Site icon מקומונט גבעת שמואל

משרד החינוך: מאות אלפי שקלים נגבו שלא כדין ע”י יב”ע גבעת שמואל

מסמך פנימי של אגף אכיפה במשרד החינוך שהגיע לידי מקומונט גבעת שמואל חושף כי בשנים האחרונות נגבו סכומי כסף משמעותיים ביותר מהורי התלמידים בישיבת בני עקיבא גבעת שמואל, לכאורה שלא כדין. בנוסף מצביעים מחברי המסמך על התנהלות כספית לא תקינה במספר סעיפים נוספים. מרכז ישיבות בני עקיבא בתגובה: “הרשת פועלת על פי חוק, נהלים ובשקיפות מלאה. המידע אינו מדויק”

מכתב שנכתב באגף האכיפה במשרד החינוך ומוען ל”ראש ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל, אריה פוגלמן” (מנהל התיכון; א”ט) מצביע לכאורה על שורת מקרים מהם עולה חשד להתנהלות שאינה תקינה לכאורה בכל הנוגע לכספי הורים לתלמידים במוסד.

במכתב מצוין כי דו”ח הביקורת שהופק עבור משרד החינוך לא זכה להתיחסות ולמענה מצד הישיבה, בה לומדים מאות תלמידים מגבעת שמואל, בכל הנוגע לקבלת מסמכים, פירוט יתרות תשלומי הורים והעתקי דיווח כספי להורים.

בין הממצאים עליהם מצביע הדו”ח מצוין כי בשנה”ל תשע”ז-תשע”ח נמצאה גבייה אסורה עבור מזגנים ועבור מערכות מולטימדיה וזאת על אף שחל איסור לגבות מהורי התלמידים סכומים לרכישת ציוד ותשתיות עבור המוסד .סך הגבייה שלא כדין על פי רו”ח החתומה על הדו”ח הוא 442,554 ש”ח, רק בשנת תשע”ח ורק על סעיף זה.

מלבד זאת, מציינת מחברת הדו”ח גביית תשלומים בניגוד להוראות עבור השתתפות התלמידים ב”מסע ישראלי”, דמי רישום עבור המוסד – סעיף תשלום שלכאורה אסור ואינו כדין, בסף 1,000 ש”ח מכל תלמיד, וסה”כ 216,000 ש”ח שנגבו שלא כדין עבור שנת הלימודים תשע”ט, וכן תשלום נוסף עבור תלמידי מגמת ביוטכנולוגיה.

ישיבת בני עקיבא גבעת שמואל. צילום: מקומונט גבעת שמואל

בנוסף, עולה מהדו”ח כי מבדיקת אגף אכיפה עלה חשד כי בחשבון הבנק הייעודי לתשלומי ההורים במוסד נותרה יתרה בגובה 800,000 ₪ בתום שנה”ל תשע”ח. בדו”ח מצוין כי בהתאם לתקנות, תשלומי הורים תקפים לשנה בה נגבו בלבד, קרי, במידה והכספים לא נוצלו עד תום שנה”ל יש להשיב את יתרת הכספים העודפת להורי המוסד או לחילופין לקזז את היתרה משכר הלימוד של שנה”ל הבאה. “לאור העובדה כי המוסד לא העביר את אישורי היתרות, כפי שנדרש במכתבנו הקודם (24/05/21) לא ניתן היה לאשש או להפריך חשד זה,” נכתב בדו”ח, ועל כן, “במידה ולא תתקבל התייחסותכם תוך העברת אסמכתאות המניחות את הדעת המשרד ישקול לדרוש השבה של כספים אלו להורים.” כך לשון המכתב החריף.

כאמור, במכתב מפורטים עוד מספר הפרות לכאורה של נהלי משרד החינוך ולבסוף דורש המשרד מהנהלת ישיבת בנ”ע גבעת שמואל לספק הסברים, לתקן את הליקויים ולהשיב את הכספים שנגבו שלא כדין, במידה ויימצא לנכון. לדרישות אלו, לגבש תשובה, העניקו במשרד החינוך 25 יום – עד ה-25/7/21 על מנת להשיב ולנפק הסברים.

מרשת ישיבות ואולפנות בני עקיבא נמסר בתגובה: :הרשת פועלת על פי החוק וגביית התשלומים נעשים רק על פי הנהלים ובשקיפות מלאה. לעצם פרטי המכתב של משרד החינוך אנחנו נגיב בימים הקרובים ונוכיח כי המידע המופיע בו לא נכון כלל. צר לנו כי אנשי משרד החינוך החליטו לפרסם את המידע הלא בדוק מבלי לתת לאנשי הרשת להתייחס לנתונים ולהוכיח כי הם לא מדויקים בלשון המעטה.”