Site icon מקומונט גבעת שמואל

נעליים אורטופדיות – מה עלי לבדוק בעת הקנייה?

(צילום: באדיבות אתר pixabay)

באופן אידיאלי, גם אם לא מדובר ממש בזוג נעליים אורטופדיות, מומלץ לא לנעול אף פעם נעליים שהן קטנות מדי, בעלות עקב גבוה מדי או הדוקות מדי. ואם אתם חייבים לנעול נעל שכזאת, עשו זאת לעיתים רחוקות ככול האפשר כדי להקטין את הסיכון לכאבים ולבעיות בכפות הרגליים.

הנעליים האורטופדיות האידיאליות למי שכבר יש לו כאבים בכפות הרגליים, הן משהו שונה מאוד מנעליים אורטופדיות אידיאליות עבור מישהו ללא כאבים בכלל או עם כפות רגליים בריאות לחלוטין. נתמקד הפעם בנעליים אורטופדיות לאדם עם כאבים.

אילו נעליים עלי לחפש?

נעליים אלה צריכות להעניק תמיכה. הן צריכות להחזיק ממש את כף הרגל ללא כל החלקה ופיתול ומבלי שיהיו הדוקות מדי. הסוליה או תחתית הנעל צריכה להיות קשיחה מספיק כדי שאי אפשר יהיה לקפל את הנעל לחצי. התמיכה אמורה להקטין את חוסר היציבות ברגל הכואבת.

נעליים אלה צריכות להיות מרופדות היטב. החוק ה-III של ניוטון קובע שלכול פעולה יש תגובה הפוכה ושווה. כאשר משקל הגוף פוגע באדמה בעת ההליכה, כוח באותו משקל חוזר אל הגוף, מפוגג ומפזר את המפרקים, השרירים ומבנים אחרים בגוף. אז למה לא להיעזר בריפוד כך שלא רק הגוף לבדו יצטרך להתמודד עם כוח זה?

נעליים אלה צריכות להיות סגורות ומתכווננות. השרוכים הם הנפוצים ביותר, אבל גם סגירה עם סקוצ’ים יכולה להיות טובה מספיק. המבנה הפיזי של הנעל בנוי כך שיקטין את הלחצים על תחתית כף הרגל כאשר החלק העליון של כף הרגל מוחזק היטב באמצעות שרוכים או סקוצ’ים. ככול שהלחץ על החלק העליון חזק יותר, כן יקטן הלחץ על החלק התחתון. יחד עם זאת, חשוב שרכיסת הנעליים לא תהיה הדוקה מדי כדי לא לגרום  לבעיות בחלק העליון של כף הרגל.

דברים שכדאי לשקול

משטח חזק בחלק האחורי של העקב. אזור זה לא יכול להיות דקיק מדי. הוא צריך להחזיק את הנעל כנגד העקב ואזור האכילס, כדי שהעקב לא תגלוש, תחליק או תשפשף את העור. מידה נורמלית של גלישה היא בסדר, אבל אם הרגל שלכם יוצאת מהנעל בזמן ההליכה, אתם עלולים לפתח שלפוחית.

מדרסים נשלפים או תומכים שמגיעים עם הנעל. מדרסים אלה עשויים בדרך כלל מקצף או גומי, ומטרתם להגדיל את הריפוד. אם הם נשלפים, זה בגלל שהנעל טובה יותר! לפעמים אפשר להסיר את המדרסים האלה ולהחליפם במדרסים מותאמים אישית. בדרך כלל, אם זו נעל טובה, מראה המדרסים יהיה בשרני ומגושם כמו אותם מדרסים יקרים למניעת כאב, שאפשר לקנות בבתי המרקחת (לקריאה בנושא: כך תדעו אם אתם זקוקים למדרסים).

ולבסוף, שלא כמו הבגדים שאתם לובשים, אם הנעליים שלכם לא מתאימות כראוי לכפות הרגליים, קרוב לוודאי שתסבלו מבעיות אורטופדיות בהמשך.