Site icon מקומונט גבעת שמואל

מה זה פלאנג’ בדוד ומה תפקידו?

הגעתם הביתה וגיליתם מקלחת שפשוט מסרבת לתפקד, אין מים חמים וצריך טכנאי דודים. אם כך, ייתכן שהוא אפילו יגיד לכם ש”הלך” הפלאנג’ בדוד. מה הוא פלאנג’ בדוד, מתי נצטרך להחליף אותו וכמה זה יעלה בממוצע? בואו נדבר על זה.

אין דבר יותר מבאס מאשר מקלחת קרה בסוף יום, אפילו אם מדובר בחודשי יולי-אוגוסט. בבואכם לפתוח את ברזי המים במקלחת, גיליתם כי המים החמים ביצעו עריקות ונעלמו למקלחת של השכן. בכדי להחזיר אותם מהשבי ואל הבית שלכם חזרה, אתם תצטרכו להבין מה התקלקל שם והוביל להרעת תנאים אשר גרמה למים להיעלם. כשתקראו לטכנאי הדוד שלכם, יש סיכוי שהוא יגיד לכם שהתקלקל פלאנג’ בדוד שלכם. למעשה, הפלאנג’ נקרא גם “אוגן” בעברית, והוא מהווה מעין תושבת ש”יושבים” עליה חלקים אחרים. בואו נבין מה זה בדיוק פלאנג’.

מה הוא פלאנג’ בדוד וכיצד סביר שהוא יתקלקל?

לאחר קריאת המדריך על החלפת הפלאנג’ במקצוענים, אלו המסקנות העיקריות:

הפלאנגי, כאמור, נקרא בשמו העברי גם “אוגן”, והוא מהווה את התושבת שחלקים כמו גוף חימום צריכים. במילים אחרות, גוף החימום של הדוד יושב על האוגן. מעבר לגוף החימום שנמצא על האוגן, על הפלאנג’ מורכבים גם התרמוסטט וגם החלק הנקרא “מאיץ”.

הלך הפלאנג’. אממ.. טוב, רגע, מה?!? צילום: Pixabay

אם נקלעתם למצב בו דוד השמש לא מצליח לחמם את המים בתוכו, יש סיכוי טוב שגוף החימום שלכם התקלקל. חשוב לזכור, בישראל המים הם לא מים לחלוטין נקיים. יש לנו במים בישראל לא מעט אבנית, והאבנית הזאת נוטה להתיישב ולהיצמד כמו בטון אמיתי על החלקים השונים בדוד.

מה קורה כשהאבנית עוטפת את גוף החימום?

האבנית יכולה להתיישב ולעטוף בצורה נרחבת את גוף החימום, מה שיוביל לקלקולו המהיר. בשורה התחתונה, מה שקורה זה הדבר הבא – האבנית מתעטפת ועוטפת סביב גוף החימום, מה שלמעשה מונע מהמים לבוא במגע עמו.

ברגע שהמים לא מצליחים לבוא במגע עם גוף החימום, הרי כמובן שהם גם לא יצליחו להתחמם. שימו לב, במקרים כאלו כשהאבנית עוטפת את גוף החימום והפלאנג’, למעשה מה שיקרה זה קצר בחשמל. עוד קצר ועוד קצר, עד שלבסוף גוף החימום ייהרס.

אם רק גוף החימום מקולקל, למה שנצטרך להחליף פלאנג’ שלם בדוד?

וכעת החכמים ישאלו את השאלה הבאה: אם האבנית מתעטפת סביב גוף החימום, מדוע שיהיה צורך להחליף את כל הפלאנג’? ובכן, אמנם ישנם מקרים רבים בהם רק גוף החימום צובר אבנית סביבו, אבל בכל מקרה, לא יהיה שום הגיון בהחלפת גוף חימום בלבד.

אם תתעקשו, יכול להיות שטכנאי הדודים יסכים להחליף לכם רק גוף חימום ולא פלאנג’ שלם. אבל כדאי לזכור, זה ממש לא מומלץ. מה שאתם תעשו זה פשוט להכניס גוף חימום חדש שיתיישב על תושבת ישנה ובדוד מלא אבנית. מיותר, מה שיוביל לקריאה נוספת של הטכנאי בעתיד. התקלקל גוף החימום בדוד? בצעו השוואת מחירים בין טכנאי דודים והזמינו את המשתלם והמקצועי ביותר. בהצלחה!