Site icon מקומונט גבעת שמואל

נהג חדש – כל הפרטים וההגבלות

מיד לאחר קבלת רישיון הנהיגה הנכסף, נכנס הנהג הטרי לסטאטוס מיוחד של “נהג חדש”. כולנו מכירים את הביטוי הזה, גם מהשלטים הצהובים המוכרים המודבקים לשמשות האחוריות של רכבים שלפעמים נמצאים לפנינו על הכביש. מהן ההגדרות של נהגים חדשים בישראל, עד מתי נחשב נהג לחדש ומהן ההגבלות והתקנות השונות הנוגעות ספציפית לנהגים חדשים?

משך התקופה, ההגבלות והחובות על פי משרד התחבורה – נהג חדש

על פי תקנות משרד התחבורה הישראלי, נהג אשר זה עתה הוציא רישיון נהיגה נחשב לנהג חדש במשך השנתיים הראשונות שלו על הכביש. נהג חדש אשר גילו מתחת ל 24 נחשב בנוסף גם ל”נהג צעיר”. גם במידה ואתם מחזיקים ברישיון נהיגה על רכב פרטי, אך מוציאים עכשיו רישיון על כלי אחר (לדוגמה – משאית, אופנוע, טרקטור וכו’), עדיין תחשבו לנהגים חדשים (על הכלי עליו הוצאתם עכשיו רישיון כמובן…).

נהג צעיר. באדיבות: storyblocks

את אחת התקנות החלות על נהגים חדשים כבר הזכרנו – החובה לתלות שלט בשמשה האחורית של הרכב אשר מתריעה לנהגים אחרים על הכביש כי ברכב זה נוהג נהג חדש. חשוב לדעת כי קיימות תקנות מפורטות של משרד התחבורה הנוגעות למאפיינים של השלט – גודל, צבע כתב וכו’.

בכל הנוגע לעבירות תנועה, נדרשת מנהגים חדשים הקפדה יתרה על חוקי התעבורה השונים. עבירות תנועה המתבצעות על ידי נהגים חדשים עלולות להיענות בענישה מחמירה יותר מאשר במקרה של נהגים וותיקים. במקרים רבים נדרשים נהגים חדשים אשר ביצעו עבירות תנועה לגשת לבחינות עיוניות חוזרות, ובמקרים חמורים אף יותר לגשת גם לבחינה מעשית חוזרת, לבדיקות רפואיות ובמקרים מסוימים גם באיפוס של התקופה בה הם נחשבים לנהגים חדשים.

בישראל כיום החוק מחייב נהגים חדשים גם בליווי של נהג וותיק ומנוסה יותר. חובת הליווי חלה במשך תקופה של שישה חודשים (שלושה חודשים של ליווי לכל אורך שעות היממה, ושלושה חודשים של חובת ליווי בשעות הלילה בלבד). על המלווה להיות בן 24 ומעלה, ולהחזיק ברישיון נהיגה במשך חמש שנים לפחות.

ביטוח לנהג חדש

נקודה חשובה נוספת בה נבדלים נהגים חדשים מנהגים וותיקים היא בסוג ועלות הביטוח הנדרש מהם. חברות הביטוח גובות לרוב פרמיה גבוהה יותר עבור ביטוח רכב לנהג צעיר ולנהג חדש (כאמור, מדובר בשתי הגדרות נפרדות), שכן לנהגים חדשים אין כמעט ניסיון על הכביש ולכן קיים סיכון גבוה יותר מבחינתן של חברות הביטוח. חלות הביטוח לנהג חדש גם תלויה בעמידה בחוקים ובתקנות שצוינו לעיל, המחייבות נהגים חדשים בהתנהלות מסוימת במצבים מסוימים. גם מסיבה זו חשוב במיוחד עבור נהגים חדשים להקפיד על חוקי התנועה, לא לבצע עבירות תנועה ולא לסטות מהתקנות של משרד התחבורה. נהג חדש אשר חורג מהתקנות ועובר על החוקים הנוגעים לנהגים חדשים עלול שלא להיות מכוסה במצבים מסוימים על ידי פרמיית הביטוח לנהג חדש.

הכתבה בשיתוף שוק הביטוח המציעה מסלול ביטוח  לנהג חדש “בנק קילומטרים” של 1500 ק”מ בתוספת של 1500₪  לביטוח המקיף, או מסלול ביטוח מקיף המאפשר תוספת לנהג חדש או צעיר  ל- 4 ימים בתשלום של 72 ₪ בלבד.