Site icon מקומונט גבעת שמואל

משיכת כספים מחשבון אדם שנפטר

אף אחד מאיתנו איננו חסין בפני הזמן, ויומו של כל אחד מאיתנו יגיע לבסוף. חלק בלתי נפרד מהמוות הוא גם הירושה שנשאיר לילדינו ולילדיהם הלאה.

ואולם, על אף שחשיבות קיומה של צוואה ידועה לכל, הפרוצדורה הטכנית של איתור כספים, עיזבונות וירושות של אדם שנפטר איננה כזו. לשם כך ריכזנו כאן את המידע הנחוץ בכל הקשור לחשבון הבנק שלאחר המוות.

איתור כספים, עיזבונות וירושות של נפטר

ישנם מקרים בהם המקורבים לנפטר לא יודעים האם השאיר צוואה לפני מותו. בעבור מצבים שכאלו, קיים הליך שנקרא – איתור צוואה, במסגרתו נערך חיפוש בכלל מסמכיו של המנוח ובוחנים האם ישנו מסמך צוואה.

במסגרת הליך זה יש לפנות לעורך הדין של הנפטר על מנת לבדוק אם זה ניסח בעבורו צוואה טרם מותו, ובמקביל יש לפנות לרשם הירושה לפי מקום מגוריו של הנפטר ולבדוק האם פנה אליו באופן אישי לשם הפקדת צוואה.

אם הליך איתור הצוואה מעלה חרס, היורשים וחלוקת העיזבון יקבעו לפי חוק הירושה.

הפתרון הטוב ביותר למניעת מצב זה, הוא להפקיד צוואה במשרד רשם הירושות בטרם המוות. בכך נמנעת ממקורביו של הנפטר אי ודאות ביחס לקיומה של צוואה, קל יותר לאתר אותה וכמובן, קל יותר לחלק את עיזבונו של הנפטר בין המקורבים שהגדיר כיורשיו.

מיהו בעל הדין בנוגע לחשבונו של נפטר?

במקרים של היעדר צוואה, חוק הירושה הוא המסדיר את סדר היורשים על פי דין. היורשים יכולים להיות קרובי משפחתו של הנפטר, ובאם היה ערירי, עיזבונו מועבר בשלמותו לידי האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

שיטת הירושה בישראל מתבססת על קרבת דם. לכן היורשים המיידים של אדם הם אלו הקשורים לו במידת הקרבה הגבוהה ביותר – בני זוג, שהם הקרובים היחידים שנכללים תחת הגרה זו ואינם בעלי קשר דם, הורים, ילדים וקרובי משפחה אחרים, וזאת על פי סדר הירושה שבחוק הירושה.

באם מועד לידתו של קרוב של נפטר חל בתוך 300 יום ממועד פטירתו, גם הוא ייחשב כיורש אפשרי של הנפטר.

מה נדרש לשם משיכת כספים מחשבון הבנק של הנפטר?

כדי לקבל גישה לעיזבונו של המנוח, לאחר שאותרו יורשיו, ולממשו, עליהם להגיש בקשה לרשם הירושות כדי להורות על צו קיום צוואה. בדיקת הצו נעשית בלשכת הרשם לענייני ירושה.

את ההליך ניתן לערוך באמצעות עורך דין המתמחה בירושות וצוואות. לשם כך יש להעביר לו העתק של תעודת הפטירה של המנוח ממשרד הפנים, ואת מסמך הצוואה המקורי שהשאיר.

עורך הדין יכול לייצג את כל היורשים או את חלקם, והוא מטפל גם בכלל העניינים הביורוקרטים שנוגעים להליך – תשלום אגרות שונות, אישור שליחת הודעה בדואר רשום לכלל היורשים המוזכרים בצוואה ועוד.

באשר להתנהלות מול הבנק לאחר הפטירה, על המקורבים לנפטר לעדכן את הבנק על פטירת בעל החשבון, להציג לבנק צו ירושה או צוואה, למסור הוראות ומסמכים שהוסכמו ע”י היורשים ונחתמו על-ידם  לצורך חלוקת הנכסים של הנפטר.

ההעברה תיערך רק לאחר קבלת חתימתם של כלל היורשים על המסמכים הרלוונטיים. לאחריה, ובכפוף לקבלת הוראה אחידה מכלל היורשים, ייסגר החשבון.