Site icon מקומונט גבעת שמואל

מהו מכשיר cpap ואיך הוא מטפל בדום נשימה בשינה?

סובלים מתסמונת דום נשימה בשינה? אם כן, אינכם לבד במערכה, כיוון שמדובר בתופעה נפוצה, ועל פי ההערכות כ-5% מהאוכלוסייה סובלים מתסמונת דום נשימה בשינה. לשמחתם של הסובלים מהתסמונת יש כיום פתרון יעיל וזמין, הרפואה המודרנית מציעה מכשיר cpap שתפקידו להזרים אוויר דרך מסכה אל מערכת הנשימה.

תופעה נפוצה

דום נשימה בשינה היא תסמונת מוכרת ושכיחה, מדובר בהפסקה זמנית של הנשימה במהלך השינה. בדרך כלל התופעה נגרמת בגלל היחלשות שרירי הבליעה. כתוצאה מהיחלשות שרירי הבליעה מתרחשת צניחה של בסיס הלשון והחך, ונוצרת חסימה של מעבר האוויר לריאות. בגלל החסימה במעבר האוויר נוצרת הפסקת נשימה זמנית, וזו גורמת לתגובת שרשרת הבאה לידי ביטוי בירידה משמעותית ברמת החמצן בדם ובהפעלת מערכות ההתרעה בגוף. במקרים מסוימים התסמונת נגרמת עקב בעיה בשליחת הגירויים העצביים ממרכז השינה במוח, אלו מקרים נדירים יחסית המכונים דום נשימה מרכזי.

אבחון תסמונת דום נשימה בשינה

במקרים רבים המטופל אינו מודע להפסקות הנשימה המרובות במהלך השינה שלו בלילה, ובני הזוג שמים לב לבעיה המלווה ביקיצות רבות במהלך השינה, ובדרך כלל גם בנחירות חזקות המפריעות למנוחת שאר בני המשפחה.

צילום: Pixabay

יש להגיע לאבחון מקצועי אצל רופא מומחה, לאחר תשאול ובדיקה גופנית בסיסית, הרופא ימליץ למטופל לעבור בדיקה במעבדת שינה. כיום, אפשר להזמין את הבדיקה גם לבית במקום לבלות לילה שלם במעבדת שינה. בהתאם לתוצאות הבדיקות והאבחונים, הרופא ימליץ למטופל על המשך הטיפול. יש מספר פתרונות רפואיים לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, ביניהם התקן דנטלי לקידום הלסת, שינוי באורח החיים כמו הפחתה במשקל, התערבות כירורגית או שימוש במכשיר סיפאפ.

הרופאים ממליצים בדרך כלל על מכשיר סיפאפ בגלל יעילותו, ולרוב הם ינסו לעשות הכל כדי להימנע מהתערבות כירורגית פולשנית ומניתוח באמצעות החדרת סיב אופטי דרך האף, כיוון שההליך הכירורגי מורכב, עשוי לגרום לטראומה לרקמות באזור ויש לעבור תקופת החלמה יחסית ממושכת.

איך מכשירי סיפאפ מסייעים לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה?

מכשיר cpap ((Continuous positive airway pressure  נחשב כיום לפתרון המועדף והמומלץ לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, המכשיר הייעודי נועד להבטיח מעבר אוויר חופשי עם לחץ חיובי מתמשך. חשוב להדגיש כי המכשיר לא נועד לטפל בשורש הבעיה אלא רק להבטיח מעבר חופשי של האוויר ולמנוע את החסימה הגורמת למצבים של דום נשימה בשינה.

המכשיר מזרים אוויר דרך מסכה, האוויר זורם למערכת הנשימה ומייצר לחץ קבוע כדי להשאיר את דרכי האוויר פתוחות ולמנוע את היקיצות והנחירות. כיום, זהו הפתרון המהיר והיעיל שהרפואה המודרנית מציעה לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה, יחד עם זאת יש להסתגל לשינה עם מסכה על הפנים, ורק אם לא מצליחים להסתגל לכך הרופא יציע שיטות טיפול אחרות.

כיום ישנם מכשירים מתקדמים טכנולוגית, לרבות דגמים ייעודיים המאפשרים שליטה על לחות כדי להקל על המשתמשים.