Site icon מקומונט גבעת שמואל

מה חשוב לדעת לפני שפונים לחברה לניהול תיק השקעות

בישראל פועלים כמה וכמה בתים וחברות לניהול תיקי השקעות, ולפיכך עולה השאלה איך בוחרים מביניהם. בשורות הבאות יוסברו מספר דברים שחשוב לדעת לפני הפנייה, והם גם יעזרו לכם בביצוע החלטה נכונה.

  1. לא לבחור סתם כך – כמו בתחומים רבים אחרים כדאי להיות צרכנים נבונים. זאת אומרת להשוות לפחות בין שניים או שלושה בתי השקעות על מנת להתרשם מהיחס, מהמקצועיות, ממה שמציעים לכם ומפרמטרים נוספים שמייד יתוארו.
  2. סוגיית התשואות – מטבע הדברים אתם מחפשים חברת ניהול תיקי השקעות שתביא לכם את התשואות הגבוהות ביותר ביחס למסלול שאותו בחרתם. כדי לברר זאת, בצעו השוואה באתרים ייעודיים בין בביצועי בתי ההשקעות, רק זכרו להשוות בין אותם מסלולים (למשל, אין הרבה טעם להשוות את התשואות של חברה אחת במסלול אג”ח לחברה אחרת במסלול כללי), ובדקו מה קרה במסלול לאורך 5 השנים האחרונות. ההשוואה תיתן לכם אינדיקציה מסוימת, לפחות לגבי היכולות הניהוליות והמקצוענות של מומחי החברה, אולם בסופו של דבר – אלו הן רק תשואות העבר ואין בהן כל הבטחה לעתיד.
  3. סוגיית העלויות – קודם כל, חשוב לזכור שחברות לניהול תיקי השקעות יכולות גם להציע מוצרים שונים, למשל קרנות השתלמות, קופות גמל להשקעה וכדומה. לכל אחד מהמוצרים האלו יש יתרונות וחסרונות משלו ובדגש על נושא המיסוי, לכן כדאי להכיר היטב את המשמעויות. בנוסף, סוגיית העלויות כרוכה באופן הדוק בעמלות הכוללות למשל את דמי המשמרת, דמי ניהול עקיפים וישירים. עליכם להבין בדיוק מהן העלויות הצפויות בתיק, בלי הפתעות או אותיות קטנות.
  4. רצינות וניסיון – כמו בתחומים רבים, ישנה חשיבות גדולה לניסיון והוותק של חברה לניהול השקעות, הן מבחינת השנים והן מבחינת היקף הכספים שהיא מנהלת. הדבר מעיד על עקביות בשביעות הרצון של הלקוחות.
  5. מי מטפל בכם – אתם עומדים להפקיד סכום משמעותי בידי אנשים שינהלו אותו עבורכם, ואתם רוצים לדעת מה הוא עושה וכיצד הוא מושקע. לכן, כדאי לברר מראש את מדיניות החברה באשר לקשר עם הלקוחות. האם מדובר למשל בדוח שמקבלים בכל רבעון, חצי שה או שנה, האם תוכלו לפנות בכל עת למנהל התיק שלכם ומהי זמינותו, האם יש אתר אינטרנט עם אזור אישי, וכן הלאה.
  6. לבחור את הסיכון שמתאים לכם – אם אין לכם רקע בשוק ההון חשוב מאוד שתבינו מהם ההבדלים בין המסלולים השונים. נכון שהתשואות במסלולים היותר נועזים מפתות, אבל עליכם להכיר את עצמם ולהחליט אם תוכלו לישון טוב בלילה במסלול שנוטה לתנודות חזקות. ולבסוף, זכרו שלמרות שהכסף נזיל (אלא אם בחרתם מוצר ספציפי עם מיסוי) השקעה בשוק ההון דורשת זמן וסבלנות. היכנסו לעסק רק אם יש לכם כ- 3 עד 5 שנים לפחות להניח לכסף לעבוד.
תמונה: freepik