Site icon מקומונט גבעת שמואל

מכשיר סיפאפ – לישון כמו תינוק בלילה

מה הוא מכשיר סיפאפ?

מכשיר CPAP (Continuous positive airway pressure) הוא מכשיר נשימה, בתרגום חופשי – זרם אוויר בלחץ חיובי מתמשך. המכשיר הוא אינו חודרני, ומיועד למי שנושם בכוחות עצמו אבל זקוק לסיוע.
המכשיר מיועד בעיקר עבור מטופלים שחולים במחלות שמפריעות לנשימה במהלך שינת הלילה, ומסייעים למנוע דום נשימה בשינה.

דום נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה פוגעת באיכות השינה, כשמתרחשת הפסקת נשימה בזמן השינה. ברוב המקרים, מדובר במספר הפסקות בכל לילה. הדבר לרוב יתבטא בנחירות חזקות, שינת לילה לא רציפה, נשימות לא סדירות, תחושת מחנק או התנשמות כבדה.

איך זה קורה?

במהלך היום הרקמות של מערכת הנשימה “פתוחות”, כי הן מוחזקות על ידי שרירי הצוואר. בלילה לעומת זאת, השרירים רפויים והרקמות מתקרבות. לעיתים הדבר נובע ממבנה גוף תורשתי, או עודף משקל. החלל הצר שנוצר בלילה, גורם לקולות הנחירה כאשר האוויר מנסה להיכנס בחלל הצר.

איך מכשיר סיפאפ נראה ואיך הוא עובד?

מדובר במסיכה על הפה שמחוברת לצינור, ופקקים לאף.

מכשיר סיפאפ יוצר מעין “רווח” של אוויר בין הפה לחלל הלשון, ובזכות לחץ האוויר מונע את סגירת הלוע. המכשיר דואג לכך שהרקמות ישארו פתוחות, ושהאוויר יזרום בקלות לאורך כל הלילה. שימו לב, שמכשיר סיפאפ אינו פותח את דרכי הנשימה, אלא רק “פותח” את הרקמות ומונע מהם להתקרב, ובכך מונע את חסימת האוויר.

לישון כמו תינוק. צילום: Pixabay

מצב סטרס והשפעותיו על הגוף

כאשר הגוף מבחין בכך שהוא אינו מקבל חמצן, הוא מיד נכנס למצב של סטרס על מנת להעיר אותנו, כדי לחדש את אספקת החמצן. לעיתים ההפסקה בנשימה יכולה להיות גם כ-10 שניות, ועלולות להיות מספר הפסקות כל לילה. במקרים מסוימים, ההפרעות בנשימה יכולות להתרחש מספר פעמים בשעה, בלי שהמטופל יחוש בכך בכלל. השינה הלא רציפה עלולה לגרום למצב של עייפות מתמשכת, ולהפריע בתפקוד התקין ביומיום.
מעבר להפרעה בשינת הלילה, יש גם השלכות ביום – בעקבות מצב הסטרס שהגוף נקלע אליו בלילה, הוא מפריש כמויות רבות של הורמון הקורטיזול. הדבר עלול לפגוע בתחושת השובע, מה שיכול לגרום בסופו של דבר לעודף משקל בטווח הארוך.

בדיקה במעבדת שינה

מכשיר סיפאפ לא מתאים לכולם, ויש לבצע בדיקה במעבדת שינה על מנת לבדוק אם הוא אכן מתאים לשימוש, ויוכל לעזור לבעיה הספציפית. לפני השימוש בסיפאפ, יש לבצע התאמה של לחץ אוויר בהתאם לצרכי המטופל.

מכשיר סיפאפ אוטומטי

מכשיר סיפאפ אוטומטי הוא המכשיר הנפוץ ביותר. כאמור, בטרם השימוש יש להגדיר את לחץ האוויר. המכשירים האוטומטיים עובדים בעזרת אלגוריתם, שמזהה את הפסקת הנשימה לפני שהיא מתרחשת, ומגביר את לחץ האוויר. לחץ האוויר אינו “מנשים” את המטופל, אלא רק מונע מהרקמות להתקרב, ובכך שומר על נתיב אוויר פתוח.

התאמה של מכשיר סיפאפ למטופל

מכשיר סיפאפ מסייע קודם כל בשיפור משמעותי של איכות החיים, בשינת הלילה, ובתפקוד היומיומי. קלינטיקה מציעה תקופת התנסות במכשיר סיפאפ ללא תשלום, תוך ליווי מקצועי מלא וללא התחייבות לרכוש את המכשיר בתום התקופה.  נתאים את המכשיר לצרכיו האישיים של המטופל, ונלווה אתכם לאורך הדרך.