Site icon מקומונט גבעת שמואל

מתעוררים באמצע הלילה? הנה כמה דברים שכדאי לבדוק

המזרון, הרעש מבחוץ, אורח החיים, התרופות והמתח הם רק חלק מהגורמים שמשפיעים לרעה על איכות השינה שלנו. כך תתמודדו איתם בצורה נכונה

אדם בוגר בגיל 18-64 צריך לישון 7-9 שעות שינה בלילה. לשם השוואה, ילדים ובני נוער בגילאי 14-17 אמורים לישון 8-10 שעות ביממה כדי לתת לגוף שלהם כלים להתאושש ולהתפתח, בעוד קשישים ומבוגרים מגיל 65 ומעלה יכולים להסתפק ב-7-8 שעות. עם זאת, הבעיה האמיתית היא שרוב האנשים מתעוררים באמצע הלילה ולכן לא משיגים את מספר שעות השינה הרצוי עבורם.

צילום: Pexels

לפי סקר מקיף שנערך ב-2016, כ-56% מהציבור בישראל מתעוררים לפחות פעם אחת בלילה. לעומת צעירים שקמים כדי לטפל בילדים, מבוגרים עושים את זה על מנת להתפנות וללכת לשירותים. בין לבין, ל-50% מהציבור יש הפרעות שינה בדרגות חומרה כאלה ואחרות ואצל 34% מתוכם הן באות לידי ביטוי בהתעוררות באמצע הלילה ללא יכולת להירדם מחדש.

החדשות הטובות הן שיש מה לעשות כדי להתמודד עם בעיות שינה בכל גיל ומצב בריאותי. הנה כמה מהם:

  1. מזרון

מזרון נוח שמספק תמיכה אורטופדית מלאה לצוואר, לגב התחתון והעליון ולעמוד השדרה מעלה משמעותית את הסיכוי להירדם מהר ולהשלים את שעות השינה הנדרשות. המזרון חיוני בכל הגילאים והוא קריטי עבור אנשים שסובלים מבעיות גב. עם זאת, רק מעטים זוכרים שצריך להחליף את המיטה והמזרון כל 10-15 שנים ולכן הם סובלים מבעיות שינה קשות.

  1. הפרעות חיצוניות

יש שורה ארוכה של הפרעות חיצוניות שמשפיעות לרעה על היכולת להירדם ולישון ברצף. הרשימה המלאה כוללת אור כחול שנשקף מתוך מסכים אלקטרוניים וטלפונים ניידים, תאורת רחוב שמציצה מתוך החלונות, טמפרטורות נמוכות או גבוהות מדי וכמובן רעשים. ייתכן והטיפול בהפרעות חיצוניות יהיה כרוך בהשקעה כספית מסוימת, אך הוא יעיל מאוד ומשתלם לטווח הארוך.

  1. אורח חיים

אי אפשר לצפות לנהל אורח חיים לא בריא על בסיס עישון, שתיית אלכוהול ומזונות מטוגנים ולא למצוא ביטוי לזה בשנת הלילה. מנגד, מי שאוכל 3 ארוחות במרווחים נכונים ונמנע מתפריטים מעובדים בשעות הערב המאוחרות יירדם טוב יותר. הסוד הוא לשנות את אורח החיים על מנת להשיג שיפור באיכות החיים ולעשות זאת כמה שיותר מוקדם.

  1. תרופות

חלקנו נדרשים ליטול תרופות על בסיס יום יומי כדי לטפל במגוון בעיות בריאותיות. לחלק מהתרופות האלה יש תופעות לוואי, כגון קושי בהירדמות או חוסר יכולת לייצר רצף בשנת הלילה. אם עולה חשש לבעיה כזו, מומלץ להתייעץ עם רופא ולהקדים תרופה למכה – תרתי משמע.

  1. לחץ ומתח

מובן מאליו שתחושות של לחץ, מתח וחרדה מקשות עלינו להירדם בלילה. הפתרון לזה צריך להיות מערכתי וגורף ולעיתים הוא כולל שינויים דרמטיים במקום העבודה או בהרגלים.