Site icon מקומונט גבעת שמואל

מקצוע או שליחות?

עבודה בתחום החינוך היא הרבה יותר ממקצוע כי מדי יום יש עשרות תלמידים והורים שמסתכלים על המורה כדמות לחיקוי. בנוסף, תפקיד המורה מייצג סוג של שליחות ורבים רואים בו דרך למימוש עצמי

הוראה היא בין התחומים המאתגרים, הקשים והמתגמלים ביותר שיש בשוק העבודה. למרות שמדובר במקצוע קלאסי שמלווה את האנושות כבר מאות ואולי אפילו אלפי שנים, רק לאחרונה החלו אנשים מחוץ לתחום החינוך להבין את המשמעות וההשפעה שלו על החברה. בתוך כך, מעניין לראות את השינוי אצל הורי התלמידים ואת האופן שבו גם הם רואים במחנכים דמות לחיקוי.

מבחינה פרקטית, הוראה היא מקצוע כי יש צורך בהכשרה מעשית בשביל לעסוק בתחום, ולכן לימודי הוראה מצריכים סטאז’. נכון שיש אנשים שנולדו מורים וגברים או נשים עם סבלנות לעמוד יום שלם מול כיתות עמוסות, אך בסופו של דבר מדובר במקצוע לכל דבר ועניין. היות וזה מקצוע, יש צורך במומחים שיידעו כיצד להתנהל בו ובאיזה אופן להביא לידי ביטוי את הכישורים שלהם.

מנגד, ההוראה היא שליחות. רק מעטים עוברים הסבת אקדמאים להוראה או מגיעים לתחום כי הם רוצים להרוויח משכורות גבוהות. מבלי להיכנס לוויכוח סביב תנאי העסקת המורים, אין ספק שיש במשק מקצועות יותר מתגמלים. מהבחינה הזו, עיסוק בהוראה מחייב מוטיבציה גבוהה ותחושת שליחות טוטאלית. ללא תחושה כזו עלול המקצוע לגרום לשחיקה מואצת ולהביא לנטישה של התחום בתוך שנים בודדות בלבד.

תפקיד עם ערך מוסף

מקצוע או שליחות. תמונה: pixabay

האמת היא כמו תמיד איפשהו באמצע, כי תפקיד המורה משלב בין אלמנטים של מקצוע ושליחות. זהו תפקיד עם ערך מוסף ובו יש המון מקום לערכיות. המורה נמדד לא רק באופן שבו הוא בוחר להעביר את החומר, אלא במערכת היחסים שלו מול התלמידים ובדוגמא האישית שהוא מעניק להם. ילדים לומדים להסתכל על המורה מלמטה כבר מגיל צעיר והחברה מעניקה למערכת החינוך סמכויות ייחודיות.

מכל האמור לעיל אפשר להבין את הקושי של עבודת המורה ואת מה שנדרש ממנו. זה גם מוכיח למה מורה שלא מגיע לתחום עם תחושת שליחות, מחויבות ורצון להשפיע מבפנים – פשוט לא ישרוד. במילים אחרות, התפקיד מתגמל את מי שעוסק בו רק במידה והמוטיבציה היא אמיתית ולא מזויפת.

איך ייראו המורים של העתיד?

מדי פעם עולה לדיון השאלה סביב תפקיד המורה והאופן שבו יש לעצב אותו לאור שינויים בחברה. בשנים האחרונות השאלה הזו מקבלת תוקף מיוחד, על רקע הנוכחות של הטכנולוגיה בחיינו ובגלל חדירת האינטרנט.

אף על פי כן, סביר להניח שהמורים של העתיד יצטרכו את אותם כישורים כמו המורים כיום. גם המורים בדור הבא יהיו חייבים להגיע לתחום מתוך שליחות ולגלות ערכיות גבוהה בשביל לענות על צרכי התלמידים, בלי קשר לעובדה שהכלים שעומדים לרשותם יהיו משוכללים וטובים יותר.