Site icon מקומונט גבעת שמואל

מה עדיף בית דין רבני או אזרחי לגירושין?

כאשר בני זוג מתחילים תהליך גירושין הם מתחילים להגיש תביעות רבות לבתי המשפט. זה למעשה התחלה של תהליך שבו מנוהל משא ומתן ביניהם. בית המשפט הוא הזירה שבה כל תהליך הגירושין מתנהל ומוחלט ענייני משמורת , ענייני מזונות, הסדרי ראיה, חלוקת רכוש וכל מה שעוד כרוך בגירושין. בית המשפט יעזור לבני הזוג להגיע להסכמות שונות בנוגע לתחומים שקשורים לתהליך הגירושין שלהם. כמו למשל מזונות אישה ומזונות ילדים הסדרי משמורת חלוקת רכוש ועוד.

אילו בתי משפט מוסמכים לדון בגירושין?

המצב החוקי היום בארץ קובע כי יש שני בתי משפט שמוסמכים לדון בדיני גירושין. בתי המשפט שמוסמכים לדון בארץ בגירושים הם בית הדין הרבני בית הדין האזרחי כלומר בית המשפט לענייני משפחה. בעבר רק בית הדין הרבני היה מוסמך לדון בענייני גירושין היום קיים גם בית הדין לענייני משפחה שגם הוא מוסמך לדון בענייני גירושין. יש מין סוג של כפילות, יש שני סוגים של ערכאות מוסמכות לדון בענייני גירושין. אבל יש משמעות לבחירה של בית הדין. זה לא שאין בכלל הבדל בין בתי המשפט האלה.

מרוץ סמכויות

הגישה הכללית היא והמחשבה המקובלת היא כי בית הדין הרבני עדיף עבור הבעל ואילו בית הדין לענייני משפחה עדיף יותר עבור האישה. כמעט בכל המקרים הבעל יגיש את תביעת הגירושין בבית הדין הרבני, ואילו האישה תגיש את התביעה בבית הדין לענייני משפחה. זה יוצר מרוץ סמכויות. כל צד רוצה להגיש את התביעה בבית המשפט אשר יותר מתאים לו. כי החוק קובע שבית המשפט הראשון שקיבל את התביעה יהיה מוסמך לדון בתיק. אם שואלים מה עדיף? בית דין רבני או אזרחי לגירושין? התשובה היא לא חד משמעית. תלוי מי מהצדדים אתה. אבל כמובן יש לסייג קביעה זו ולומר כי זה לא שבית הדין הרבני לא דואג לזכויות של האישה בתהליך הגירושים או במקביל זה לא שבית המשפט לענייני משפחה מפלה את הגבר לרעה בבית המשפט. פשוט מקובל לחשוב שעדיף לגבר בבית הדין הרבני ועדיף לאישה בבית הדין לענייני משפחה.