Site icon מקומונט גבעת שמואל

מנגנון חדש מוביל למהפכה במערך הכשרות האזורי

נסו לשים את עצמכם לרגע בנעליו של משגיח כשרות. במסגרת עבודתכם בעסק, חלק גדול מהתפקיד שלכם הוא לוודא שלא מתרחשת תקלת כשרות ולמעשה גם להרתיע את בעל העסק מלבצע כל דבר הנוגד את כללי ההלכה. אבל מה קורה כשאתם יודעים שאותו אדם שעליו אתם מופקדים להשגיח הוא זה שאמור לשלם לכם את הצ’ק בסוף החודש?

לאחר תקופה ארוכה של היערכות, הרבנות פתח תקווה שמה סוף למציאות הבעייתית הזו.

ניגוד העניינים המובנה של משגיח המועסק בבית העסק הוא ככל הנראה האתגר המרכזי העומד כיום בפני מערכת הכשרות הממלכתית בישראל. מעבר לעצם התלות הכלכלית ההופכת את המשגיח ל”נוגע בדבר”, צורת ההעסקה הזו מביאה עמה גם תופעות של אי תשלום זכויות המשגיחים כחוק, תשלום ב”שחור” ועוד. המודל זה גם יוצר סיכון מוגבר להסכמה שבשתיקה בין בעל העסק והמשגיח כך שהמשגיח לא “יטריד” יותר מדי את בעל העסק בהשגחה במקום ובעל העסק מצדו יעלים עין מאי נוכחות של המשגיח.

כמובן שיש להיזהר מלהטיל דופי במשגיחים רבים העושים את עבודתם נאמנה אולם המציאות המתוארת מהווה ללא ספק פגם מובנה שפוגע במערכת הכשרות.

אוכל רחוב. באדיבות: Pixabay

לאחר תקופה ארוכה של הכנה, הרבנות בפתח תקווה היא למעשה הראשונה ליישם את פתרון הבעייה, זאת באמצעות חברה לניהול העסקת משגיחי הכשרות הכפופה לרבנות ולמעשה מנתקת את הקשר הבעייתי בין המשגיח למושגח. לצורך קידום הפתרון יצאה המועצה הדתית במכרז בו זכתה חברת “כשרות פתח לתקווה – כ.פ.ל”. מדובר בחברה בבעלות מלכ”ר שהמודל הכלכלי שלה איננו מבוסס על רווחים לבעלים, מה שמאפשר למעשה לפתור את בעיית “משגיח מושגח” מבלי להפיל עול כלכלי כבד על כתפי בעלי העסקים מחד ותוך שמירה על זכויות המשגיחים מאידך.

בחודשים האחרונים הרבנות והמועצה הדתית פנו לבעלי העסקים בעיר בבקשה להסדיר את העסקת המשגיחים דרך החברה. במכתב ששלח הממונה על המועצה, מר פלטיאל איזנטל ובחוות הדעת ההלכתית של רב העיר שצורפה לו, הוסבר לבעלי העסקים ההכרח ההלכתי והחוק במהלך. כעת, עם תום התקופה שניתנה לבעלי העסקים להסדרת הנושא, פרסמה הרבנות קריאה לציבור להקפיד לפני כל רכישה או הזמנה מעסקי המזון על תעודת כשרות בתוקף בלבד.

תיקוני הכשרות שמובילה הרבנות הראשית זוכים לתמיכה מקיר לקיר בקהילות בעיר. במכתב שעליו חתמו עד כה קרוב למאה רבני וגבאי קהילות מכל רחבי פתח תקווה, קוראים החותמים לציבור לסייע לחזק ולבצר את הכשרות בעיר על ידי דרישת תעודת כשרות בעלת תוקף לפני כל רכישת מזון בבתי העסק.

בין החתומים על המכתב: הרב אהוד סטופל, הרב איל ורד, הרב אפרים גרינברג, הרב ארי לנדא, הרב אריה אנגלמן, הרב משה הר-נוי, הרב שמואל קראוטהמר, הרב משה קליין ועוד.

הרב עמיהוד סלומון, רב בית הכנסת כנסת ישראל, וראש בית המדרש אוהבי דעת, ששנמנה אף הוא בין הרבנים החתומים אומר כי “כל בר דעת מבין שהמצב שהיה קיים בעבר בתחום העסקת המשגיחים דורש תיקון, בזכות מאמציו של רב העיר יש בידינו הזדמנות היסטורית לעשות תיקון למען הכלל. כצרכנים, ההקפדה של כל אחד על תעודת כשרות בתוקף היא שתסייע למהלך החשוב הזה להתבצע”

יעקב רייכמן, גבאי בית הכנסת משכן ישראל ממארגני היוזמה אומר כי “כתושבי פ”ת זכינו לרב המתמסר הן להרבצת תורה והן לחיזוק ושיפור הכשרות שממנה נהנים כולנו. כעת יש לנו הזדמנות להיות שותפים במהלך חשוב כל כך שהרבנות מובילה למען הכשרות ושללא ספק יהווה פתח לתקווה לכלל ציבור צרכני הכשרות. מרגש מאוד לראות איך עוד ועוד קהילות נרתמות . זה קידוש ה’ גדול”