איסוף ותיוק חשובה. אם הקפדתם לאסוף ולתייק במהלך השנה מה טוב. אם הגדלתם לעשות ואתם עובדים עם תוכנה להנהלת חשבונות באינטרנט אז החיים שלכם יהיו עוד יותר קלים כי את רוב הטפסים והדוחות הללו תוכלו להפיק בלחיצת כפתור.

מה צריך למלא בדו”ח?

כשאתם עורכים דוח שנתי אתם בעצם מצהירים על כל ההכנסות וההוצאות שהיו לכם מהעסק ו/או מעבודה או קצבה שחייבות במס, אתם מדווחים כמה מס הכנסה וביטוח לאומי שילמתם, מה היו ההפקדות השנתיות שלכם לקרן הפנסיה או ההשתלמות וכדומה. חשוב להקפיד שכל מה שתצהירו עליו יהיה אמת ושלא תנסו לשנות או לשחק עם הנתונים.

מי ממלא את הדו”ח?

על אף כל הנאמר, דוח שנתי לא כדאי למלא לבד. מומלץ להיעזר ברואה חשבון לצורך כך. אתם יכולים לשכור את שירותיו של רואה חשבון פרטי או לפנות לחברה רואי חשבון. כמו כן, אתם יכולים להיעזר בלשכות ההדרכה שפותח מס הכנסה פעם בשנה לצורך מילוי הדו”ח, שם ימלאו איתכם עובדי מס הכנסה את הדוח שלכם.