Site icon מקומונט גבעת שמואל

מהו מחסום דוקרנים ולמה הוא נחשב למוצר בטיחותי ובטחוני

מחסום דוקרנים הוא יחידה אשר מורכבת ממערכות שיניים חד כיווניות הנעות על קפיץ ומונעות נסיעה בכיוון אחד. כלומר, כאשר רכב ייסע בכיוון המותר מערכת השיניים “תתקפל” פנימה ותאפשר נסיעה בטוחה על המחסום ללא כל נזק. לעומת זאת, ברגע שרכב ייסע נגד הכיוון המותר מערכת השיניים תישאר במקומה ותגרום נזק רב לצמיגי הרכב.

את מחסום הדוקרנים ניתן להתקין על משטח בטון או אספלט, אין להתקין את המחסום בסיבוב אלא רק בדרך ישרה ובמישור ולא בקצה עליה לדוגמא ביציאה מחניון, מכיוון ובמידה והמחסום יוצב בקצה העלייה גחון הרכב עלול להיפגע מהדוקרנים.

איפה מתקינים מחסום דוקרנים?

לרוב נפגוש מחסום דוקרנים ביציאה מחניונים ציבוריים. להתקנה של מחסום הדוקרנים במקומות אלו יש שתי סיבות. האחת היא כמובן על מנת למנוע מאנשים להיכנס לחניון מבלי לשלם. השנייה והחשובה יותר היא למנוע מרכבים להיכנס מבלי שיעברו את הבידוק הביטחוני. הרי במדינה כמו שלנו, שהביטחון קודם לכל, לא נמצא היום חניון בלי שומר בכניסה. כך כל רכב שנכנס לחניון עובר בידוק בטחוני שמאפשר לו להיכנס לחניון.

צילום: ASPROD

במקרה ולא יוצב מחסום דוקרנים ביציאה מהחניון רכב שאינו מורשה יכול להיכנס מיציאת החניון, לא לעבור בידוק בטחוני ומקרה כזה יכול להיות אסון גדול.  בנוסף  לצורך של התקנת מחסום דוקרנים, מומלץ לפני המחסום להתקין גם פסי האטה. מצב זה יתריע לנהג על קיום המחסום כך שהנהג יאט את נסיעתו בטרם יגיע למחסום הדוקרנים. דבר זה מאריך את חיי המחסום וגם מונע פגיעה ברכב במידה והנהג לא שם לב למחסום וייסע עליו במהירות רבה.

סוגים של מחסום דוקרנים

ישנם שני סוגים של מחסום דוקרנים. האחד הוא מחסום דוקרנים עם קפיצים. כל יחידת מחסום היא ברוחב 90 ס”מ ולה שלושה סטים של שיניים אשר מחוברים על גבי ציר ראשי. על הציר הראשי מושחלים קפיצים ותפקידם להרים את השיניים למצב שבו יהיה אפשר לעבור עליהם רק מכיוון אחד.

סוג נוסף של מחסום בעל קפיצים הוא מחסום דוקרנים ללא קפיצים אשר יותר עמיד ובלאי של מוצר זה הוא נמוך מאוד. מחסום זה פועל בעזרת מנגנון מכני אשר מבוסס על משקולת שמניעות את שיני הדוקרנים במקום פעולת הקפיצים. מנגנון זה מקטין את שחיקת המוצר. יתרון נוסף של מחסום דוקרנים ללא קפיצים הוא שפעולתו שקטה יותר בעקבת המבנה של המחסום והמעבר עליו יוצר הרעדה מתונה יותר ממחסום דוקרנים עם קפיצים.