Site icon מקומונט גבעת שמואל

מסמכים נדרשים להצהרת הון – כל מה שצריך לדעת

סעיף 135 לפקודת מס הכנסה קובע כי פקיד השומה רשאי לדרוש מכל נישום למלא הצהרת הון אשר כוללת פירוט על ההון וההכנסות שלו לרבות ההון והנכסים של בן או בת הזוג שלו וכן של הילדים שלו עד גיל 18. מטרתו של הטופס היא לספק תמונת מצב עדכנית ומדויקת אודות מצב הנכסים וההתחייבויות של הנישום, בנקודת זמן מסוימת כך שרשויות המס יוכלו לאתר הכנסות לא מדווחות וכן לקבל תמונה מלאה ומקיפה על ההון הנקי של העסק או הנישום.

מהי הצהרת הון?

הצהרת הון היא הצהרה לפי דרישת פקיד השומה במס הכנסה, הכוללת דין וחשבון על רכוש והתחייבויות ליום מסוים, כאשר בדרך כלל זה יהיה לתאריך של 31 בדצמבר. את הבקשה למילוי הדוח שולח פקיד השומה הבכיר במס הכניסה. פקיד השומה רשאי גם לשלוח את הבקשה המדוברת מתוקף הסמכות שלו כפי שנקבע בסעיף 135 לפקודת מס הכנסה.

את הצהרת ההון עורכים על בסיס העלות ההיסטוריות ולא על פי השווי הנוכחי של הנכסים ועל כן כאשר ממלאים את הטופס יש להקפיד על מילוי מדויק של כלל הנתונים. חשוב לדעת כי הצהרת הון מהווה מסמך חשוב מאוד לרשות המיסים וזאת בשל העובדה שהמסמך מאפשר לפקיד השומה להשוות את הנתונים שבהשוואה לדוחות השנתיים אשר מוגשים למס הכנסה. באמצעות השוואת הדוחות והנתונים המדוברים, מס הכנסה יכול לתת אינדיקציה להכנסות נטו של הנישום לאורך השנים. מדובר למעשה על כלי שמסייע לרשות המיסים לאתר הכנסות שהנישום לא דיווח עליהן. אם פקיד השומה מגלה הפרשים משמעותיים ללא שום הסבר הגיוני כלשהו, הוא יכול לטעון כי מדובר על הכנסות אשר לא דווחו באופן חוקי ועל כן הוא ישלח דרישה לתשלום מס נוסף.

צילום: PIXABAY

איזה מסמכים יש לצרף להצהרת הון?

יש להגיש את הצהרת ההון בצורה מדויקת וכן, חשוב מאוד להגיש אותה עד 120 ימים ממועד קבלתה. מעבר לכך, חשוב מאוד לצרף להצהרה את כל המסמכים הרלוונטיים כגון:

בכל הנוגע למקרקעין, חוזי הרכישה של המקרקעין אשר היו בבעלותו של האדם ביום שבו הוא מגיש את ההצרה המדוברת.

יש לצרף מסמכים על חייבים הכוללים הצהרה על חובות של אנשים או גופים כלפיכם. כמו כן יש לציין את סכום החוב ואת המסמכים המעידים על ביסוסו.

יש לצרף אישור יתרות כל בני המשפחה בכל חשבונות הבנקים הקיימים בתאריך שבו מכינים את הצהרת ההון. יש לצרף אישור יתרה של חשבונות העובר ושב, אישור על יתרת קרן בתוכניות חיסכון, אישור בדבר יתרת קרן של קופות גמל, אישור על יתרת קרן של הלוואות, אישור על יתרת קרן של קרנות השתלמות, אישור יתרה של ניירות ערך, אישור יתרה של מטבע חוץ, אישור על יתרת קן הפרמיה בכל הפוליסות של כל בני המשפחה. כמו כן יש לצרף מסמך אשר מפרט את כל תנועת הרכב של קניות ומכירות של רכבים אשר מצויים בבעלותו של האדם. המסמך צריך לכלול פרטים הנוגעים לסוגי רכבים, שנת הייצור שלהם, דגם, תוצרת, מספר רישוי, תאריך רכישה ועוד.

יש לצרף את המסמכים הבאים הנוגעים לתכולת הבית: מסמך המעיד על השווי הכספי של כל תכולת הבית, צילום של פוליסת ביטוח וכן העתק מהערכת שמאי

יש לצרף תיעוד של חובות שהאדם חייב בתאריך מילוי הצהרת ההון לרבות אישור על גובה החוב וכן מסמכים המבססים את החוב.

יש לצרף העתק של הצהרת הון קודמת במידה ולא מדובר על הצהרה ראשונה.

 מידע נוסף על הצהרת הון על ידי מדריך מקצועי של משרד רואי חשבון מוביל.