Site icon מקומונט גבעת שמואל

רגע לפני שהחורף נעלם – מתכון למרק כתום של הסבא המבשל

יש ימים שאני פשוט מעדיף להישאר בבית, להתכרבל בתוך השמיכה על הכורסא בסלון או לקום מאוחר מהמיטה… קוראים לזה חורף.

החורף לרוב זכור לי לטובה, מה צריך יותר מגשמי ברכה? מה צריך יותר מכוס תה עם עוגיה או מעיל חם ומטריה. בבית לא תמיד היה חם, אמי ואני גרנו בדירה קטנה ללא חימום, כן היום זה נשמע מוזר אך היו זמנים שחימום היה מותרות.

הסלון והמטבח היו מחוברים יחדיו. חדרה של אמי היה בסלון ואני קיבלתי את החדר. אני זוכר ימים שלמים שאמי הייתה סוגרת את החלונות, מביאה עוד שמיכות, אפילו שזה נשמע מצחיק היא הייתה שופכת מים רותחים על הרצפה על מנת להרגיש כמו סאונה.

הכי טוב בחורף. מרק כתום. צילום: הסבא המבשל, צבי אייל

אני זוכר אפילו תקופות שאימא הייתה מדליקה מדורה בחצר על מנת שנוכל להתחמם כי מדורה עם אש גלויה הייתה עדיפה על “להתכסות בשמיכה” או לשבת על הכיסא עם השמיכה.

ובמשך כל החורף הייתי מכין מרקים. כל שבוע מרק אחר. עדשים ,קובה, ירקות, בשר ועוד. המרק הטוב ביותר שהייתי מכין היה מרק כתום.

לרוב מרק כתום מבוסס על גזר, בטטה ודלעת אך אצלי המרק מעט שונה. קודם כל הייתי מכניס לסיר את התבלין הטוב ביותר שקיבלתי מאמא ורציתי לתת לה בחזרה – תבלין האהבה. אם אתה מכין משהו באהבה הוא יוצא מדהים.

במרק שלי הייתי מכניס גזר, בטטה, דלעת אך הייתי מוסיף גם דלורית, שורש כורכום טרי וחצי כוס של מיץ תפוזים.

המרק המועדף על אימא שלי היה כפי שאתם זוכרים מרק העדשים הירוקות שכול כך אהבה. אך כל פעם שאמי הייתה מריחה את ריח חריכת הבטטה והדלעת היא הייתה קמה וישר חוטפת כמה כפות.

זה לא הסתכם רק באמא שלי, שכנים ושכנות, מורים, עובדי העיר, ילדים מבית הספר כולם היו מגיעים. איך הם ידעו אתם שואלים? לרוב היו מבקרים אותנו בבית עשרות אנשים מדי ערב ושואלים לשלומנו, עוברים ומתעניינים אם צריך משהו… אני תמיד אומר שזה בגלל הריח המשגע של המרק הכתום שלי.

בימים אלו כשאני כבר אדם בוגר אני רואה מגוון מתכונים של מרק כתומים כולם נפלאים כולם בטוח טעימים אך אני חושב שבכל זאת –  קחו לכם 30 דקות מזמנכם, תנסו את המרק שלי, אני מבטיח לכם חוויה שלא תשכחו!

מתכון למרק כתום של הסבא המבשל

מרכיבים:

4 כפות שמן זית

2 בצלים קצוצים

חתיכת דלעת ללא הקליפה

חצי שורש כורכום טרי מגורד

חצי כוס מיץ תפוזים

4 גזרים מקולפים חתוכים לקוביות גדולות

4 שיני שום קלופות

צרור תימין קשור בחוט

2-3 בטטות גדולות קלופות וחתוכות לקוביות גדולות

כפית וחצי מלח

חצי כפית פלפל

7-8 כוסות מים

מרק כתום של “הסבא המבשל”. צילום: הסבא המבשל, צבי אייל

אופן הכנה:

מטגנים בשמן זית את הבצלים ואת כל הירקות. מוסיפים תימין ושום ומטגנים למשך דקה. מוסיפים את התבלינים ואת שורש הכורכום ומאדים למשך עשר דקות. מוסיפים מים רותחים ומבשלים שלושים דקות תוך בעבוע עדין. שולפים את צרור התימין וטוחנים היטב. דקה לפני הסוף להוסיף את מיץ התפוזים ,לסגור את המכסה ולהמתין 5 דקות. טוחנים היטב למרקם חלק

מגישים עם בצל ירוק מעל.

ושיהיה לכם חורף חם! בתאבון!