Site icon מקומונט גבעת שמואל

נכות כללית – עורך דין ביטוח לאומי

קרדיט Canva

מום, לקות מלידה, תאונה או מחלה, עשויים לזכות בקצבת נכות כללית. היבטים סוציאליים במדינת ישראל מעניקים פיצוים לאותם תופעות כדרך קצבת נכות, אותה יש לדרוש על מנת לקבל. זכאות לקצבה שכזו מושתת על מספר תנאים, חידודים והשגות. מסיבה זו, חשוב להתייעץ בעורך דין ביטוח לאומי על מנת לקבל סיוע מקצועי בתהליך.

מהי קצבת נכות?

קצבת נכות כללית היא זו הניתנת עבור נכות גופנית, נפשית, ו/או שכלית עבור מצבים בהם אדם מדווח כי לאחר הפגיעה איננו יכול להשתכר ולפרנס את עצמו בשיעור של 50% לפחות, בהשוואה ליכולתו לעשות כן טרם לכן. קצבה שכזאת יכולה להינתן גם עבור עקבת בית אשר מדווחת על איבוד יכולתה לתפקד בתפעול משק הבית.

כיצד אחוז הזכאות לקצבה נקבע?

גובה ותוקף הקצבה משתנה לנוכח מצב רפואי של תובע. המצב נבחן אל מול ועדת קביעת אי כושר (נקרא גם אי כושר עבודה ו/או תפקוד במשק בית). במסגרת אותה ועדת בחינה, בוחנים 4 דרגות אי כושר. דרגות אלו מהוות מעין שלבי סף עבור קבלת קצבה מורחבת.

הוועדה הרפואית מנסה להעריך את יכולתו של אדם לתפקד ותנפיק לו דרגה לקצבת הנכות. להלן הדרגות האפשריות:

  1. 50-60%: טווח מינימלי
  2. 60-65%: דרגה מורחבת
  3. 65-74%: דרגת שיא
  4. מעל 74%: זכאות לקצבת נכות מלאה

מי שקיבל פחות מ-74%, כלומר, דרגת נכות שאינה מקסימלית, יקבל את החלק היחסי של הקצבה בהתאם לאחוזי הנכות שקיבל מהוועדה. אם הוועדה החליטה להעניק 60% נכות, לצורך העניין, הרי שיקבל 60% מסך קצבת הנכות.

סכום קצבת נכות מלאה יוכתב בהתאם לתקנות ולחוקים, וניתן להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי או כל מקור רלוונטי אחר כדי לראות על כמה היא עומדת. אם קצבת נכות מלאה מונה 4,000 ₪ (לערך), אז 60% מתוכה יהיו 2,400 ₪. 80% יהיו 3,200 ₪. וכמה עבור 75%? הקורא החד יזהה כי מ-74% ומעלה, תינתן קצבה מלאה. כלומר, 4,000 ₪ (בערך, על פי הכתוב בתקנות).

תוספת לקצבת נכות

ישנם מקרים ונסיבות שניתן להוסיף בגינן סכומים לקצבה. אם אדם מדווח על מצב כלכלי רעוע, בעוד שגורמים נוספים סומכים עליו כמקור פרנסה, תינתן תוספת לקצבה אשר תיועד לסיוע בכלכלת בני משפחתו.

אם בן הזוג של התובע לא מייצר מעל לסכום מסוים (לפי הנקבע בתקנות) יהיו הוא זכאי לתוספת לאור תלות משפחתית אשר מדווח עליה. אך אם יש לו מקורות הכנסה חיצוניים, לרבות נכסים, ו/או תיקים השקעות, ו/או דמי מזונות שהוא יכול לקבל בעקבות משלח יד או השקעות, הסכום הניתן יתקזז מהתוספת המצוינת לעיל (עד כדי ביטול מוחלט של אותה תוספת).

כך שאם לתובע יש מקורות הכנסה אחרים, כך שאין צורך לסייע לו כלכלית עבור פרנסת בני משפחתו, הסכום שיקבל מאותם מקורות הכנסה יקוזז אל מול סכום התוספת המצוין לעיל. אם תובע היה יכול לקבל 1,310 כהשלמה לקצבה, עבור בן זוג, שעל פי דיווח התובע, משתכר מתחת לקצבה, כמו גם עוד 1,048 ₪ עבור כל ילד עד 2 ילדים, אז היה ביכולתו להוסיף מעל ל-3,000 ₪ לגובה הקצבה כולה. אך אם היה מקבל 4,000 ₪ ממקורות הכנסה שונים, אזי שאלו היו מקוזזים מתוספת זו לקצבה ובכך מבטלים אותה כליל.

חלוקת קצבה עם מוסד

אם התובע מוכר כאדם המאושפז או גר במוסד ציבורי כדרך קבע, כך שיותר שעלות תפעולו השוטף מכוסה לפחות במחציתה על ידי המדינה, אז קצבת הנכסה עשויה להתחלק באופן שווה וזהה בינו לבין המוסד. יש לציין ששיעורי חלוקת הקצבה ישתנו בהתאם לזכאות הקצבה, לתוספת עבור בני זוג וילדים ואפילו לאופי האשפוז.

ניתן להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי על מנת להבין מה היא אופי החלוקה וזכאות התובע, במצב שכזה.

אם אדם החליט לחזור ולהתפרנס בעצמו אף על פי שזכאי לקצבת נכות, חשוב שיבדוק מהו הסכום אותו הוא יכול להרוויח מבלי לפגוע בזכאות לקצבה. ניתן, גם במקרה זה, להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי על מנת להבין את הסייגים והנקודות השונות בנושא.

כפל קצבאות

בתחילת שנת 2022 התקבלה רפורמה שהולידה הנחיה חדשה, על פיה נאמר, כי אם בעל קצבת הנכות זכאי גם לקצבת ילד נכה ו/או קצבת שירותים מיוחדים, הרי שבמשך שלושת החודשים הראשונים תהיינה זכאות לקבלת הקצבה הגבוהה מבין שלל האפשרויות הזמינות לו.

אילו מסמכים להכין?

המוסד לביטוח לאומי מאפשר לציבור לגשת למחשבון שמאפשר לו לבדוק מה הם המסמכים עליו להכין לשם הגשתם לוועדה הרפואית, אשר עתידה לקבוע אם ישנה זכאות לאחוזי נכות ואם כן לכמה.

ניתן להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי על מנת לבדוק אם יש אפשרות לדווח על שלל תסמינים ותופעות על מנת לצבור אחוזי זכאות בשלל מישורים ובכך להגדיל את הזכאות. לשם דוגמה, אם אדם מדווח על בעיה נוירולוגית ועל אתגר בשינה, המחשבון של המוסד לביטוח לאומי עשוי להנפיק לו את הדרישה למסמכים הבאים:

  1. תוצאות בדיקת EEG
  2. מכתב סיכום מרופא נוירולוג
  3. מכתב סיכום מרופא פסיכיאטר
  4. מכתב סיכום מפסיכולוג
  5. תוצאות בדיקת מעבדה שינה

על כן חשוב להבין מה הם הבעיות והאתגרים השונים שאדם מעוניין לדווח עליהם לוועדה הרפואית ולאסוף את שלל המסמכים הרלוונטיים לשם סימוכין.

הגשת תביעה במסלול מזורז

יש אפשרות להגיש תביעה לקצבת נכות במסלול המהיר. לאחר שנעשו ההכנות המערבות את הנפקת המסמכים, המהווים סימוכין עבור זכאות בעבור קצבת נכות, על התובע לבחון אם יש לו אפשרות להגיש תביעת נכות דרך מסלול מזורז. אם לא, ניתן להגיש כדרך המסלול הרגיל.

זכאות למסלול המזורז מושתת על ההיבטים הבאים:

  1. מחלות ממאירות אשר מטופלת בה בשוטף
  2. נכות נפשית של מעל 50%
  3. לקות שכלית מעל 40% (על פי משרד הרווחה)
  4. מושתלי איברים מסוימים (עד 12 חודשים מעת ההשתלה)

וכן הלאה.

אם אדם מדווח על לקות או תופעה המופיעה ברשימה המלאה (מעבר לזו שצוינה בפסקה הקודמת), יש לו אפשרות להגיש תביעתו במסלול המהיר. במסגרת המסלול המהיר, תינתן פסיקה מבלי לזמן אותו לבחינת וועדה רפואית, כי זו תסתמך רק על המסמכים אשר אותו אדם העמיד לרשות הוועדה. על התובע לחתום בעת הגשתה של תביעה כי הוא מאשר כי בדרך זו תקבל ההחלטה וועדה(קרי, ללא נוכחותו הפיזית בתהליך זה).

אם מישהו מחברי הוועדה, ו/או רופא מהמוסד יחליט כי לדעתו יש לבחון את מצבו הרפואי של התובע, בכל זאת, טרם תתקבל החלטה בעניין תביעתו, יכול להיות כי הוא ייקרא לבחינה הדומה למסלול הרגיל, גם אם הוא זכאי למסלול המזורז. ועם זאת, יש לציין, כי ייעשה מאמץ להגיע להחלטה תוך חודש ימים ממועד הגשת התביעה.

המסלול הרגיל

מי שלא הורשה להגיש תביעה במסלול המזורז, יגיש את התביעה באמצעות \”טופס תביעה לקצבת נכות כללית\”. במסגרתו, יתווספו כלל המסמכים שמחשבון המוסד ביקש (ו/או שעורך דין ביטוח לאומי המליץ לצירופם). אם התביעה מוגשת בשמו של אדם אחר, יש לצרף ייפוי כוח מתאים המהווה אסמכתא לעשות זאת.

ניתן ואף מומלץ לצרף את שלל המסמכים הרפואיים הנוגעים להיסטוריה הרפואית של התובע, לרבות:

  1. אשפוזים
  2. ניתוחים
  3. מרשמי תרופות
  4. אבחוני רופאים

וכן הלאה, מתוך מטרה להעניק מהימנות וסימוכין נוספים.

למידע נוסף על נושא זה וקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ניתן ליצור קשר עם משרדנו, אשר מייעץ ומייצג לקוחות מעל לשני עשורים, כמו גם זכה בדירוג BDI כאחד ממשרדי עריכת הדין המומלצים.