Site icon מקומונט גבעת שמואל

משקפיים או עדשות? בעד ונגד

(צילום: באדיבות אתר pixabay)

יש מי שיתלהבו מהמראה הרציני-מתוחכם של משקפיים וירכשו להם מיד זוג אופנתי. אבל יש גם מי שפחות יתלהבו מהרעיון ויבחרו עדשות מגע על פני משקפיים. האם ניתן להשתמש בעדשות מגע גם במספרים נמוכים מאד או נמוכים מאד? משקפיים: יתרונות וחסרונות

הרכבת משקפים נחשבת לדרך יעילה לתקן ליקויי ראייה, כמו גם בריאה (לא יכולה לגרום לסיבוכים מיותרים) ופשוטה (לא צריך להכניס גוף זר לעיניים). כמו כן, בעוד שעבר נאלצו בעלי מספר גבוה להרכיב משקפיים בעלי עדשות עבות ולא אסתטיות במיוחד, כיום אפילו למספרים גבוהים ניתן להתאים עדשות דקות במיוחד. בנוסף, משקפיים ניתן להתאים למגוון מצבים: כיום יש משקפיים שהופכים למשקפי שמש בעת חשיפה לשמש (העדשות משנות את הגוון שלהן לכהה יותר ומגנות על העיניים) או לחלופין, משקפי שמש אופטיים; יש עדשות מולטיפוקל ויש עדשות עם צילינדר למי שזקוק לתיקונים כאלה.

על פניו נראה שלמשקפיים יש הרבה יתרונות. אז מה החסרונות? אנשים רבים מוצאים שהרכבת משקפיים אינה נוחה ואף מסורבלת. קשה לעשות אתם ספורט; במצבים מסוימים (כמו בישול, שהייה בחדר אמבטיה לאחר המקלחת או גשם) מצטברים אדים על העדשות ומפריעים לראיה; ובנוסף, בגלל המרחק מהעיניים לעדשות המשקפיים, איכות וחדות הראייה נפגמות במקצת ואינן אופטימליות, במיוחד במספרים גבוהים.

עדשות מגע: יתרונות וחסרונות

הרבה אנשים מעדיפים עדשות מגע שכן הרכבתן אינה משנה את המראה החיצוני כמו משקפיים, ובנוסף ניתן לעשות עמן פעולות ספורטיביות ולהרכיב משקפי שמש רגילים (במקום משקפי שמש אופטיים). בעשור האחרון עדשות המגע עברו הרבה התפתחויות ושינויים ובעוד שבעבר אנשים נטו להרכיב עדשות מגע קבועות (רכות או קשות), היום המגמה היא להרכיב עדשות חודשיות או עדשות יומיות. בעוד שעדשות כאלה הן מעט יקרות יותר, הרי שהסטריליות שלהן גבוהה יותר בעקבות האופן בו הן ארוזות, זמן המגע המינימלי שלהן עם האצבעות והעובדה שאינן מאוחסנות במחסניות שעלולות לצבור לכלוכים וחידקים. כמו כן, רשתות פארם ואופטיקה רבות עושות מבצעים על עדשות חודשיות ויומיות  (חלק אף מציעות קופון עדשות מגע) כך שרכישתן יוצאת משתלמת. יתרון נוסף הוא שחדות ואיכות הראיה גבוהות יותר עם עדשות מגע.

אז מה החסרונות? ובכן, עדשות מגע חשופות יותר ממשקפיים לאבק ולחידקים, והימצאותן בתוך העין עשויה לחשוף את העין לדלקות. אך כל עוד משתמשים בהן נכון ושומרים על סטריליות, הסיכוי שדברים כאלה יקרו קטן. הסיכוי גם קטן ככל שמשתמשם בעדשות יומיות או חודשיות ולא בעדשות קבועות.