Site icon מקומונט גבעת שמואל

סובלים מאובדן שיניים בלסת התחתונה? זה הטיפול המומלץ

צילום: FREEPIK

אובדן שיניים בלסת התחתונה עשוי להתרחש ממגוון סיבות, בניהן: טראומה וחבלה, מחלת חניכיים שהביאה להתרופפות אחיזת השן ולהיחלשותה, מחלה אונקולוגית וביצוע הקרנות באזור הצוואר, עששת, חורים ומחלות שהביאו לפגיעה בשן ולצורך בעקירתה.

חשיבות הטיפול ושחזור השיניים בלסת התחתונה

טיפול השתלת שיניים בלסת התחתונה הינו אחד מן הטיפולים המובילים, וזאת בשל חשיבותן של שיניים בריאות ומתפקדות בפה בכלל ובלסת התחתונה בפרט. בין ההשלכות והסיכונים הקיימים כאשר חסרות שיניים בפה:

פגיעה בשיניים הקיימות– מבנה הפה והלסת נשען על סימטריות ופיזור עומס, ושיניים חסרות, חולות ו/או לא מתפקדות, יוצרות חלוקת עומס מחודשת המטילה את המאמץ הנוסף על השיניים הקיימות, מה שעשוי להביא לפגיעה, לחץ ושחיקה שלהן.

תזוזת שיניים– רצף השיניים בפה מייצר גם תמיכה המסייעת לשמר כל שן במקומה. רווחים גדולים כתוצאה מאובדן של שיניים יגרמו לתזוזה ולשינוי במיקום ובזווית של שיניים קיימות ויצרו מראה של שיניים עקומות.

דיקציה ודיבור– השיניים מהוות חלק ממערך כולל אשר תומך בפעולות שונות דוגמת הדיבור. מיקום השיניים משפיע על חיתוך הדיבור וההגייה- הדיקציה. שיניים חסרות בכלל ובלסת התחתונה בפרט, יביאו לפגיעה בדיבור ובהגיה.

תזונה– השיניים אחראיות בין היתר על לעיסה וחיתוך המזון, ומחסור בשיניים בריאות ומתפקדות עשוי לגרום למגבלות באכילה, הימנעות ממאכלים מסוימים החשובים לגוף, דוגמת בשר, פירות וירקות, אכילת מזון ללא לעיסה מספקת והפעלת עומס על מערכת העיכול, ופגיעה בתזונה הבריאה של הגוף.

אסתטיות וביטחון עצמי– חיוך החושף שיניים לבנות, שלמות ובריאות תורם רבות למראה האסתטי, בעוד ששיניים חסרות, שבורות או פגועות יוצרות מראה מבוגר ולא אסתטי ויוצרות פגיעה בביטחון העצמי של מטופלים.

השתלת שיניים בלסת תחתונה אל מול השתלת שיניים בלסת עליונה

השתלת שיניים היא טיפול מתקדם המאפשר שחזור קבוע של שיניים, באמצעות החדרת פרופיל זעיר לבסיס החניכיים שנקלט ונספג בהן בדומה לשן טבעית, ומעליו נבנית שן חיצונית, באמצעות מבנה וכתר, מחומרים המדמים בהרכבם את מבנה השן המקורית ובמראה טבעי.

תכנון ההשתלה מצריך מקצועיות ומיומנות, כמו גם היכרות עם אנטומיית הלסת התחתונה, אשר מאופיינת בחוזק, גודל וצפיפות עצם מיטבית יותר. השתלת שיניים בלסת התחתונה מאפשרת התאמה מדויקת של אורך השתל ותמיכה איתנה, אולם גם טומנת בחובה סיכון בשל מיקום העצב המנדיבולרי הממוקם בה- העצב אשר אחראי על התחושה בחלק התחתון של הפה, בשפתיים ובסנטר. הליך ההשתלה מחייב מיומנות גבוהה ותמיכה באמצעים דיגיטליים במהלך החדרת השתלים, כאקט של זהירות והימנעות מפגיעה עצבית ואובדן התחושה.

סוגי השתלות והטיפול המומלץ להשתלת שיניים בלסת התחתונה

ענף כירורגיית הפה והלסת אינו שוקט על שמריו ומנגיש מגוון סוגי טיפולים מתקדמים המיועדים לספק מענה למטופלים בעלי שיניים פגועות וחסרות. בין סוגי ההשתלות המובילות:

השתלת שיניים מסורתית- השתלת שיניים המתבססת על החדרת שתל זעיר מטיטניום או מזירקוניה- חומרים בעלי חוזק מכני, עמידות ויכולת התמזגות בגוף, המהווים בסיס לבניית השן ולתפקוד מיטבי. השתלה זו מתאימה להשלמת שיניים בודדות או מרובות ולמטופלים בריאים בעלי צפיפות עצם טובה.

השתלת שיניים למחוסרי עצם באמצעות השתלת עצם– פעולה מקדימה להשתלת השיניים המסורתית עבור מטופלים בעלי צפיפות עצם נמוכה בחניכיים, שלמעשה חסרים את העצם אשר מיועדת לספק תמיכה ואחיזה בשתל. הליך כירורגי מוקדם שכולל חיתוך של החניכיים, החדרת גרגירי עצם סינטטית ותהליך החלמה ובניית עצם טבעית, שמקדים את הליך ההשתלה המסורתית.

השתלת שיניים בשיטת אול און 4/6– השתלות שיניים בשיטת אול און 4/6 הן השתלות מתקדמות המיועדות למטופלים מחוסרי עצם, בעלי צורך במספר רב של שתלים, המבקשים לחסוך את ההליך הארוך והמורכב שבהשתלת עצם. השתלה זו מתבססת על החדרת ארבעה או שישה שתלים אל עצמות הלסת שהן מטבען חזקות וגדולות יותר, תוך חלוקה שווה של השתלים בשני צדי הלסת, בניית גשר ביניהם והעמסת השתלים והשיניים החסרות על הגשר. השתלה זו מתאימה גם למטופלים בעלי חרדה דנטלית, מתבצעת בהליך מהיר ולעתים ביום אחד, ונחשבת למומלצת במיוחד להשתלת שיניים בלסת התחתונה.