Site icon מקומונט גבעת שמואל

מהם בקרים מתוכנתים ולמה הם משמשים

בקר מתוכנת, באנגלית PLC (Programmable Logic Controller) משמש לצורך בקרה על מכונות שונות או על תהליכים בצורה ממוחשבת. הבקר המתוכנת אוסף את המידע באמצעות חיישנים, גששים ובעזרת אינדיקציות שונות במכונה. הבקר מעבד את הנתונים שזרמו אליו ועל פי קוד התכנות המאוחסן בן הוא מפעיל מכשירים, מנועים, וסתים, ברזים וכיוצא בזה. לכן, חשוב לרכוש בקרים מתוצרת מותג מוכר ואמין, יש לבחור בקר מתוכנת איכותי ומתקדם המבטיח ביצועים גבוהים במיוחד, תוך התייחסות למהירות העבודה של הבקר, למידות הבקר, למספר הכניסות והיציאות הנדרש עבורכם ולמאפייני סביבת העבודה.

התקן תעשייתי ממוחשב

למעשה, הבקרים המתוכנתים מהווים התקן תעשייתי ממוחשב, לבקר יש תפקיד חשוב כיוון שהוא אוסף מידע ועליו לשלוט בתהליכים שונים בהתאם ליעד ולקוד התכנות שנקבע מראש, ובהתאמה לציוד הקצה המחובר לבקר, למשל מנוע, גששים ועוד. כאמור, הבקר המתוכנת אחראי על בקרת תהליכים, הוא אוסף את הנתונים האנלוגיים והדיגיטליים, ועל פי ניתוח הנתונים ובאמצעות מדדים מתוכנתים מראש, הבקר מחזיר מידע ומבצע פעולה מסוימת המשפיעה על ציוד הקצה המחובר אליו.

פס ייצור במפעל תעשייתי מודרני. צילום: קרול מ. הייסמית’

כדאי לדעת כי בקר מתוכנת פועל בצורה לוגית על פי הליך מובנה או על פי סדר פעולות הניתנות לתכנות מקדים ומראש. בדרך כלל שומרים את סדר הפעולות בדיאגרמת סולם (LADDER) – זהו תכנות הבקרים המסורתי, אך יש גם בקרים מתקדמים וברי תכנות המציעים שיטות תכנות שונות, למשל באמצעות כתיבת קוד בשפות תכנות מגוונות וקלות להבנה.

מהם השימושים העיקריים של בקרים מתוכנתים?

בקרים מתוכנתים משמשים בדרך כלל לאיסוף מידע בפסי ייצור במפעלי התעשייה המתקדמת. את הבקרים המתוכנתים אפשר לתכנת מראש בקלות לצורך עבודה מרובת כניסות כדי לחבר את ציוד הקצה, בדרך כלל בתצורת Input/Output. לכן, הבקר המתוכנת מתאים לריבוי משימות ומסוגל להתמודד עם מספר סוגים של ציוד קצה וכך אפשר לחסוך בעלויות הייצור.

הבקרים המתוכנתים מתוכננים בין היתר  לפעול בצורה תקינה וללא בעיות ותקלות גם בסביבות עבודה קשות וקיצוניות, הם מסוגלים לעבוד היטב גם בטווח טמפרטורות גדול, הם חסינים לרעש גבוה לכן ניתן להשתמש בהם גם בסביבות עבודה רועשות במיוחד. הבקר חייב להיות עמיד בפני תקלות, חסין לזעזועים ולמכות שונות, ועליו להיות עמיד בפני אבק, לחות גבוהה ועוד.

ישנם דגמים של בקרים מתוכנתים הכוללים זיכרון לא נדיף, הזיכרון משמש לאחסון תוכנית מחשב וקוד תכנות. הבקר מסוגל לבצע בקרה על מגוון רחב של התקנים, לרבות התקנים אלקטרוניים ואלקטרומכניים, התקנים חשמליים, אופטיים ועוד.

כדי לבחור נכון בקר מתוכנת יש להגדיר במקצועיות את הביצועים הנדרשים מהבקר המתוכנת, לרבות הגדרה מדויקת של התהליך שעליו לבצע כחלק בלתי נפרד בתכנון מערכת הבקרה. יש מגוון דגמים של בקרים מתוכנתים, הם מאפשרים מגוון רחב של פתרונות למכונות בתעשייה ולביצוע ולבקרת תהליכים שונים.