Site icon מקומונט גבעת שמואל

סבא מבשל: “הסיפור שלי על איך בצאת כיפור הכנתי קובה סלק”

קרה לכם פעם בילדותכם שרציתם לצום בכיפור אך כל מה שהצלחתם לחשוב עליו במהלך היום היה רק מה אני אכין איך שהצום ייגמר? לא?…אז לי זה קרה

ערב כיפור הגיע, כולם מקולחים, לבושים בגדי שבת, שקט ברחובות , נרות הנשמה דלוקים בכל בית, רק אני ילד שובב כזה, לא מבין את חשיבות היום הזה, אולי בגלל שלא רציתי באמת להבין מה אומר היום הזה. אך לאמי זה היה יום מאוד חשוב, יום קדוש.

כיפור הגיע, כל עם ישראל צועד ברגל, רוכב על אופניים ומדברים בשקט על החיים. רק אני וחבריי הצעירים, במקום להתנהג כמו כולם העדפנו ללכת לשדות החשוכים שעל יד פתח תקווה להתרוצץ, להשתולל וכמובן גם להשתחרר מכל האווירה הקדושה-אך-מעט-כבדה שלא הורגלנו בה ביום יום ושרתה על כולם בבית.

קובה סלק של הסבא המבשל. צילום: צבי אייל, הסבא המבשל

באותו ערב יצאתי עם חבריי לשדות בפתח תקווה היינו בונים מחנות ואקדחי גומיות מקרשים ואטבי כביסה. בימים רגילים היינו אוהבים ללכת לכרמים ולמטעי תפוזים ולקטוף מהשלל, אך בגלל שזה היה יום כיפור העדפנו לחכות עם האוכל ולפקוד את שדה המלפפונים של משפחת כהן. בחיים לא טעמנו מלפפונים ישר מהשדה.

צאת כיפור הגיע התלבשנו, נעלנו נעליים גבוהות ורצנו ישר לשדה המלפפונים, לטרוף מכל הבא ליד. שעות ספורות לאחר האכילה כבר הרגשתי רע והייתי צריך להקיא. למחרת בבוקר, גיליתי שחלק מחברי חטפו גם הם קלקול קיבה, ושאחד מהם, אבריימל׳ה, א, אושפז במהלך הלילה, ככל הנראה בגלל הריסוס או משהו כזה. זה זעזע אותי עד מאוד. למעשה, עד היום אני לעולם לא אוכל קליפות של מלפפונים, ובכלל משתדל תמיד לקלף ירקות.

יום למחרת הייתי חייב לבקר את אבריימל’ה בבית החולים. אך כולם הכירו אותי אני לעולם לא בא בידיים ריקות. ישבתי וחשבתי מה להכין לו. שקית מלפפונים? מלפפונים חמוצים? האמת שלא ידעתי מה להביא, אך אתם הספקתם להכיר אותי כבר. אני מאוד אוהב לבשל…

נכנסתי למטבח והכנתי את מרק הקובה שהוא הכי אהב…כן אתם בטח מנחשים, את הסלק שבישלתי במרק כמובן שקילפתי היטב לפני שבישלתי…

מתכון לקובה סלק של הסבא המבשל:

רכיבים למלית

600 גרם בשר טחון בקר איכותי

1 יחידה בצל מטוגן

חצי צרור פטרוזליה

קורט מלח ופלפל שחור

רכיבים למרק

5 סלק קצוצים לרבעים או קוביות גדולות

2 כף שמן

3 יחידה סלרי גבעול

5 יחידה סלרי עלים

1 יחידה בצל קצוץ

חצי יחידה לימון (המיץ של הלימון)

1 כף סוכר

23כף רסק עגבניות

1 כף מרק עוף

1 כפית מלח

קורט פלפל שחור

4 כוסות מים רותחים

רכיבים לקובה

2 כוסות סולת

רבע כפית מלח

קורט פלפל שחור

1 כוס מים

3 כף שמן

אופן ההכנה

1 שמים בקערה את כל חומרי הסולת ולשים היטב עד ספיגת המים.

2. המילוי: מטגנים בצל קצוץ ואז שמים בקערה את כל חומרי המילוי ומערבבים . חוזרים לסולת..ומכינים את הקובות. משמנים את הידיים לוקחים כל פעם קצת מהמילוי פותחים על כף היד לפיתה מכניסים מילוי בשר בגודל כדור וסוגרים לכדור ככה עושים עם שאר הקובה מניחים על שיש משומן..

בינתיים מכינים את המרק:

3. הכנת המרק ,קוצצים בצל ,ומטגנים מוסיפים רסק עגבניות וחצי כוס מים ומרתיחים ,חותכים את עלי הסלרי הקצוצים והגבעולים הפרוסים לטבעות ..ואז מנמיכים את האש  מוספים את הסלק ומבשלים 15 דקות תוך כדי ערבוב. לאחר מכן  מוסיפים את שאר המים והתבלינים ומערבבים היטב ומוסיפים את הקובה בעדינות. מבשלים חצי שעה ובתיאבון..