Site icon מקומונט גבעת שמואל

מדריך: כך תשמרו על יציבות העסק שלכם

(צילום pixabay)

כשזה נוגע לעסקים, ברור שעם מקצוענות, מחמאות, סיפוק ומוניטין לא הולכים למכולת. העסקים נמדדים אך ורק באופן בו הם גורפים כספים, תוך מטרה מוצהרת ליצור יציבות כלכלית. עסק יציב ובו מאזנים חיוביים יוכל להתנהל היטב ולאורך זמן, להגדיל את לקוחותיו ולהתפתח. לעומת זאת, עסק שאינו שומר על יציבות עלול להיפגע בשלל דרכים, אולי אפילו לקרוס. הבעיה היא שהגשמת המטרה של השגת יציבות כלכלית אינו דבר פשוט כלל וכלל, כאשר יש לא מעט פעולות שנדרש לעשות על פי הספר – וכן, גם מומחים בהם יש להיעזר.

קווים לדמותה של היציבות כלכלית

כצעד ראשון, יש להבין כי תנאי מרכזי בדרך להשגת יציבות כלכלית הוא הידיעה של בעלי העסק מה המצב הכלכלי שלו בכל רגע נתון. במילים אחרות: לא מספיק להגדיל את הרווחים ולצמצם את ההוצאות, אלא גם לדעת מה נעשה בעסק בכל עת. בעלי העסק צריכים למשל, לדעת הכל על המוצרים והשירותים שהם מעניקים ללקוחות, כמו גם לספק תשובות לשאלות שונות: מהו הרווח עבור מוצר? אילו מוצרים מצליחים יותר? וכן הלאה. אנשי העסק צריכים להעריך מראש את הסיכונים העומדים עבורם, לדעת מהו התקציב הנדרש לצורך פתיחת העסק וההתנהלות השוטפת שלו ועוד.

התשובות לשאלות האלה תלויות בהרבה מאד פרמטרים. תחום הפעילות של העסק, לדוגמא, משפיע על ההוצאות הנדרשות עבורו ועל פוטנציאל הרווח שהעסק מגלם בתוכו. גם קהל היעד צריך להילקח בחשבון: עסק המציע את שירותיו עבור האוכלוסייה הדתית צריך להתאים אותם לנמנים עליה מבחינת דפוסי השירות, האופן בו הוא פונה ללקוחות (אמצעי השיווק, למשל) וכיוצא בזה.

המפתחות: תכנון ובקרה

ניהול עסק חייב להיעשות בתשומת לב מלאה ותוך תכנון מוקפד מראש אותו מומלץ בהחלט לבצע באמצעות יועץ כלכלי. התכנון צריך לכלול בתוכו הגדרת תקציב לעסק, המהווה הבסיס ליצירה של תזרים מזומנים. באמצעות התקציב ניתן לקבל החלטות נכונות, מבחינה כלכלית, ואף לעקוב אחר אופן ההתנהלות בכל רגע נתון. צריך לקחת בחשבון, עם זאת, שהרבה מאד דברים עשויים להשתנות או להשתבש במהלך הדרך, כשלא תמיד יש לאנשי העסק השפעה על כך. לכן, בעל העסק צריך להיות עם האצבע על הדופק בכל עת, לזהות בעיות עתידיות, לתקן את מה שמצריך תיקון ולדעת להפוך קשיים להצלחות.

כפי שנרמז מעלה, ניהול נכון של תזרים מזומנים הוא מפתח נוסף להצלחת העסק, כאשר התזרים צריך להיעשות בצורה שוטפת ויומיומית ככל האפשר. בעלי עסקים רבים חוששים להיכנס למים העמוקים של התחום, אם כי ניהול תזרים הוא בגדר חובה בכל עסק. בנוסף לכך, במקרה של עסקים קטנים עד בינוניים, הפועלים בהיקף מצומצם יחסית, מדובר במשהו שבהחלט ניתן לעמוד בו – ואפילו מבלי שצריך “להקריב” דבר בעסק ובהתנהלות השוטפת שלו.

החשיבות המכרעת של ניהול האשראי

ניהול האשראי היא סוגיה משמעותית נוספת בעסק, אשר גם היא מושפעת מהיציבות הכלכלית שלו. על מנת לקבל פתרונות אשראי ומימון, למשל דרך הבנקים, אותם גורמים פיננסיים צריכים לדעת שהעסק שמגיש את הבקשה הוא אכן יציב כלכלית – מה שיקטין את הסיכון שהם עצמם לוקחים. ככל שהתכניות שמציגים לבנק מפורטות יותר, וכלל שתזרים המזומנים הגיוני יותר, כך גדלים הסיכויים לאישור האשראי. כמובן שכבר בנקודת ההתחלה, ניהול האשראי מאפשר לדעת מהם בכלל סכומי הכסף שניתן או שנדרש לגייס.