Site icon מקומונט גבעת שמואל

ממש לא (רק) סת”ם סופר: חווית הבר מצווה של ערמון הסופר

להנגיש את היגע בצורה חוויתית. גל ערמון. צילום: באדיבות המצולם

תכירו את גל ערמון, סופר סת”ם (ר”ת של ספרי תורה, תפילין ומזוזות -א”ט), משפץ תפילין מוסמך, מחבר הספר ‘גל עיני ואביטה’ – מדריך מצולם לצרכן הסת’ם ומייסד “ערמון הסופר”, עסק העוסק מלבד בתיקוני וכתיבת סת”ם גם בהנגשת חוויות כתיבת ספרי הקודש לדור הצעיר וחיבור בין דורי סביב הנושא. וכן, הוא גם סרן במילואים, אשר שירת בשנים ארוכות בצבא ההגנה לישראל.

גל הוא דמות מוכרת מאוד בקרב תושבי גבעת שמואל לאחר שזכה להעביר כבר מספר סדנאות לילדים בעיר והאמת, שבתקופת הקורונה דווקא, כך הוא מספר, ניתן לקיים סדנאות והרצאות סת”ם המאפשרות חוויה ייחודית שאיתה לא נפגשים ביום-יום, גם לא מי שמגיע מבית דתי, אך מצד שני יכולה להתקיים גם במגבלות הריחוק החברתי שכפו עלינו ההנחיות והזהירות (גם בזום וגם במפגש מצומצם בהתאם להנחיות). גל מספר כי הורים רבים שנבצר מהם לקיים אירוע בר מצווה גדול ומושקע בגלל המגבלות – יכולים להזמין אותו לסדנה פרטית עם ילד הבר מצווה, או קבוצתית יחד עם חבריו של הנער ולזכות להדרכה מרתקת ומומלצת.

מלבד הכתיבה והסדנאות, ערמון הסופר, כפי שהוא מכונה בפי רבים, מפעיל גם גמ”ח תפילין גדול המסייע למשפחות נזקקות, חיילים בודדים, מתגיירים ועוד. “ישנם אנשים טובים רבים שתורמים תפילין לגמ”ח, אם זה תפילין של נפטרים ז”ל או תרומת עלות תפילין,  ואנחנו בודקים את התפילין, מחדשים אותן, מכשירים אותן ומשאילים או נותנים לנזקקים בהתאם לצורך” מספר גל.

באחד המקרים, מספר גל, הגיע לגמ”ח פנייה מיוחדת של עולה חדש מאירן ובה הוא ציין כי ישנם נערים יהודים בקהילה בטהרן אשר זקוקים לתפילין. “הגמ”ח שלנו ערך קמפיין ציבורי והצלחנו לשלוח אליהם, בשיתוף פעולה מסתורי ובדרכים שעדיין השתיקה יפה להם, שמונה זוגות תפילין”.

סדנאות בר מצווה פרטיות או קבוצתיות. צילום: באדיבות המצולמים

אנחנו מתקרבים לחודש אלול וידוע כי בחודש אלול נהוג לבדוק את התפילין והמזוזות שלנו. שאלנו את גל מה כדאי לבדוק ומתי.

איך נדע שצריך להחליף רצועות לתפילין?
רצועות התפילין צריכות עפ’י ההלכה להיות מושחרות בצידן העליון לפחות לרוחב של 8 מ’מ.
אם הרצועות נשחקו ואינן מושחרות לרוחב לפחות ב-8 מ’מ הרצועות פסולות ויש להחליף אותן.

מתי צריך לבדוק מזוזות?
חודש אלול מתקרב ומגוון הדעות בהלכה מלמדות אותנו כי יש לבדוק מזוזות פעמיים בשבע שנים או פעם בשנה בחודש אלול.

מתי נהוג לבדוק תפילין?
הנושא נמצא במחלוקת פוסקים – ישנה דעה כי תפילין המונחות יום יום בקביעות הן בחזקת כשרות לעולם, ישנה דעה כי יש לבדוק תפילין פעמיים בשבע שנים ויש גם דעה כי יש לבדוק פעם בשנה בחודש אלול.

לפרטים, תיאומים ושאלות בכל הנוגע לעולם הסת”ם ניתן לפנות לגל בטלפון: 052-6642556 או באתר האינטרנט או דף הפייסבוק של ערמון הסופר.