Site icon מקומונט גבעת שמואל

מה הוא תפקידו של עורך דין חוזים?

חוזה הינו מסמך מחייב בעל תוקף משפטי, החל על מספר צדדים הנתונים להליך משותף או עסקה. חוזים יכולים להידרש במגוון רחב של תרחישים, והם אינם מחויבים לתבנית מסוימת. המשמעות היא, שגם מסמך שנכתב על דף נייר פשוט ועליו חתומים שני צדדים, ואף שיחה או התכתבות במסרונים או דוא”ל, יכולים להיות חוזה לכל דבר ועניין, וזאת בהתחשב בנסיבות (לצורך הדוגמה, בתחום הנדל”ן מוכרח להיות חוזה בכתב וחוזה שבע”פ איננו תקף).

חוזים על סוגיהם השונים

בכל עסקה משותפת בין שני צדדים ויותר, חשוב לבסס חוזה בכתב ובאופן מסודר ונכון.

אי-הבנות כאלו ואחרות או תחומים אפורים הנתונים לפרשנות חופשית, עלולים להוביל תהליכים משפטיים סבוכים ומורכבים, ולמלחמת התשה בין הצדדים הנלחמים על זכויותיהם.

כתיבת וניסוח חוזה ברור ונהיר לכול, יכול למנוע כל הידרשות למאבקים משפטיים עתידיים, ולמעשה להבטיח את השקט הנפשי עבור כל הצדדים הנתונים לעסקה.

באילו עסקאות מדובר? ובכן, חוזים יכולים להידרש עבור שפע של מקרים שונים כשבראשם ניתן למנות עסקאות בין חברות או שותפים עסקיים, שותפויות בין תאגידים, חוזי מכר בעסקות נדל”ן, הלוואות בנקאיות או חוץ-בנקאיות, מסמך המסדיר את תפקידיהם, חובותיהם וזכויותיהם של שותפים במהלך מסוים ועוד.

pixabay

הכנה מסודרת של חוזה משפטי

כפי שצוין לעיל, די בכך שננסח מספר התחייבויות וזכויות עבור כל אחד מן הצדדים, ולו אף נכתוב זאת בעט ובכתב יד; הרי שזהו מסמך משפטי מחייב.

עם זאת, מרבית הסיכויים שמסמך שכזה לא יציין באופן מפורש מגוון היבטים שיש לסקור ולציין במסגרת סעיפי החוזה. בדיוק לשם כך, חשוב שאת התהליך ילווה עורך דין חוזים מקצועי.

רבים טועים לחשוב שעורכי דין המתמחים בדיני חוזים, נדרשים אך ורק כאשר מתוכננת תביעה משפטית בגין הפרת חוזה. בפועל, ישנה התמחות פרטנית בנושא זה, המאפשרת לעורכי דין לסייע וללוות עריכת חוזים במגוון רחב של סוגיות.

חשוב לציין כי ישנם מקרים יוצאי דופן. כך למשל, לרוב בתחום המקרקעין, עורך דין המתמחה בנדל”ן ילווה גם את ניסוח החוזה. לעומת זאת, בשותפות עסקית או בהליכים עסקיים בין תאגידים וחברות, הרי שיש לפנות למשרד עורכי דין המתמחה בתחום זה, ואשר יכול להעניק עין בוחנת מקצועית, על כל סעיפיו השונים.

ליווי תביעות והליכים משפטיים

מנגד, עורכי דין לדיני חוזים גם מלווים תביעות משפטיות וביצוע הליכים משפטיים מקדימים במקרים בהם אחד מן הצדדים הפר את החוזה החתום.

במקרים רבים, הצדדים יבקשו להימנע מן ההליך המשפטי הסבוך והמורכב הממתין להם, ולשם כך ימנו עורך דין שיחל בתהליך וינסה להגיע עם הצד השני אל עמק השווה. לאור זאת, ניתן למצוא לא אחת, עורכי דין חוזים שעברו הסמכה לגישור ובוררות, וזאת כדי למנוע את הצורך בהגעה אל ערכאות בית המשפט.

למידע נוסף בנושא זה, ניתן לבקר באתרו של עו”ד ישראל אליאב: https://www.eliavlaw.co.il/