Site icon מקומונט גבעת שמואל

מהם השלבים של חוות דעת כלכלית?

צילום: freepik

חוות דעת כלכלית יכולה לשמש כלי חשוב עבור בעלי עסקים, אנשים פרטיים, תאגידים בנקים ואפילו עיריות. מנעד המקרים בהם ניתן להשתמש בחוות דעת כלכלית הינו רב, הוא מאגד בתוכו התנהלות עסקית, פגמים פיזיים שונים, פגיעה באספקה, כדאיות עסקאות ועוד ועוד.

לכל אחד מהנושאים הללו ישנם מאפיינים שונים לבדיקה מהם ניתן להפיק חוות דעת כלכלית המתואמת לסקטור או לפגיעה/ התביעה. את חוות הדעת יש לקבל מאיש מקצוע כמו יועץ כלכלי עסקי, שיהיה בעל ניסיון ויכיר את הסקטור והמאפיינים השונים שדורשים חוות דעת כלכלית. אך מה הם השלבים עד לקבלת חוות דעת כלכלית והאם הם משתנים בהתאם לסוגיה?

אילו תחומים ניתן לקבל חוות דעת כלכלית?

כיום את מרבית הנכסים אשר אנו מחזיקים ניתן להמיר או להשוות לסכום כזה א ואחר של כסף, בין אם אלו יהיו הנכסים או דברים בעלי ערך כמו ציור או פטיפון. חוות דעת כלכלית יכולה להינתן למגוון רחב של סוגיות וביניהן בוררות בין שני עסקים/אישיות ועד לחלוקת רכוש בין זוג מתגרש. אבל יחד עם הרכוש שניתן להמיר לכסף, לעיתים חוות דעת כלכליות צריכות לתת את דעתן על הפסדים עתידיים או פגיעה שאת אותותיה ניתן לחוש בעתיד ולא רק בהווה. חוות דעת כאלו ניתנות לעיתים אל מול בתי משפט במצבי תביעה, כמו של מסעדה אל מול ספק שלא סיפק סחורה למשל.

קריטריונים, שלבים וחשיבות

חוות דעת כלכלית כמו שציינו אמורה להישען כל מאפייני המוצר/העסק/הנכסים השונים וכך למשל אומדן של נכס בזמן הליך גירושין ייקח בחשבון כמובן את עתיד השכונה ושיפוצים/שיפור תשתיות באזור, יחד עם שווי הדירה או שיפוצים שנעשו בה. אך ראשית על יועץ עסקי לבצע סקירה ובמקרה של נכס העומד בלב סכסוך משפטי, הסקירה תהיה הן של מידות הבית, איכותו ותוכניות הבנייה השונות באזור. לאחר מכן תוכל להתבצע הערכה לבית ולשוויה הכלכלי וקבלת חוות דעת כלכלית ומנומקת. חשיבותה של חוות דעת כלכלית נמצא בעל חשיבות בלא מעט ערכאות משפטיות ונחשב במרבית המקרים לראיה אמינה ולכן גם לשכיחה בשנים האחרונות.